هنر مینویی، باید معناگر «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» باشد
کد خبر: 3806116
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
حبیب‌الله صادقی:

هنر مینویی، باید معناگر «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» باشد

گروه هنر ــ حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش، گفت: هنر مینویی از هنرمندی شکل می‌گیرد که آیه شریفه «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» در کارش با جان و دل درک شده باشد.

حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش، در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار ایکنا ویژگی‌های هنر مینویی را چنین توضیح داد: هنر مینویی یک زاویه از اندیشه است؛ هنری که باور ذهنی تصویری آن، فرآیند رحمانی دینی رحمانی قرآنی دارد. همچنین هنر مینویی دربردارنده نگاهی بهشتی است. به تعریفم باید اضافه کنم، هنر مینویی عاری از همه آن ضعف‌هایی است که ممکن است در بیان معرفت و اندیشه وجود داشته باشد. با این تعاریف، هنر مینویی در دوره‌ای که مصادیق و ظرفیت‌های هنر و فرهنگ، گاهی با تعاریف اومانیستی و اصالت معرفتی اختلاط پیدا می‌کند، سعی دارد یک واسطه الهی را هم در نظر گیرد.
وی افزود: هنر مینویی قطعاً ادامه معرفت و بیان زبان تجلی یافته هنر آرمانی ما در دیرینه تاریخ است که یکی بخشی از آن در دوره نگارگری مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. به هر حال هنر مینویی باعث می‌شود هنرمند بتواند آئینگی کند تا بدین واسطه قادر باشد آئینه فام عمل کند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، حقایق الهی به صورت زیباشناسانه تصویر هنرمند روایت خواهد شد. این برداشتی بود که من از هنر مینویی دارم و به شخصه تلاش دارم تا به آن دست یابم.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که هنر مینویی در زمان حال چه جایگاهی در هنر این سرزمین دارد، بیان کرد: ارزیابی معنای مینویی در عرصه هنر به تنهایی کاری درست نیست، بلکه در ابتدا انسان باید هنر مینویی داشته باشد، چون آدمی که چنین نگاهی داشته باشد کارش اشاره‌ای رحمانی به جهان خواهد داشت.
صادقی تاکید کرد: هنرمندی که نگاه مینویی در کارش دارد همانند حضرت حافظ آیینگی می‌کند. حافظ می‌گوید «هر چه کردم از دولت قرآن کردم». این تجربه تاریخی را هنرمندان، نقاشان، اندیشمندان و صالحان ما انجام داده‌اند، برای همین یک هنرمند تعالی خواه، وقتی تصمیم گرفته در پی این باشد، جهانی که می‌آفریند جهانی جاری و ساری خواهد بود. با این توضیح، هنر معاصر ما باید تجلی یافته مصادیق و مفاهیم دوره معاصر بعد از پیروزی انقلاب باشد.
وی متذکر شد: هنرمندی که این روایت را (هنر مینویی) دنبال می‌کند قطعاً باید سرشتی قرآنی و پاک داشته باشد تا حرفش به روی مخاطب تاثیرگذاری لازم را داشته باشد، البته هنرمندان ایرانی این معنا را در تجربه تاریخی، احساس کرده‌اند، قادرند باز هم تکرارگر آن باشند. در همین راستا به عنوانی فردی که به این هنر باور و اعتقاد دارم تلاش می‌کنم به شاگردانم بگویم هنر مینویی را بدون این‌که در دایره زمان و مکان اسیر باشد می‌توان آموخت و تجربه کرد.
ریاست موزه هنر‌های معاصر تهران در پاسخ به این سؤال که در کشورمان جامعه و حکومت شکل دینی دارد، برای همین اگر هنرمند اثرش منطبق باید آموزه‌های سیاسی (با محوریت حکومت اسلامی) باشد، آیا هنرش ویژگی مینویی بودن را دارا خواهد بود؟ بیان کرد: انسان مصلح و انسان تعالی‌خواه، انسانی است که سیاست را هم درک می‌کند. در ضمن سرلوحه ما قرآن، اهل بیت(ع) و شریعت شیعی هستند، برای همین اگر در چنین شرایطی هنر انقلاب بتواند نکات مورد نظر را مد نظر قرار دهد توانسته در جهت هنر مینویی حرکت کند.
صادقی در پایان تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم هنرمند حقیقت‌خواه این است که سیاست را درک کند، اما سیاست زدگی نداشته باشد. این زمانی رخ خواهد داد که کارهایش مهر قرآن داشته باشد. این اتفاق اگر رخ دهد هنرمند قادر خواهد بود «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» کند تا در ادامه بتواند هنر مینویی را در هر شکلی که می‌خواهد، تصویر کند.
گفتگو از داود کنشلو
انتهای پیام
captcha