مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآنکریم در گفتوگو با ایکنا از لرستان به تشریح نکات تفسیری آیات ۳۰ سوره بقره با مضمون «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ» پرداخت و اظهار کرد: علما در خصوص رابطه لفظ و مفهوم معتقدند الفاظ برای ارواح معانی هستتد که مصداق بارز آن «قَالَ» در آیه مذکور است.
وی با ذکر این مطلب که خلیفه بودن انسان این معنی است که خداوند فرموده میخواهم در زمین موجودی به وجود بیاورم تا بتواند با استفاده از استعدادی که در او قرار دادهام، صفات و کمالات خود را بروز دهد، تصریح کرد: ملائکه میگفتند خلیفه شدن انسان در زمین، باعث وقوع فساد و خونریزى میشود و سؤال آنان این بود که این عمل با خلیفه خدا بودن نمیسازد.
ویسکرمی با اشاره به اینکه علت سؤال کردن فرشتگان راجعبه خلیفه بودن انسان بهخاطر سؤالاتی بود که برایشان ایجاد شده بود، اظهار کرد: انسان کمالاتى را نمایش میدهد و رازهایی را تحمل میکند که در توان و طاقت ملائکه نیست.
وی با ذکر این مطلب که مصادیق الفاظ در طول دورانها تغییر کرده است، اضافه کرد: شعرای ما بین معانی و لفظ ارتباط خوبی برقرار میکنند.
ویسکرمی با اشاره به اینکه خداوند به ملائکه فرمود که من موجودی به نام انسان را خلق خواهم کرد، افزود: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً» خلافتی که خداوند بیان میکند مختص به زمین نیست بلکه شامل آسمانها هم میشود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با طرح این سؤال که اگر انسان خلیفه روی زمین بود چرا ملائکه باید بر او سجده کنند، تصریح کرد: وقتی خداوند متعال به شیطان فرمود باید بر انسان سجده کنی سرپیچی کرد و خداوند هم او را از درگاهش راند.
این مفسر قرآنکریم با بیان اینکه وقتی شیطان بر انسان سجده نمیکند لعین میشود، اظهار کرد: شیطان بر انسان سجده نکرد اما برخی افراد بر خدا سجده نمیکنند این در حالیاست که در ماه رمضان خداوند شیاطین را در غُل و زنجیر قرار میدهد.
وی با ذکر این مطلب که خلیفه ریشه از خلف دارد و تعییر جانشین دارد، تصریح کرد: معنای خلافت بستگی به این دارد که صاحب خلافت چه کسی باشد.
انسان نمود اسمای الهی است
ویسکرمی با اشاره به اینکه باید خلافت الهی را بهگونهای تفسیر کرد که با آیات محکمات همخوانی داشته باشد، بیان کرد: انسان نمود اسمای الهی است خداوند عالم الهی را بهوسیله اسماء الهی اداره میکند و این اسماء بهصورت عینی هستتد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه انسان باید قدر خود و جایگاه و ارزش خود را بهعنوان خلیفه الهی بودن را بداند، تصریح کرد: خداوند وقتی انسان را آفرید به خودش احسن گفت.
این مفسر قرآنکریم با بیان اینکه خداوند وقتی مریضی را شفا بدهد از اسم «شافی» بهره میبرد، گفت: اسم شافی مصادیق فراوانی دارد حتی تیغ جراحی هم میتواند مصداق شافی باشد و انسان توانایی این را دارد تا مظاهر شافی را به دست آورد.
این مفسر قرآنکریم با بیان اینکه اگر کسی توانست اسماء الهی را در خود بروز دهد خلیفهالله است، اضافه کرد: هر انسانی نیز نمیتواند اسماء الهی را در خود ایجاد کند و و در میان انسانها تنها آنانی به مقام خلافت اللهی میرسند که مصداق انسان کامل باشند.
انتهای پیام