نمایش قدیمی‌ترین قرآن چاپی شرق آسیا
کد خبر: 3806086
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
در اندونزی انجام می‌شود؛

نمایش قدیمی‌ترین قرآن چاپی شرق آسیا

گروه بین‌الملل ــ قدیمی‌ترین قرآن چاپ شده در جنوب شرق آسیا در مسجد جامع شهر پالمبانگ (Palembang) مرکز استان سوماترای جنوبی اندونزی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از جاکارتاپست؛ نمایشگاهی از آثار خطی قدیمی از جمله یک قرآن چاپی قدیمی در مسجد جامع پالمبانگ برگزار شده است.

این قرآن در سال 1848 پس از تأسیس نخستین چاپخانه چاپ سنگی در این منطقه، در دوره سلطه هلند بر اندونزی چاپ شد و کارشناسان آن را قدیمی‌ترین قرآن چاپی در جنوب شرق آسیا ارزیابی کرده‌اند.

«احمد سبحان»، کارشناس ادبیات، می‌گوید: مجموعه آثار عرضه شده در این نمایشگاه نشان می‌دهد که این منطقه در طی قرون مختلف تغییرات فرهنگی زیادی داشته است.

وی افزود: تاریخ‌دانان بیت‌القرآن اندونزی این نسخه را در سال 1848 قدیمی‌ترین نسخه چاپی قرآن در جنوب شرق آسیا دانسته‌اند. این نسخه قرآن ثابت می‌کند که پالمبانگ یکی از اولین نقاط منطقه محسوب می‌شود که صنعت چاپ به آنجاه راه یافته است.

سبحان ادامه داد: اکنون فقط دو نسخه اصلی از این قرآن بر جای مانده است؛ یکی متعلق به مجموعه شخصی عبدالعظیم امین است و دیگری در موزه سلطان محمود بدرالدین دوم در پالمبانگ قرار دارد.
 
یادآور می‌شود «پالمبانگ» هفتمین شهر بزرگ اندونزی است و یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.
انتهای پیام
captcha