تحلیلی بر تلاوت نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی مالزی
کد خبر: 3805580
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

تحلیلی بر تلاوت نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی مالزی

تلاوت موحد امین در رعایت اصول لحن‌الادا، عالی و در حد یک نماینده آگاه از ایران بود. این مورد حاکی از یک برنامه از پیش تعیین‌شده دقیق و عالمانه برای قاری ایرانی دارد اما در نهایت او در مقام چهارم قرار گرفت.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: هادی موحد‌امین نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با وجود ارائه تلاوت قوی به عنوان نفر چهارم این دوره از مسابقات معرفی شد.

محسن اعتباریان از فعالان حوزه قرآن، تحلیلی بر تلاوت موحد امین دارد که در ادامه می‌خوانید.

استرس و فشاری که نماینده کشورمان در این اجرا تحمل کرد، بسیار زیاد بود، به طوریکه موجب شد تا بعضی اوقات، صدای ناله در صوت قاری ایجاد شود. البته نوع سیستم تقویت‌کننده صدا که جزئیات ( و آمبیانس محیط) را به‌شدت منتقل می‌کند نیز مزید بر علت است تا شنونده نیز در استرس قاری شریک شود. برخلاف اجرای نماینده کشور مالزی که در کشور خود کاملاً آرام به تلاوت پرداخت.

در مثال مناقشه نیست اما صوت آقای موحد امین در کل این ماجرا به‌خصوص در اوج صدا مانند اتومبیل توانمندی است که در مسابقات اتومبیل‌رانی شرکت می‌کند امّا همراه و پشت خود یک گاری سنگین نیز به یدک می‌کشد.

شروع تلاوت و مرحله اوج‌گیری و ورود به آکتاو دوم صدا در سبک شیخ مصطفی اسماعیل اجرا می‌شود و تا انتها تقریباً سبک شیخ حفظ می‌شود امّا گاهی نیز از نوع اجرای دیگر قاریان مانند رفعت، عمران و غیره استفاده می‌شود.

سیاق آیات برای اجرای لحنی مناسب است و معضلی نیز در حوزه وقف و ابتدا برای قاری آگاه کشورمان ایجاد نمی‌کند اما تکلّف و عدم ثباتی که در صدای ایشان به‌ویژه در قسمت بالاتر صدا وجود دارد، می‌تواند موجب کسر نمره در سه آیتم صوت و لحن، تجوید و فصاحت شود.

به جز آنچه در فراز 14 در کلمه "شیئا" و به‌خصوص ادای ضعیف و خفض صوتی که در فراز 17 و در ضمیر "فیه" رخ داد و ظن غلط اعرابی در شنونده ایجاد کرد، اشکال عمده تجویدی دیگری مشاهده نشد.

تلاوت آقای موحد امین در رعایت اصول لحن‌الادا، عالی و در حد یک نماینده آگاه از ایران بود. این مورد حاکی از یک برنامه از پیش تعیین‌شده دقیق و عالمانه برای قاری دارد.

در عمل به علت اینکه مسابقات مالزی دارای یک آیین‌نامه کلی‌نگر و به‌خصوص داوری آن، دیدی عوامانه و ظاهرگرایانه به موضوعات و آیتم‌های تلاوت به خصوص در قسمت لحن‌الادا دارند، بنابراین باتوجه به شرایط متسابق کشورمان در این مسابقات، نمی‌توان انتظار کسب رتبه اول را برای وی داشت و احتمال رتبه اولی برای نماینده کشور مالزی بیشتر است، زیرا حس آرامش بیشتری از اجرای نماینده میزبان به افراد منتقل شد. همچنین با وجود پایین‌تر بودن پتانسیل صوتی و لحنی نماینده مالزی نسبت به نماینده ایران امّا اجرای سالم‌تر وی در این زمینه بیشتر در چشم خواهد بود.

انتهای پیام

captcha