اعتماد به توانمندی داخلی؛ تنها راه خلاصی از وضعیت موجود اقتصادی
کد خبر: 3805955
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

اعتماد به توانمندی داخلی؛ تنها راه خلاصی از وضعیت موجود اقتصادی

گروه سیاست و اقتصاد ــ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی و بومی کردن تکنولوژی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: تنها راه خلاصی از وضعیت موجود و ایجاد اشتغال اعتماد به توانمندی داخلی است.

اعتماد به توانمندی داخلی؛ تنها راه خلاصی از وضعیت موجود اقتصادیبه گزارش ایکنا از همدان، محمود الفت، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان امروز، 3 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دغدغه اصلی همه خانوارها اشتغال است و استان همدان رتبه اول را در جذب سرمایه‌گذاری دارد، با طرح چند سوال در این زمینه گفت: باید پرسید آیا سالانه 20 هزار شغل در استان همدان ایجاد می‌شود؟ آیا سال 97 تعداد 17هزار 700 شغل در استان ایجاد شد؟ آیا نرخ بیکاری همدان 8.3 است؟ آیا 59 یا 110 هزار نفر در استان بیکار هستند؟ آیا نرخ بیکاری همدان در کشور اول است؟ در حالیکه این آمار رو به رشد است. آنچه گفته می‌شود با آنچه در عمل وجود دارد متفاوت است.
وی افزود: زمانیکه سرمایه‌گذاری خاصی برای اشتغال آفرینی ایجاد نشده است آمار کاهش بیکاران معنایی ندارد، یک اقتصاد سالم و پویا با آمار وفور تولیدات و صادرات سنجیده می‌شود، آیا نباید شاخص و چگونگی به‌دست آوردن آمارها را هم به مردم اعلام کنند. ما با نبود سرمایه و عدم رشد اقتصادی رو‌به رو هستیم، باید ایجاد اشتغال پایدار از طریق رونق بخشی تولید باشد.
الفت در ادامه با اشاره به اینکه طبق تعریف سازمان‌های بین‌المللی کسی که درهفته دو یا یک ساعت مشغول به کار باشد شاغل محسوب می‌شود، آماری که در ایران مصاحبه می‌شود بر اساس همان آمار جهانی است، زمانی‌که رشد اقتصادی ما در رکود و در عین حال رشد شغلی ما هم منفی اعلام شده پس شغلی ایجاد نشده است.

ایجاد اشتغال پایدار از طریق رونق‌بخشی تولید محقق می‌شود
وی با طرح این سوال که زمانیکه با رکود مواجه هستیم چگونه شغل ایجاد می‌شود؟ گفت: ایجاد شغل از طریق سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید، از طرفی کارخانه‌ها و کارگاه‌های استان نیز یکی پس از دیگری با کاهش تولید رو‌به‌رو هستند یا تعطیل شده‌اند یا تعدیل نیرو کرده‌اند و از طرفی سهم بودجه عمرانی هم مدام کم می‌شود که این هم خود تشدید بیکاری است، از طرفی با تحریم رو به رو هستیم و 70 در صد از مواد اولیه کارخانه‌ها وارداتی است، دولت باید برای رفع این مشکلات برنامه داشته باشد.
الفت با اشاره به اینکه دولت در رابطه با اشتغال شعارهای متعددی دادند، اما عملا محقق نشد، افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام ما به اروپا دل بستیم اما باز به در بسته خوردیم، چراکه اقتصاد آمریکا و اروپا در هم آمیخته شده است.
الفت با اشاره افزایش قیمت دلار و طبع آن افزایش قیمت کالاهای دیگر، گفت: در بخش مسکن همانند سایر بخشها با رکود کامل رو به رو بوده ایم، قیمت مسکن به طور متوسط 50 درصد افزایش یافته است، ساخت و سازی وجود ندارد و در این زمینه نیز اشتغالی ایجاد نشده است.
وی با اشاره به سخن رئیس جمهور مبنی بر اینکه معیار مردم در اندازه‌گیری تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و نه آمار، افزود: دولت باید به نیروهای نخبه اعتماد کند، هم اکنون 3 میلیون دانش آموز داریم که از بین آنها حدودا 300 نفر نخبه هستند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی و بومی کردن تکنولوژی را در دستور کار قرار دهیم، ابراز کرد: تنها راه خلاصی از وضعیت موجود و ایجاد اشتغال اعتماد به توانمندی داخلی است.

سایت موزه میدان امام(ره) توپی در دستان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه شورای شهر گاهی درگیر منافع خود بدون رعایت اصول بدیهی در مشارکت جستن برای توسعه شهر می‌شود، گفت: این مسائل موجب رکود و رخوت در شهر و کاهش انگیزه مدیران شهر می‌شود،
وی افزود: یکی از مسئولان کلیدی شورای شهر بدنبال برخورداری امتیازات برای اطرافیان خود است آیا با این شرایط انتظار توسعه زیادی برای شهر به جز چند کله قندی و بلوک های سیمانی در بسته شدن معابر که در تصویر ذهنی این افراد است خواهید دید؟
وی افزود: ساخت سایت موزه در میدان مرکزی استان که چهره گردشگری استان را زشت کرده مدتی توپی بود که در دستان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری دست به دست می‌شد تا طرح آن در اواخر 97 تصویب شد و مسئولین قول دادند که سایت موزه درست شود اما این اتفاق نیافتاد و حالا هم منتظر بودجه هستند که بهتر است تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به اینکه درمجموعه شرکت‌های سیاحتی علیصدر سهم شهرداری 60 درصد است، گفت: سهام علیصدر از فروش بلیط هواپیما، تپه عباس آباد و ... کجا می‌رود؟ پاداش‌های عید آنها چقدر است؟ هزینه‌های الیت چه میشود؟ شرکت «الیت» چگونه و با چه مکانیسمی از مشهد به همدان آمده است؟ در این رابطه هیچ شفافیتی صورت نگرفته است.
وی با تأکید بر ضرورت اتاق شیشه‌ای در شهرداری ابراز کرد: هزینه کردهای شهرداری باید شفاف سازی شود. شهرداری و شورای شهر با مجوزهای بی‌رویه ریه‌های شهر را از بین برده‌اند، راه تنفس شهر بسته شده و هر روز باغات بیشتری نابود و تبدیل به برج‌های آهنی می‌شود.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در شرایط بد اقتصادی مسئولین به جای تکمیل پروژه‌های ناقص و به‌جامانده مانند پل سردار همدانی، میدان تره‌بار، پارکینگ آقاجانی بیگ و... ، با توجه به افزایش تورم، پروژه پیاده‌راه ارم را کلنگ زنی می‌کنند، گفت: بلوار ارم تغییری نکرده است جز اینکه تغییرات موقتی، قسمت ماشین‌رو را تنگ کرده و ترافیک ایجاد شده است.

قدر رسانه با احقاق حقش ادا می‌شود
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان در ادامه بیان کرد: هر یک از مسئولین برای شفاف‌سازی و مستند بودن این سخن، سندی را درخواست کنند ما برای آنها ارائه مدرک خواهیم کرد، اما در حال حاضر نمی‌توانیم شفاف سازی کرده و مدارک و اسامی مسئولان را بیاوریم.
الفت با اشاره به اینکه دکلهای مخابراتی برای مردم خطرناک است، گفت: اشعه‌های این دکل‌ها تا شعاع 30 متری هم مضر است اما برخی از خانه‌ها و حتی ادارات بخاطر پول جان مردم را به خطر می‌اندازند.
وی با تاکید بر صحبت استاندار همدان مبنی بر اینکه قدر اصحاب رسانه را بدانیم، گفت: ارشاد همدان عدالت را در مورد رسانه‌ها رعایت نمی‌کند، ارائه آگهی تبلیغاتی به روزنامه‌ها معیار درستی ندارد یکی دارای بیشترین رابطه فردی و بیشترین آگهی است و دیگری که لابی ندارد از آگهی خبری نیست، از طرفی پول بستانکاری مطبوعات به موقع پرداخت نمی‌شود، قدر رسانه با احقاق حقش ادا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مبلغان و مروجان اشرافی‌گری عاملان دزدی و اختلاس و چپاول از بیت‌المال و مفسدان اقتصادی طرفدار لیبرالیسم هستند، گفت: پول ملی با کاهش روبه‌رو شده است، اقتصاد کشور دچار نوسانات شدید است. ریسک سرمایه گذاری بالا رفته است و تعداد زیادی از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی با رکود مواجه شده‌اند.
الفت در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در عمل جدی گرفته نشد و نوسانات در بازار ارز و طلا تورم را هم برای مردم و هم برای مسئولین به دنبال داشت، متأسفانه برخلاف سایر کشورها که افراد با تلاش به ثروت می‌رسند در ایران افراد از طریق رانت و رابطه به سمت می‌رسند.
انتهای پیام

 

captcha