دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد/ نقش مهم نشر در رونق دیپلماسی عمومی
کد خبر: 3805745
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
وزیر ارشاد:

دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد/ نقش مهم نشر در رونق دیپلماسی عمومی

گروه ادب - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر نقش کتاب در فروریختن دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم تأکید کرد و گفت: کتاب عامل باز شدن حلقه تنگ تحریم است.

دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد/نقش مهم نشر در رونق دیپلماسی عمومی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز، سه‌شنبه، ۳ اردیبهشت، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی در مجموعه چهل‌سرا واقع در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم محسن جوادی، رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در سخنانی با اشاره به حضور ۲۴۰۰ ناشر داخلی و ۸۰۰ ناشر خارجی در این رویداد بیان کرد: ایران عزیز ما در تاریخ به نام عالمان شناخته می‌شود و بنا داریم دوباره نام ایران را با این نمایشگاه و رویدادهایش به آن هدف بزرگ نزدیک و نزدیکتر کنیم.

دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد/نقش مهم نشر در رونق دیپلماسی عمومی

جوادی حضور پررنگ کشور چین در این رویداد را تلاشی برای احیای جاده ابریشم از راه کتاب و فرهنگ نامید و افزود: خوشحالیم که حاصل کار ما در این زمینه در معرض دید شماست.

جوادی ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۴۰۰ عنوان کتابی که طی یک سال گذشته منتشر شده، عرضه خواهد شد. همچنین، گفت‌وگو‌ها و نشست‌های فرهنگی درباره کتاب در نمایشگاه برگزار خواهد شد و این موضوع می‌تواند به تقویت صنعت نشر کمک کند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه اظهار کرد: تاریخ ایران با نام آثار دانشمندان و حکیمان بزرگ شناخته می‌شود و خوشحالیم که می‌توانیم با کتاب، دوستی پایداری را میان ملت‌ها و دولت‌ها ایجاد کنیم.

اسماعیلی راد، مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: در این دوره ۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور دارند. امسال ۲۴۰۰ ناشر داخلی با ٣٠٠ هزار عنوان کتاب ٨٠٠ ناشر خارجی با ١٤٠ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: ناشران عمومی در ۱۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع، ناشران کودک در ۵ هزار و ۹۰۰ مترمربع، ناشران دانشگاهی در زیر چادر در ۶ هزار و ۲۲۵ مترمربع و ناشران آموزشی در ۳ هزار و ۲۳۰ مترمربع جانمایی شده‌اند.

اسماعیلی‌راد درباره حضور ناشران خارجی گفت: در این دوره ۸۰۰ ناشر خارجی شامل ۱۵۰ ناشر عرب و ۶۵۰ ناشر لاتین با ۱۳۸ هزار عنوان کتاب حضور دارند. کتاب‌های ناشران خارجی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ منتشر شده است.

وی در ادامه گفت: سیاست کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفاف‌سازی در جریان تخصیص یارانه‌ها این است که برای نخستین بار در این دوره ۵۰ درصد بن‌کارت‌ها را در قالب کارت‌های ملی هوشمند ارائه کرده و بن‌کارت‌های فیزیکی حذف شده‌اند.

دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد/نقش مهم نشر در رونق دیپلماسی عمومی

 پیام دوستی مردم چین به ایرانیان

گو ویمین، نماینده کشور چین، در این مراسم گفت: در سال ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور چین در دیدار با دکتر حسن روحانی بر تبادلات فرهنگی و چاپ و نشر تأکید کردند و در سال ۲۰۱۷ دو کشور تفاهم‌نامه حضور در نمایشگاه‌ کتاب یکدیگر را امضا کردند. در آن سال ایران به عنوان میهمان ویژه شرکت کرد و امسال چین در این نمایشگاه شرکت کرده و با پیام دوستی مردم چین برای مردم ایران حضور یافته است.
وی با بیان اینکه چین و ایران از کشور‌های باتمدن کهن هستند، تصریح کرد: میان دو ملت دوستی ریشه‌داری برقرار است. بیش از دو هزار سال پیش جاده ابریشم از چین آغاز شد و باعث انتقال تمدن میان دو ملت شد.
نماینده کشور چین با اشاره به گذشت ۴۸ سال از روابط دیپلماتیک دو کشور، اظهار کرد: اکنون روابط انسانی میان این دو کشور وجود دارد و بسیاری از آثار شاعران ایران نظیر حافظ و فردوسی ترجمه شده است.
وی با اشاره به عرضه بیش از ۴ هزار عنوان و ۱۵ هزار جلد در نمایشگاه، بیان کرد: هیئت ناشران و نویسندگان چینی برنامه‌ای بسیاری را در نظر گرفته و بیش از ۲۰ نویسنده چینی به ایران آمده‌اند. معتقدم برگزاری موفقیت‌آمیز برنامه‌های چین نقش مهمی در تبادلات فرهنگی میان دو کشور ایفا خواهد کرد. در واقع، صنعت نشر مسئولیت انتقال فرهنگ میان دو کشور را برعهده دارد.
نماینده کشور چین با بیان اینکه امیدواریم از تجربیات همدیگر استفاده کنیم، گفت: با وجود فاصله زیاد میان ایران و چین، همواره دوستی میان آن‌ها برقرار بوده است. برگزاری نمایشگاه کتاب امسال و انتخاب چین به عنوان میهمان ویژه فاصله را نزدیکتر می‌کند و فصل جدیدی از دوستی و روابط را میان این دو کشور آغاز خواهد کرد.
دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد/نقش مهم نشر در رونق دیپلماسی عمومی
صنعت نشر در اشتغال سهم بسزایی دارد

صالحی در ادامه با اشاره به آمار سازمان وایپو (مالکیت فکری) گفت: طبق آمار‌ در ۱۱ کشور صنعت نشر سبب درآمدزایی شده و درآمد حاصل از این صنعت را ۴۶ میلیارد دلار است؛ از این رو صنعت نشر در حوزه اشتغال سهم بسزایی دارد.

وی افزود: براساس آمار وایپو، در چین ۴۶ میلیون نفر در صنعت نشر فعال هستند و این رقم قابل توجهی در صنعت نشر است و با وجود حلقه‌های متنوع در آن، می‌تواند به صورت مستقیم در ایجاد اشتغال مؤثر باشد، اما تأثیر آن بر اشتغال به صورت غیرمستقیم بسیار جدی است.

صنعت نشر؛ فرصت اقتصادی 

وزیر ارشاد در ادامه به آتش‌سوزی کلیسای نوتردام در فرانسه اشاره و بیان کرد: این کلیسا در سال ۱۸۳۱ ساخته شد و با وجود قدمتش، کمتر مورد توجه بود. زمانی که ویکتورهوگو کتاب «گوژپشت نوتردام» را نوشت، این رمان باعث شد که این کلیسا مورد توجه قرار گیرد و در سال ۱۸۴۴ بازسازی شود. هرچند این بازسازی ۲۵ سال به طول انجامید، سرانجام این بنا به مکان مهمی در صنعت گردشگری فرانسه تبدیل شد و این نشان می‌دهد که کتاب می‌تواند فرصت اقتصادی مهمی را در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه کتاب به عنوان یک رسانه قدیمی نقش مهمی در آموزش و جامعه‌پذیری دارد، تصریح کرد: تأثیر صنعت نشر در حوزه اقتصاد باید جدی گرفته شود و اگر امروز از رونق تولید سخن می‌گوییم و بر آن تأکید داریم، نباید در این راستا کتاب را فراموش کنیم.

صالحی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی گفت: دیپلماسی امری فراگیر است و دیپلماسی فرهنگی و کتاب و نشر نقشی اساسی در رونق دیپلماسی عمومی دارد. در حال حاضر در جهان، ایران را به شاهنامه، مثنوی، ‌گلستان و بوستان، شفای بوعلی سینا و ... می‌شناسند. همان طور که ما ملل دیگر را به آثارشان می‌شناسیم. ارتباط وجودی و ذهنی ما با ملل دیگر از طریق کتاب است؛ از این رو کتاب سفیری سیار و پویاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر بدخواهان می‌خواهند دیوار ما را با جهان بلند و بلندتر کنند، دیپلماسی کتاب می‌تواند این دیوارها را فروبریزد. اگر کسانی می‌خواهند ملت متمدن ایران را منزوی کنند، کتاب و ارتباط با کتاب است این توهم را از بین می‌برد. بنابراین دیوار بی‌اعتمادی، ‌تکفیر و تحریم با کتاب از بین می‌رود و نابود می‌شود. سابقه تاریخی بشر این گونه بوده و امروز هم می‌توانیم در این شرایط سخت و خاص که دشمنان ایران تلاش می‌کنند کمربند تحریم را تنگ‌تر و تنگ‌تر کنند، این کمربندها را با تفکر و کتاب باز و بازتر کنیم.

وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد ایران باید در سال جاری کتاب و دیپلماسی فرهنگی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد، چرا که با کاغذ جاده‌ها را ساخته و ابریشمی کرده‌ایم و امیدواریم در این مسیر پیش برویم.

گزارش تصویری این مراسم اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha