تولید بزرگترین قربانی سیل اخیر است/ نقش تعاونی‌ها در رونق تولید
کد خبر: 3805549
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
هادی غنیمی‌فر:

تولید بزرگترین قربانی سیل اخیر است/ نقش تعاونی‌ها در رونق تولید

گروه اقتصاد ــ رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: هزینه‌های ناشی از خرابی سیل می‌تواند کمر دولت را خم کند چراکه دولت پول زیادی در اختیار ندارد و اگر هم پول چاپ کند قیمت آن پایین می‌آید. اینجا تولید قربانی شده است و این مسایل جلوی هرگونه اقدامی را گرفت که بتواند تولید را نجات دهد.

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم و موانع رونق تولید در سال جاری و همچنین نقش تعاونی‌های تولیدی در رونق تولید پرداخت و گفت: به نظرم شعاری که برای سال جاری انتخاب شده، شعاری هوشمندانه است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور این است که تولید آن رونق ندارد و همچنان با تولید و فروش مواد خامی همانند نفت به حیات ادامه می‌دهیم.

ارزش افزوده چگونه حاصل می‌شود؟

وی ادامه داد: البته استخراج و فروش نفت و سایر مواد معدنی به معنای تولید نیست بلکه به معنای هدر دادن ذخایر طبیعی است. این وضعیت دقیقاً همانند وضعیت کسی است که پس‌ انداز خود را خرج می‌کند و هیچ حُسنی برای اقتصاد کشور ندارد.

غنیمی‌فر با اشاره به نحوه ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد یک کشور اظهار کرد: اگر بتوانیم چیز کم‌قیمتی را با کار و دانش، به کالایی با قیمت بالاتر تبدیل کنیم، در واقع تولید اتفاق افتاده و ارزش افزوده حاصل شده است و این ارزش افزوده باعث بالا رفتن ثروت ملی و رفاه عمومی در کشور می‌شود. اگر بتوانیم چنین وضعیتی را برقرار کنیم قطعاً پیشرفت اقتصادی هم حاصل خواهد شد اما متأسفانه رقبای بسیاری برای رونق تولید در کشور ما وجود دارد.

نظام بانکی رقیب تولید است

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین رقبای تولید در اقتصاد ایران، نظام بانکی است. در واقع نظام بانکی در برابر تولید، رقیبی بسیار نامرد است که منجر به بیکاری شدید در کشور شده است. تا وقتی‌که به پول خام، بهره داده می‌شود و سرمایه‌ها صرف تولید نمی‌شود، وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: این بهره‌ها را بانک‌ها با ضمانت خزانه مملکت پرداخت می‌کنند؛ چنانچه مشاهده کردیم حتی آنهایی هم که بانک دولتی و حتی خصوصی نبودند و اساساً بانک هم نبودند بلکه شبه‌بانک بودند، پول مردم را خوردند و مشکلات بسیاری هم برای اقتصاد پدید آوردند و اکنون باید بانک مرکزی باید ضرر آنها را جبران کند. بنابراین هرچه از یک سو می‌بافیم، از سوی دیگر پنبه می‌شود.

مزایای رونق تولید

غنیمی‌فر گفت: بنابراین اگر قرار است در سال جاری رونق تولید حاصل شود و تمام نیروها به سمت تولید برود بانک‌ها هم باید بدانند که باید در همین راستا حرکت کنند و تولید هم زمانی رونق می‌گیرد که به راحتی به نزول‌خواران و اختلاس‌گران تسهیلات داده نشود.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی با اشاره به مزایای رونق تولید بیان کرد: اگر تولید کننده، تسهیلات و امکانات مناسب را در اختیار داشته باشد، با رونق تولید، وضعیت عمومی کشور هم بهبود پیدا می‌کند. رونق تولید باعث می‌شود که ثروت و رفاه ملی بالا برود و در نان شرایطی، نه تنها کسی پول بانک‌ها را نمی خورد بلکه تسهیلات گیرندگان، پول‌ها را به موقع پس داده و بانک‌ها هم سود مناسبی خواهند برد.

اکثر تولیدکنندگان بدهکار بانک‌ها هستند

وی یادآور شد: اما متأسفانه بانک‌ها در شرایط کنونی تولید را نابود کرده‌اند. ممکن است در شعارهای تبلیغاتی بانک هم آمده باشد که از تولید حمایت می‌کنیم اما متأسفانه عملی از جانب آنها مشاهده نمی‌کنیم بلکه اکثر تولیدکنندگان بدهکار بانک هستند و همین نشانه ضربه بزرگی است که بانک‌ها به تولید زده‌اند. در واقع بانک همانند عاملی مکنده، خون تمام تولیدکنندگان را می‌مکد.

غنیمی‌فر اظهار کرد: تعاونی تفاوت چندانی با بخش خصوصی و بخش دولتی ندارد بلکه مالکیت آن مالکیت وسیع‌تری است. در بخش خصوصی، عده‌ای خاص صاحب منافع هستند. در بخش دولتی هم که دولت بخش‌هایی از اقتصاد را در اختیار دارد و همانگونه که اطلاع داریم دولت تاکنون در عرصه اقتصاد کارآمد نبوده است.

نقش تعاونی در رونق تولید

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی یادآور شد: بخش تعاونی، همان بخش خصوصی به شکل گسترده‌تر است. اگر در جایی، یک یا دو نفر 60 درصد سهام یک مؤسسه را خریداری می‌کنند اما در تعاونی‌ها چنین امکانی وجود ندارد بلکه حداکثر سهامی که هر کسی می‌تواند در تعاونی داشته باشد 10 درصد کل سرمایه است.

وی تأکید کرد: لذا چنین شخصی نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده نهایی در یک تعاونی باشد بلکه اکثریت سرمایه‌گذاران باید تصمیم‌ گیرنده باشند. به همین دلیل اگر تعاونی به خوبی اداره شود لذا جواب خوبی در زمینه تولید خواهیم گرفت.

موانع دولت در زمینه کمک به تولید

غنیمی‌فر درباره وضعیت حمایت دولت از تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: واقعیت این است که متأسفانه دولت آنقدر گرفتاری دارد که فرصت چندانی برای حمایت از تعاونی‌های تولیدی پیدا نکرده است. به بیانی دیگر می‌توان گفت که دولت با مسابقه بدبیاری مواجه است. از یک طرف سیل و بلایای طبیعی در داخل و از طرف دیگر فشارهای بین‌المللی باعث مشکلات بسیاری برای دولت شده است.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی بیان کرد: روی کار آمدن ترامپ در آمریکا تبعات بسیار بدی برای ایران داشت چراکه مدام قطعنامه‌های جدیدی علیه ایران به تصویب می‌رساند و هر کدام از این اقدامات، مانعی برای فعالیت مناسب دولت در داخل کشور است. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم مدام در تمام عرصه‌ها علیه ایران سنگ‌اندازی می‌کند.

موانع بین‌المللی رونق تولید

وی یادآور شد: متأسفانه برخی از کشورها و سرمایه‌های دنیا هم تحت نفوذ اسرائیل هستند و به نفع این کشور لابی‌گری می‌کنند لذا با این اقدامات موانع بسیاری برای ما ایجاد شده و دست دولت هم در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه در زمینه حمایت از تولید بسته شده است.

غنیمی‌فر درباره احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانکی در سال جاری اظهار کرد: به نظرم با این سیستم بانکی کنونی چنین اقدامی هم کارساز نخواهد بود. در دوره ریاست‌ جمهوری آقای احمدی‌نژاد، نرخ سود بانکی تا 11 درصد هم پائین آمد ولی چون این هم اقدامی اساسی نبود و بعد از مدت کوتاهی دوباره به جای اولیه خود بازگشت و نرخ سود مجدداً افزایش پیدا کرد.

سود پول در راستای منافع ملی نیست

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی یادآور شد: باید شرایط تغییر سود بانکی به گونه‌ای باشد که مردم و تولیدکنندگان، مزایای آن را به خوبی حس کنند. اگر قرار باشد سود پول پرداخت شود که اقدامی در راستای منافع ملی نیست بلکه بهره زیاد گرفتن دقیقاً به معنای جیب بُری است.

وی با اشاره به مزایای سود منطقی بانکی تأکید کرد: اگر نرخ سود بانکی به شکل منطقی باشد فعالیت اقتصادی هم رونق می‌گیرد اما اگر این نرخ 24 درصد باشد، مسابقه بهره بالا گرفتن در جامعه رونق خواهد گرفت و هیچ فعالیت تولیدی امکان رونق ندارد.

کاهش سود بانکی باید دائمی باشد

غنیمی‌فر در پاسخ به این پرسش که چرا وقتی در زمان آقای احمدی‌نژاد، سود بانکی کاهش پیدا کرد اما رونق تولید حاصل نشد؟ گفت: به این دلیل که ما حدود 25 سال قبل از آن را بهره بالا گرفته بودیم و تولید تضعیف شده بود لذا با شش ماه کاهش نرخ سود بانکی، نمی‌توان تولید را رونق داد. معتقدم باید این وضعیت را چند سال ادامه می‌دادند تا نتایج آن هویدا شود.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی بیان کرد: اگر قرار باشد به مدت بیست سال بهره 24 درصدی پرداخت شود و سپس به مدت چند ماه بهره به 12 درصد یا کمتر برسد نمی‌توان انتظار رونق تولید داشت. اگر یک نفر هم تب کند، با همه مداوایی که بر روی وی صورت می‌گیرد باید دوره‌ای را طی کند تا آن مداوا جواب بدهد و به بهبودی برسد بنابراین دلیل عدم اثرگذاری آن اقدام این بود که بهره 11 درصد بسیار کوتاه مدت بود.

تولید بزرگترین قربانی سیل اخیر است/ نقش تعاونی‌ها در رونق تولید

عواقب وقوع سیل برای رونق تولید

وی به پیش‌ بینی خود از وضعیت تولید در سال جاری پرداخت و یادآور شد: ما با بحران‌های متعددی همانند تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستیم که آسیب زیادی برای اقتصاد ایران پدید آورده است. از سوی دیگر با بحران طبیعی همانند سیل هم مواجه شده‌ایم که به ما ضربه زده است لذا نمی‌توانیم بحرانی که به دلیل سیل و زلزله در کشور ما ایجاد شده است و خرابی‌های ناشی از آن را نادیده بگیریم.

غنیمی‌فرد تأکید کرد: این وضعیت و عواقب آن همانند تعطیلی مدارس، آسیب به مردم و بی‌‌خانمانی بسیاری از آنها و تخریب بسیاری از مراتع و زمین‌های کشاورزی، همگی برای دولت دردسرساز شده است. بسیاری از این مردم قبلاً امکان کار و تولید داشتند اما الان امکان چنین کاری ندارند لذا دولت باید برای همه آنها چاره‌اندیشی کند.

هزینه‌های سیل برای دولت

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی بیان کرد: دولت در شرایط کنونی باید همانند سرپرست یک خانواده عمل کند و اجازه ندهد اعضای این خانواده گرسنگی بکشند. در شمال کشور آسیب کمتری پدید آمد اما در خوزستان و لرستان میزان خرابی‌ها بسیار زیاد بود و دولت هم که در این مصیبت‌ها شریک است و نمی‌تواند خود را کنار بکشد بلکه باید در آنجا باشد و حمایت کند و همه اینها هم برای دولت خرج دارد.

غنیمی‌فر تأکید کرد: این خرج‌ها می‌تواند کمر دولت را خم کند چراکه دولت پول زیادی در اختیار ندارد. از سوی دیگر اگر هم پول چاپ کند قیمت آن پائین می‌آید و در نتیجه مشکلات بیشتر می‌شود. در واقع این وسط تولید قربانی شده است و این مسائل جلوی هرگونه اقدامی که بتواند تولید را نجات دهد را گرفت.

وی در پایان گفت: اگر سیل به این وسعت نیامده بود که بسیاری از بخش‌های مملکت را ویران کند، دولت می‌توانست اقدامات مناسبی برای رونق تولید انجام داد اما الان باید از خدا کمک خواست و همه ارگان‌های کشور و به ویژه بانک‌ها، دست از منفعت طلبی بردارند و به کمک تولید بیایند تا تولید رونق بگیرد.
انتهای پیام

 

captcha