بخشودگی جرایم دیرکرد حق بیمه در مناطق سیل‌زده/ پرداخت بیمه بیکاری در صورت تأمین اعتبار
کد خبر: 3805859
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
سرپرست تأمین اجتماعی خبر داد:

بخشودگی جرایم دیرکرد حق بیمه در مناطق سیل‌زده/ پرداخت بیمه بیکاری در صورت تأمین اعتبار

گروه سلامت ــ سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ضمن اعلام بخشودگی جریمه افرادی که بر اثر سیل نتوانسته بودند حق بیمه ماهیانه را پرداخت کنند، از آمادگی این سازمان برای پرداخت بیمه بیکاری به افراد غیر تحت پوشش در صورت تأمین اعتبار آن از سوی دولت خبر داد.

بخشودگی جرایم دیرکرد حق بیمه در مناطق سیل‌زده/ پرداخت بیمه بیکاری در صورت تأمین اعتباربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدحسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری امروز، سوم اردیبهشت‌ماه، که به مناسبت هفته کار و کارگر در این سازمان برگزار شد با اشاره به سیل اخیر و خسارت‌های جانی و مالی آن، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی بلافاصله پس از وقوع سیل، روند اهدای کمک‌های امدادی و بیمه‌ای خود را آغاز و درمانگا‌ه‌های سیار را در مناطق سیل‌زده راه‌اندازی کردیم. افرادی که بر اثر سیل نتوانسته بودند حق بیمه ماهیانه را پرداخت کنند، بخشیده شدند و فرصت جدیدی را برای آنها فراهم کردیم تا بتوانند حق بیمه را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه براساس تفاهم‌نامه تأمین اجتماعی با وزارت کار، امکان اخذ بیمه بیکاری برای افراد تحت پوشش در مناطق سیل‌زده ایجاد شده است، گفت: مقرر شده است این افراد معرفی شوند و بیمه بیکاری دریافت کنند؛ همچنین در حال رایزنی با دولت هستیم تا افرادی که تحت پوشش نیستند نیز بتوانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

زدا گفت: هشت هزار و 500 فقره وام قرض‌الحسنه و تعدادی نیز وام جعاله در اختیار بیمه‌شدگان قرار گرفته است. همچنین بیماران خاصی که در این مناطق حضور دارند می‌توانند داروی خود را با ارائه کد ملی در استان‌های دیگر دریافت کنند.

وی همچنین در رابطه با کم یا زیاد کردن داروی بیماران خاص توسط سازمان تأمین اجتماعی، گفت: کم یا زیاد کردن این دارو در اختیار سازمان تأمین اجتماعی نیست، بلکه شورای عالی بیمه برای آنها تصمیم می‌گیرد؛ در واقع ما تنها براساس مصوبه شورای عالی بیمه عمل می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا در مورد کمبود دارو در مناطق درمانی سازمان تأمین اجتماعی، با بیان اینکه در مراکز آموزشی مباحث بیمه‌ای آموزش داده نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از پزشکان با بیمه آشنایی ندارند و حتی در مورد تجهیز دارو نیز نمی‌دانند چه دارویی در داروخانه موجود است یا نیست. نمونه خارجی دارو را در حالی تجویز می‌کنند که نمونه داخلی آن در انبارها موجود است. این امر باعث احساس کمبود دارو می‌شود. کمبودهای ما در حوزه دارو چند قلم بیشتر نیست و تاکید ما نیز استفاده از داروی ایرانی است؛ بدین جهت دستورات لازم نیز در این رابطه صادر شده است.

وی در رابطه با افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان به 261 هزار تومان همراه با 13 درصد را تصویب کرده و امیدواریم هفته آینده نیز در هیئت وزیران به تصویب برسد تا بتوانیم برای اردیبهشت‌ماه، این افزایش حقوق را در نظر بگیریم.

وی افزود: برای همسان‌سازی مدل‌های مختلفی با کمک کانون عالی بازنشستگان طراحی شده است که اجرایی کردن آن 12 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد؛ در صورتی که دولت به ما کمک کند و بار مالی آن تأمین شود، آمادگی داریم طی 48 ساعت نسبت به همسان‌سازی اقدام کنیم.

وی بیان کرد: برای افزایش حقوق‌ها در سال جاری 17 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ساز و کار آن فراهم شده است.

وی در رابطه با بیمه بیکاری نیز با بیان اینکه 270 هزار نفر در حال حاضر این بیمه را دریافت می‌کنند، گفت: ماهانه 350 میلیارد تومان نیز برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است و این آمادگی را داریم که در صورت بیکار شدن افراد تحت پوشش بلافاصله این بیمه برقرار شود.

زاد در رابطه با طلب تأمین اجتماعی از دولت نیز گفت: امروز بعد از ظهر جلسه‌ای با هیئت دولت در خصوص نحوه وصول مطالبات تأمین اجتماعی برگزار می‌کنیم؛ مدل‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که صرفا پرداخت نقدی نیست.

وی در رابطه با طلب داروخانه‌ها از تأمین اجتماعی نیز گفت: تمامی طلب داروخانه‌ها پرداخت شد؛ اما هنوز نسبت به پزشکان و آزمایشگاه‌ها بدهی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم آن را نیز پرداخت کنیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با زیان‌های صندوق بیمه بیکاری اظهار کرد: از سال 92 ما 700 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم که مرحوم نوربخش با تلاش‌ این زیان را تا پارسال به 70 میلیارد تومان کاهش داد. از سال گذشته تاکنون به طور مجدد روند این زیان‌ها افزایش داشته است. در این خصوص پیشنهادات و طرح‌هایی را در سطح مجلس و دولت مطرح کرده‌ایم تا این مسئله حل شود.

وی در رابطه با جذب نیروی انسانی در تامین اجتماعی نیز گفت: در حال حاضر با دولت الکترونیک و برون سپاری در بخش بیمه‌ای مواجه هستیم لذا در این حوزه هیچ گونه استخدامی نداریم اما در بخش درمان به ویژه حوزه پرستاری این احتمال که امسال استخدام داشته باشیم وجود دارد.

وی در رابطه با پوشش بیمه مشاغل خانگی و استارتاپ‌ها نیز گفت: با توجه به استقرار این دست از مشاغل در منازل، ما نمی‌توانیم آنها را بیمه اجباری کنیم اما مدل بیمه توافقی را برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با واگذاری پالایشگاه لاوان به یکی از بانک‌ها نیز گفت: با بانک‌ها تعامل داریم، هیچ وقت حق‌الناس را به هیچ نهاد یا سازمانی واگذار نمی‌‌کنیم، بلکه شاید سند آن را نیز برای اخذ تسهیلات به عنوان ضمانت در نظر بگیریم.

وی در رابطه با افزایش طلاق‌های صوری و تأثیر آن بر سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: ما در این رابطه هیچ قانونی نداریم اما بخشنامه‌ای صادر کردیم تا از خسارت‌های تأمین اجتماعی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

 

captcha