سهم ۵ درصدی بخش تعاون از کل اقتصاد
کد خبر: 3805735
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

سهم ۵ درصدی بخش تعاون از کل اقتصاد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر این‌که اکنون سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور کمتر از پنج درصد بوده و باید این میزان را با برنامه‌ریزی و تلاش به ۲۵ درصد برسانیم، گفت: پیش از انقلاب کل تعاونی‌های سطح استان برابر ۳۰۰ تعاونی بود، اما این میزان بعد از انقلاب اسلامی به چهار هزار و ۲۰۰ تعاونی افزایش یافته است.

سهم ۵ درصدی بخش تعاون از کل اقتصاد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سیداحد حسینی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، امروز، 3 اردیبهشت در «کرسی تعاون و کارآفرینی» که به همت پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم تمامی سرمایه و امکانات را در بخش دولتی به کار بگیریم و صرفا به این حوزه توجه داشته باشیم نتایج خوبی نخواهد داشت و در این رابطه به مشکلاتی برمی‌خوریم، از این رو باید توجه متوازن و متعادل به تمامی بخش‌های اقتصادی داشته باشیم.

وی «تعاون» را بخش بسیار مهمی از اقتصاد دانست و یادآور شد: در کشورهایی چون انگلستان این بحث اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد داشته و این حوزه را بسیار مورد توجه قرار داده‌اند، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم آنگونه که باید در این بخش نقش آفرینی کنیم.

حسینی با بیان این‌که بخش «تعاون» در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفت تا بتوانیم جایگاه این بخش را در اقتصاد ارتقا دهیم، اما محقق نشد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت‌های بسیار خوبی برای ارتقای سهم این بخش در اقتصاد انجام شده و امکانات و ابزارهایی در این خصوص فراهم شد تا این حوزه تقویت شود، اما بازهم اهداف تعریف شده تحقق نیافت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که اکنون سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور کمتر از پنج درصد بوده و باید این میزان را با برنامه‌ریزی و تلاش به 25 درصد برسانیم، گفت: پیش از انقلاب کل تعاونی‌های سطح استان برابر 300 تعاونی بود اما این میزان بعد از انقلاب اسلامی به چهار هزار و 200 تعاونی افزایش یافته و همچنین اتحادیه‌ها و اتاق‌های مختلفی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای سهم تعاون در اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایجاد بانک توسعه و تعاون و شعب این بانک در استان‌های کشور، تصویب قانون تعاون در مجلس شورای اسلامی، ایجاد وزارت تعاون و ادارات متبوعه، ایجاد بیمه تعاون و شعب آن در استان‌های کشور، افزایش تعداد تعاونی‌ها از پنج هزار به 92 هزار تعاونی فعال در کشور و... از جمله این اقدامات بود که علی‌رغم این ابزارها و امکانات باز هم نتوانستیم سهم تعاون را در اقتصاد به 25 درصد برسانیم.

حسینی به آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بیکار ماندن این نیروهای آموزش دیده خسارتی برای کشور بوده و باید زمینه را برای فعالیت‌شان فراهم کنیم، چرا که تحول در حوزه اقتصادی بدون فعالیت این نیروی آموزش دیده میسر نخواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بیش از پنج هزار معدن در استان داریم، گفت: می‌توانیم زمینه را فراهم کرد و بخشی از این نیروی کار را در این معادن به کار گرفت تا هم برای جامعه ایجاد ثروت کرده و هم برای خود اشتغال ایجاد کنند.

انتهای پیام

captcha