خسارت‌های سیل و اقدامات دستگاه‌ها را برای مردم بازگو کنید/ 170 هزار خانه؛ نیازمند بازسازی
کد خبر: 3806010
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲

خسارت‌های سیل و اقدامات دستگاه‌ها را برای مردم بازگو کنید/ 170 هزار خانه؛ نیازمند بازسازی

گروه جامعه ــ وزیر کشور در نشست با استانداران 16 استان کشور خواستار قراردادن لیست تمام خسارت‌ها در یک سایت و گزارش استانی دستگاه‌های مسئول بازسازی در همین سایت برای آگاه شدن همه مردم ایران شد.

به گزارش ایکنا؛ نشست «بررسی روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل در نشست استانداران 16 استان معین با وزیر کشور» عصر امروز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه در وزارت کشور برگزار شد.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در این نشست با تشکر از استان‌های معین استان‌های آسیب‌دیده در مرحله مقابله با سیل و اعلام تأثیرگذاری این اقدامات، گفت: باید همکاری‌های مشترک در مرحله بازسازی‌ها نیز وجود داشته‌باشد. مقرر شده است که در زمان‌بندی مشخص بازسازی‌ها با سرعت انجام شود به ویژه اینکه شرایط زندگی مردم مناسب نیست و هوای خوزستان نیز در حال گرم شدن‌است.

اگر در ساخت و ساز همکاری و همفکری کنیم قبل از موعد زمانبندی شده کارها به اتمام خواهد رسید

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بر لزوم سرعت در اقدامات تاکید داشتند دولت هم تمهیدات لازم را اندیشیده است و اگر در ساخت و ساز همکاری و همفکری کنیم حتی قبل از موعد زمانبندی شده کارها به اتمام خواهدرسید.

پس از سخنان رحمانی فضلی، تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برنامه‌ها برای بازسازی شروع شده‌است و فقط دو ماه اسکان اضطراری مردم باید طول بکشد، گفت: اولین مرحله بازسازی برآورد خسارت‌ها است که ما موفق شدیم به صورت دقیق خسارت‌ها را برآورد کنیم.

213 شهرستان، 273 شهر و پنج هزار و 148 روستا در سیل اخیر آسیب دیده‌اند

وی اعلام کرد: از 118 واحد خسارت دیده تاکنون اطلاعات 98 هزار واحد وارد سیستم شده است و بر اساس برآوردها 213 شهرستان، 273 شهر و پنج هزار و 148 روستا در سیل اخیر آسیب دیده‌اند.

آغاز پرداخت‌ کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی به آسیب‌دیدگان سیل

رئیس بنیاد مسکن با اعلام خبر آغاز پرداخت‌ کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی به آسیب‌دیدگان سیل، گفت: مصوبه اول مربوط به پرداخت این کمک‌ها مربوط به استان گلستان بود که در حال عملیاتی شدن است و مصوبه دوم نیز مربوط به سایر استان‌ها است که اقدامات آن در حال انجام‌است.

وی ادامه‌داد: پرونده‌های مسکن‌های تخریب شده یا آسیب‌دیده تهیه شده و به بانک‌ها اعلام می‌شود و اعتبار لازم برای پرداخت به افراد آسیب‌دیده از محل ذی‌حسابی استان‌های معین تأمین خواهدشد. تاکنون نیز 500 پرونده در استان گلستان بررسی شده و چهار میلیارد تومان به مردم به صورت بلاعوض پردخت شده است.

پول اجاره‌بها به مردم پرداخت نشده است

به گزارش ایکنا؛ در این جلسه مطرح شد که هنوز هیچ اجاره بهایی برای سکونت افرادی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند در منازل اجاره‌ای پرداخت نشده است، اما این مسئله نیز مطرح شد که وزیر کشور دستور پرداخت اجاره بهاها را داده‌است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تهیه طرح‌های ساختمانی، شناسایی زمین برای ساخت خانه‌ها، امضای قرارداد برای خرید فولاد، ورق، مصالح ساختمانی و ... نیز خبرداد و خطاب به استانداران حاضر در نشست، گفت: در مجموع 170 هزار خانه باید بازسازی یا تعمیر شود و برای این کار نیاز به همکاری همه شما داریم. با توجه به تجربه موفق در استان کردستان استان‌های معینی که در بازسازی شهرها از حضور استانداران استان‌های آسیب‌دیده کمک گرفته‌اند موفق‌ بوده‌اند.

وی همچنین از نهادهای مختلف استان‌ها که به سیل‌زدگان کمک می‌کنند خواست در کنار هم استان‌هایی که معین آنها شده‌اند را بازسازی کنند.

پس از مطرح شدن پیشنهادهای مختلف از سوی حاضران، رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با تأکید بر اینکه کارها توزیع شده، اما با محوریت بنیاد مسکن و نظارت مستقل و زمانبندی مشخص باید صورت گیرد، گفت: باید برای بازسازی‌ها از پیمانکاران استانی استفاده شود و استان‌های معین نیز باید تمام امکانات خود را به کار گیرند و متمرکز عمل کنند.

وی ادامه داد: ما بازسازی هر شهر آسیب‌دیده را به یک استان واگذار کرده‌ایم و استاندار مسئول هماهنگی اقدامات است. استان‌های معین نیز باید امکانات استان خود را به استان آسیب دیده ببرند.

خسارت‌ها و اقدامات را در سایت قرار دهید تا همه مردم ببینند

رحمانی فضلی خواستار قراردادن برآورد خسارت‌ها در سایت اینترنتی شد تا همه مردم به صورت دقیق بداند چه مناطقی و تا چه میزانی آسیب دیده است و اضافه کرد: همه دستگاه‌ها نیز به صورت هفتگی باید اقداماتشان را در این سایت بارگذاری کنند تا همه مردم عملکرد دستگاه‌های مختلف در بازسازی‌ها را بدانند.

وی همچنین تأکید کرد: باید سایتی راه‌اندازی شود تا مشخص شود چه امکانات و خدماتی به چه کسی داده شده است و اینطور نباشد که یک نفر از چند نهاد خدمات و امکانات دریافت کند و جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید مشارکت مردم برای کمک به سیل‌‌زدگان تسهیل شود، گفت: باید خسارت‌ها واقع‌نمایی شود و بزرگنمایی صورت نگیرد. شرایط کشور به نحوی نیست که تسهیلات بدون دقت خرج شود. اگر قبل از سیل نیز خرابی وجود داشته نباید در برآورد خسارت‌ها لحاظ شود.

نباید پول را به صورت مستقیم به دست کسی داد

وی همچنین گفت: خرید کالاها و لوازم به صورت متمرکز انجام می‌شود تا تخفیف بگیریم اما توزیع کالاها می‌تواند به صورت بن باشد. یعنی بن خرید مثلاً یخچال را به مردم بدهیم تا آنها اقدام به خرید کنند اما نباید پول را به صورت مستقیم به دست کسی داد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: برای مسکن موقت فعلاً چادر در نظر گرفته شده است و اصلاً ما خرید کانکس را توصیه نمی‌کنیم چون هم هزینه زیادی دارد و هم زندگی در کانکس بسیار مشکل است. توصیه ما استفاده مردم از خانه‌های اجاره‌ای است البته مطرح شده که در برخی از روستاها خانه‌ای برای اجاره وجود ندارد که می‌توان در کنار خانه‌های موجود محلی موقت برای اسکان ساخت تا خانه‌های جدید آماده شود. از مسکن مهر نیز به عنوان خانه‌های موقت می‌توانیم استفاده کنیم.

انتهای پیام 

captcha