ارائه لایحه انتقال تابعیت مادر به فرزند برای حمایت از نخبگان/ کارآمدی در گروی به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها
کد خبر: 3805521
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
اسحاق جهانگیری:

ارائه لایحه انتقال تابعیت مادر به فرزند برای حمایت از نخبگان/ کارآمدی در گروی به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها

گروه دانشگاه ــ معاون اول رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه دومین جشنواره زن و علم با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه زنان، گفت: در تلاشیم قانون قدیمی تابعیت که تنها فرزند می‌توانست از پدر تابعیت بگیرد را تغییر دهیم و فرزند بتواند از مادر هم تابعیت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) امروز دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
معاون اول رئیس جمهور در این مراسم با اظهار امیدواری از اینکه زنان مسیری را که شروع کرده‌اند با قدرت ادامه دهند، اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که یک دانشمند جوان ایرانی توجه همه دستگاه‌ها، انجمن‌های علمی و دستگاه‌های تخصصی و اجرایی را به موضوع زن و علم جلب کرد و به پاس حرمت این دانشمند سالروز تولدش به عنوان روز زن و ریاضیات انتخاب شد.

وی ادامه داد: ایشان در رشته ریاضیات افق‌های جدیدی را گشود و در دنیا سرآمد شد و موجب شد در سطح بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. لازم است دستگاه‌های اجرایی برای تقدیر از بانوانی همانند میرزاخانی راهی را که شروع کرده‌اند با جدیت ادامه دهند.

جهانگیری افزود: اینکه یک جوان نخبه ایرانی می‌تواند در سطح بین‌المللی بدرخشد و ایران را به عنوان مهد بخشی از نخبگان جوان در جهان سربلند کند باعث افتخار است. دانشمندان بزرگی در داخل و خارج از کشور داریم که قهرمانان ملی و سرمایه‌های ملی کشور هستند. باید با اتکا به همین سرمایه‌های نمادین، با یاد و نام و کارنامه آن‌ها انگیزه‌ها را در کشور تقویت کنیم، استعداد‌ها را کشف کنیم و سرمایه‌های اجتماعی را افزایش دهیم و رویداد‌ها و سیاست‌ها را متناسب با همین هدف تغییر دهیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: چه در دوران عمر کوتاه مریم میرزاخانی و‌ چه پس از مرگ او دولت در تلاش بود سیاست‌های حمایتی از زنان را در دستور کار قرار دهد. مریم میرزاخانی در طول حیات خود در تلاش بود تابعیت ایرانی برای فرزندش بگیرد و قانون قدیمی تابعیت فرزند که تابعیت فرزند تنها از سوی پدر امکان‌پذیر بود، مانع این کار شد. میرزاخانی اصرار داشت فرزندش تابعیت ایرانی داشته باشد. به همین دلیل در تلاش هستیم قانونی تصویب شود و فرزند از طرف مادر هم بتواند تابعیت تابعیت ایرانی بگیرد. این لایحه به مجلس رفته است و امیدواریم تصویب شود.

وی افزود: قدرت سرمایه‌های علمی و استعداد‌های کشور در نقاط دور و نزدیک بار مسئولیت سنگینی بر دوش دولت و تمام نهاد‌های علمی می‌گذارد. مسئولیت اصلی در شرایط حاضر این است که کشور را از شرایط دشوار پیش‌رو عبور دهیم، این مهم به مدد این سرمایه‌ها امکان‌پذیر است. گشودن افق‌های جدید و مهم‌تر از آن، افزایش امید در داخل کشور وظیفه این نخبگان است. این مهم به افزایش امید نسل جوان به آینده کشور می‌انجامد. با این همه جامعه ما امیدوارکننده است، چراکه وقتی از منظر یک مسئول اجرایی شرایط دشواری که مردم ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را می‌بینم، از یک سو با ظالمانه‌ترین تحریم‌های آمریکا مواجهیم و از طرف دیگر اقتصادی که می‌توانست به سمت خوبی‌ها حرکت کند، اما در معرض تهدید قرار دارد و یا با وجود این سیلی که بخش وسیعی از کشور را فراگرفته، اما همچنان اوضاع امیدوارکننده است.

جهانگیری گفت: کشور ما به شدت به این باران نیاز داشت، چراکه یکی از دغدغه‌های ما طی سال گذشته، مسئله کمبود آب شرب و تأمین آب مورد نیاز حوزه‌های کشاورزی و صنعت در سال ۹۸ بود. این بارش‌ها یک نعمت بزرگی بود که خدا به ما عطا کرد، اما بخش‌های زیادی را فراگرفت و بیش از ۲۷ استان درگیر آن شدند و بیش از ۴۰ هزار میلیارد خسارت به حوزه‌های مختلف وارد کرد.

وی افزود: با وجود این خسارات ناشی از سیلاب‌ها، اتفاقی که در این رخداد افتاد، حضور مردم، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف بود که نشان داد فرصت‌هایی وجود دارد که برای پیشرفت کشور می‌توان از آن استفاده کرد. کار زنان، نخبگان و جوانان در این مسیر این است که این فرصت‌ها را شناسایی کنند و در مسیر قاعده‌مندی به کار بگیرند.

آینده ایران در گرو توسعه علم و فناوری است

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه به زبان مشترک برای طی مسیر و برای عبور از این شرایط سخت به کلیدواژه‌هایی مانند امید و تاب‌آوری نیاز داریم، ادامه داد: کارآمدی جمهوری اسلامی جز با به کار گرفتن همه سرمایه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. دستگاه‌های اجرایی باید این فهم را داشته باشند که در این شرایط این جفاست که به استاد دانشگاه و نهاد‌های علمی کشور کم‌توجهی شود. آینده امروز ایران بدون تردید در گرو توسعه علم و فناوری است.

۳۰ درصد مدیریت کشور باید در اختیار زنان باشد

جهانگیری افزود: توسعه علم فقط متوقف به مسائل علمی نیست. مسائل علمی همه ابعاد توسعه کشور را متأثر می‌کند. اقتصاد، مسائل سیاسی، اجتماعی و ... از جانب علم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. زنان هم در این میان به عنوان نیمی از جمعیت کشور سهم و جایگاه مهمی دارند. در شورای عالی اداری و در برنامه ششم تصویب کرده‌ایم که باید حداقل ۳۰ درصد مدیریت کشور در اختیار زنان قرار بگیرد، چراکه حضور آنان در جایگاه‌های مختلف چشم‌گیر است، امروز ۴۷ درصد دانشجویان کشور دختران هستند. آن جا‌هایی هم که زنان نتوانستند جایگاه خوبی کسب کنند ناشی از تصمیم مدیریتی بوده و به استعداد و توانمندی آنان توجه نشده است.

انتهای پیام
captcha