اعلام آمادگی لبنان برای تثبیت مرزهای دریایی
کد خبر: 3806017
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷

اعلام آمادگی لبنان برای تثبیت مرزهای دریایی

گروه بین‌الملل ــ رئیس پارلمان لبنان در نشست خود با فرمانده یونیفل اعلام کرد: بیروت برای تثبیت مرزهای دریایی و منطقه ویژه اقتصادی آماده است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: استفانو دل‌کول، فرمانده یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان) با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد.

در این دیدار، اوضاع جنوب لبنان (مرز با فلسطین اشغالی) به ویژه تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به حریم لبنان، «خط آبی» و مرزهای دریایی مورد بحث قرار گرفت.

نبیه بری بر «آمادگی بیروت برای تثبیت مرزهای دریایی لبنان و منطقه ویژه اقتصادی از طریق سازوکاری که برای ترسیم خط آبی با نظارت سازمان ملل استفاده شد» تأکید کرد.

دل‌کول نیز اعلام کرد: امکان استفاده از سازوکار مورد استفاده برای ترسیم خط آبی، در این مورد (ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی) نیز وجود دارد.

سال گذشته (2018) بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره 9 به سال 2009 بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت 83 هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد، به 854 کیلومتر مربع می‌رسد.

انتهای پیام

captcha