برگزاری ۷ ویژه‌برنامه جهت ارتقای نشاط اجتماعی بانوان در استان مرکزی
کد خبر: 3805583
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴

برگزاری ۷ ویژه‌برنامه جهت ارتقای نشاط اجتماعی بانوان در استان مرکزی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: ۷ برنامه مشخص در سال جاری جهت ارتقای نشاط اجتماعی در جامعه زنان استان مرکزی در نظر گرفته شده است که افزایش سطح توانمندی توسعه‌ای بانوان، کاهش افسردگی، افزایش سطح سلامت رفتاری و ... از جمله اهداف آن‌هاست.

برگزاری 7 برنامه جهت ارتقای نشاط اجتماعی بانوان در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی، امروز دوم اردیبهشت در اولین جلسه شورای مشورتی بانوان که در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به اینکه 7 طرح ویژه بانوان در راستای افزایش نشاط اجتماعی در استان تدوین شده است، گفت: شورای مشورتی یا اتاق فکر به جهت پرداختن به مسائل مربوط به بانوان و خانواده در استان مرکزی فارغ از تفکر و گرایش‌های افراد تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: درگیر نشدن با مسائل اجرایی، تولید فرآورده‌های فکری و هم‌اندیشی اعضا از ویژگی‌های اتاق فکر است، اصلاح افکار، فکرسازی، ایجاد بانک ذخیره‌سازی فکر در این اتاق دنبال شده و جمع‌اندیشی، خودباوری، خودآگاهی، نوگرایی، فکرسازی و ... از جمله رویکردهای پیشروی اتاق فکر است که در سایه رویکردهای تعریف شده فضایی با ساختار آزاد جهت اظهارنظر، عدم نقد افکار و موضوعات مسائل جامعه زنان و خانواده استان مرکزی بررسی و واکاوی ایجاد می‌شود.
فرجی اظهار کرد: به جهت بررسی دقیق موضوعات جامعه زنان 20 گروه متشکل از فرهنگیان، دانش‌آموزان، زنان روستایی، مبلغان دینی، زنان خانه‌دار، ورزشکاران، کارآفرینان، زنان صنعتگر، اصحاب رسانه، پزشکان، نخبگان، دانشگاهیان و ... شکل گرفته است که عضو اتاق فکر خواهند بود لذا در این شورا بانوانی از گروه‌های فرهنگی، سیاسی، علمی، حوزوی، دانشگاهی، کارآفرینان، اجتماعی، اقتصادی حضور دارند.
وی در خصوص اقدامات مد‌نظر به تبیین مسیر حرکت، تعیین موضوعات مورد بررسی، اولویت‌بندی موضوعات، تقسیم وظایف، تهیه و تدوین طرح‌های اجرایی و عملیاتی اشاره کرد و گفت: به عنوان اولین موضوع این جلسه بحث افزایش نشاط اجتماعی در جامعه مورد توجه است؛ چراکه این امر مورد تأکید دولت و وزارت کشور قرار دارد تا از هر ابزاری برای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه استفاده شود.
فرجی با تأکید بر اینکه نبود نشاط اجتماعی جامعه را به انزوا می‌کشاند و این امر ضرورت افزایش نشاط در جامعه را نشان می‌‌دهد، اظهار کرد: ایران در آخرین پژوهش انجام شده بین 157 کشور دنیا از بُعد نشاط اجتماعی جایگاه 105 را داراست که لازم است طرح‌هایی برای افزایش نشاط در جامعه خاصه جامعه زنان طراحی و اجرایی شود.
وی در خصوص اهداف اتاق فکر در راستای تحقق نشاط اجتماعی در جامعه نیز گفت: افزایش سطح توانمندی توسعه‌ای بانوان، کاهش افسردگی، افزایش سطح سلامت رفتاری، کاهش تنش‌های خانوادگی، افزایش سطح دوستی و همگرایی خاصه در سطح خانه از جمله اهدافی است که اتاق فکر بانوان دنبال می‌کند تا در چشم‌انداز 1404 استان مرکزی جزو 5 استان برتر کشور از لحاظ بُعد نشاط اجتماعی باشد.
فرجی همچنین در رابطه با راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه بانوان نیز به مواردی نظیر افزایش سرانه فضای سبز، ترویج و توسعه ورزش همگانی، زمینه‌سازی افزایش مسافرت‌های ارزان‌قیمت درون‌استانی، برگزاری و افزایش دوره‌های آموزشی، ساخت منظر شهری، افزایش مهارت زندگی و غربال‌گری افسردگی و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.
وی در ادامه با یادآور شدن این مطلب که 7 برنامه مشخص در سال جاری جهت افزایش نشاط اجتماعی در جامعه زنان استان مرکزی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در این راستا 120 برنامه پیاده‌روی(هر شهرستان 10 برنامه تا پایان سال)، راه‌اندازی 48 ایستگاه خیابانی غذای سنتی(هر شهرستان 4 ایستگاه)، برگزاری 48 تور گردشگری(هرشهرستان 4 تور)، ایجاد خانه سبز، برگزاری جشنواره زن و هنر(ارائه دست‌سازه‌های بانوان از موارد دورریختنی)، برگزاری جشن خانواده پایدار، اصلاح سبک زندگی با محوریت مدیریت مصرف انرژی در دستور کار قرار دارد.
این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: برنامه‌ها توسط تشکل غیردولتی برگزار می‌شود که دفتر بانوان نیز دستگاه ناظر است، اجرای 7 طرح اعلام شده حدود 140 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که می‌توان از محل اعتبارات ابلاغی شورای اجتماعی کشور به استان‌ها استفاده کرد.
انتهای پیام

captcha