اجرای پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»
کد خبر: 3806074
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

اجرای پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»

گروه جامعه ــ رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از اجرای موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه، با اعلام خبر اجرای موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال، گفت: مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» از ۲۴ فروردین‌ماه سال جاری، توسط مرکز طرح­‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغاز شده و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد یافت. جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه 15 هزار و 500 نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا و در گستره ملی انجام می‌­شود. در این پیمایش، پرسشگران برای تکمیل پرسشنامه، به هموطنان ساکن در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر(غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مراجعه خواهند کرد.

 در جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح حدود ۴۰۰ نفر، شامل پرسشگران، مدیران اجرایی و ناظران با مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه و به مدت دو ماه همکاری خواهند کرد و در نهایت داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تیم علمی طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدواریم گزارش‌های اولیه از نتایج این پیمایش تا پایان شهریورماه سال جاری، آماده انتشار شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به سوابق این طرح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده‌ است.

وی با اشاره به وجوه تمایز و تشابه این طرح با موج‌های قبلی بیان‌ کرد: علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونه‌های این طرح با قواعد نمونه‌گیری طرح‌های ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از خانوار به فرد تغییر یافته‌ است. در این طرح سعی شده است با حفظ ساختار کلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمد کردن برخی سوالات اقدام شود.

سلگی بیان کرد: در این طرح به دنبال آن هستیم تا در گام اول به برآوردی از کمیت و کیفیت مصرف کالاهای فرهنگی در بین شهروندان ایرانی برسیم و در گام دوم، با همکاری صاحبنظران، با تحلیل ثانویه داده‌ها، دلالت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران را آشکارکنیم.

بر این اساس وی هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اعلام و تصریح کرد: فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات به‌روز، به منظور استفاده در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور است و امید است تا با کاربست نتایج این پیمایش، امکان طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی مؤثرتر در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.

سلگی همچنین منظور از «تقاضای فرهنگی» را انتظاراتی که افراد در خصوص گذران اوقات فراغت خود دارند و صورت­‌هایی از کالاها و فعالیت­‌های فرهنگی که طالب آنند، دانست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تأکید کرد: پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، سه محور؛ «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار می­‌دهد.

وی همچنین از اجرای طرح­‌های ملی دیگری نظیر «بررسی سبک زندگی ایرانیان»، «سنجش وضعیت هویت ایرانیان»، «بررسی آثار و پیامدهای الحاق به کنوانسیون برن» و «تدوین محتوای برنامه ملی آموزش سواد رسانه­‌ای در ایران»، در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: اجرای موج چهارم پیمایش ملی «ارزش­‌ها و نگرش­‌های ایرانیان» نیز در دستورکار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار دارد که گزارش مراحل انجام این پروژه‌ها متعاقباً از طریق سایت پژوهشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام 

captcha