پمپئو: معافیتی در کار نیست/ عربستان و امارت به ما اطمینان دادند
کد خبر: 3805672
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
اعلام موضع واشنگتن درباره معافیت از تحریم نفتی ایران؛

پمپئو: معافیتی در کار نیست/ عربستان و امارت به ما اطمینان دادند

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: هیچ معافیتی را به هیچ کشوری برای خرید نفت از ایران نمی‌دهیم. امارات و عربستان به ما اطمینان دادند که نمی‌گذارند در بازار نفت مشکلی پیش بیابد.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: واشنگتن امروز دوشنبه اعلام کرد که از تاریخ ۲ ماه می سال جاری میلادی (۱۲ اردیبهشت ماه) معافیت ۸ کشور خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مذکور در این خصوص گفت: حدود یک سال پیش که رئیس جمهوری ترامپ کارزار جدی را علیه ایران آغاز کرد تا این کشور به یک کشور عادی بازگرداند.

وی در ادامه در ادعایی مضحک مدعی شد: تحریم‌های ما بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمدهای این کشور را از تهران گرفته است. هدف ما این است که مانع از واردات نفت ایران توسط کشورهای دیگر شویم؛ می‌خواهیم درآمدهای نفتی این کشور را به صفر برسانیم. هیچ معافیتی را به هیچ کشوری برای خرید نفت از ایران نمی‌دهیم و بر این امر نیز نظارت می‌کنیم.

پمپئو اضافه کرد: می‌خواهم تأکید کنم که ما نهایت تلاشمان را در پیش گرفتیم تا تأثیرگذاری این موضوع بر بازار نفت به حداقل برسد. امارات و عربستان به ما اطمینان دادند که نمی‌گذارند در بازار نفت مشکلی پیش بیابد. ما خود نیز تولید کننده بزرگ نفت هستیم. با اعلام امروز ما بر جدیت واشنگتن تاکید می‌کنیم. می‌خواهیم درآمد ایران را به صفر برسانیم و این امر به تصمیم گیری مقامات ایران بستگی دارد.

این مقام آمریکایی با دخالت در امور داخلی ایران گفت: برنامه موشکی تان را متوقف کنید و از گروه‌های تروریستی (گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب الله لبنان) حمایت نکنید؛ این تنها خواسته ما نیست؛ تقاضای شرکای ما و مردم ایران نیز است!

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه «آیا واقعاً به دنبال بازمذاکره برجام هستید یا می‌خواهید ایرانی‌ها رفتارشان را عوض کنند؟» و نیز «آیا واشنگتن از گروه‌های تبعید شده بیرون از ایران نظیر مجاهدین (گروه تروریستی منافقین) حمایت می‌کند؟» نیز مدعی شد: ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم نه گروه‌های تبعیدی خارج از این کشور! رئیس جمهوری ترامپ همیشه گفته است که اگر آمریکایی‌ها هدف حمله قرار بگیرند، ما واکنش نشان می‌دهیم و از جان آمریکایی‌ها حفاظت می‌کنیم. ما به دنبال ۱۲ هدف خود هستیم و اگر ایران در این مسیر حرکت کند؛ با آن گفتگو می‌کنیم. کشورهای حوزه خلیج فارس و بسیاری دیگر نیز با ما در این مسیر هم عقیده هستند. حتی کشورهای اروپایی نیز علیرغم تلاش‌های خود، می‌بینند که ایران از گروه‌های تروریستی (گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب الله لبنان) حمایت می‌کند؛ کشورهای اروپایی دیده اند که ایران به ونزوئلا کمک کرده است!

خبرنگار دیگری در ادامه از رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا پرسید: آیا با این کارزار تغییر رفتاری در ایرانی‌ها دیده اید؟ نظرتان درباه فرمانده جدید سپاه پاسداران، سردار سلامی چیست؟

مایک پمپئو در پاسخی که با گفته‌های ایران هراسانه وی در تضاد است، افزود: دیدیم که قدرت ایران برای آسیب رسانی به ما کم شده است! همه اقدامات ما در حمایت از ملت ایران ادامه خواهد داشت؛ من نظری درباره فرمانده جدید سپاه ندارم. همه مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه ایران ظریف، ایده مبنائیِ پابرجائی حکومت اسلامی را قبول دارد؛ برای ما فرقی نمی‌کند که میانه رو باشد یا تندرو. حمایت از حزب اله لبنان و حماس مخالف منافع ملی ما است!

انتهای پیام

captcha