ضرورت ایجاد بستر‌های مناسب قانونی برای پیشرفت فناوری اطلاعات در ایران
کد خبر: 3806227
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
طیبی بیان کرد:

ضرورت ایجاد بستر‌های مناسب قانونی برای پیشرفت فناوری اطلاعات در ایران

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاد دانشگاه در پنجمین کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهی بیان کرد: بررسی‌های علمی و دقیق در حوزه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در ایران نشان می‌دهد در حوزه فضای مجازی با پیشران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناورانه و زیست محیطی مواجه هستیم که هر یک از این ابعاد جایگاه خاص خود را داشته و قابل بررسی و مطالعه است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در ابتدای مراسم رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در عصر حاضر تحولات تکنولوژیکی به همه حوزه‌های سنتی رسوخ پیدا می‌کند و ماهیت سازوکاری آن‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: فناوری اطلاعات یک موضوع جدی است که به همه ابعاد زندگی افراد وارد شده است.

حمیدرضا طیبی اظهار کرد: تجربه کشور‌های دیگر بیانگر این موضوع است که فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه، باعث جهش‌های توسعه‌ای در کشور هدف خواهد شد همچون سنگاپور و کره جنوبی که با کمک این حوزه به پیشرفت و توسعه دست یافتند.

وی تصریح کرد: این کشور‌ها با فراهم آوردن زیرساخت‌های دیجیتال موجبات رشد اقتصادی را در کشور خود فراهم کرده‌اند. از این رو، بررسی‌های علمی و دقیق در حوزه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در ایران نشان می‌دهد در حوزه فضای مجازی با پیشران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناورانه و زیست محیطی مواجه هستیم که هر یک از این ابعاد جایگاه خاص خود را داشته و قابل بررسی و مطالعه است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: کنفرانس وب پژوهی با نگاهی متفاوت از نگاه تک بُعدی به این عرصه پرهیز کرده و بستری را فراهم آورده تا تمام حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، زیست محیطی و فناورانه نتایج پژوهش و مطالعه خود را ارائه کنند.

طیبی تاکید کرد: البته به دلیل شرایط خاص کشور ما برخی از ابعاد ذکر شده توجه بیشتری را می‌طلبد. به عنوان مثال، اقتصاد یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در همه شاخه‌های بانکداری، تجارت، صنعت، اشتغال و… از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی تأثیر پذیرفته است. هم اکنون فضای مجازی علاوه بر تأثیراتی که بر اقتصاد گذاشته شاخه‌ای جدید از اقتصاد با عنوان اقتصاد دیجیتال را بنا نهاده است.

به گفته وی اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتاً جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. این موضوع نگاهی ظریف و عمیق در حوزه کاربست فناوری‌های نوین در حوزه تولید و صنعت و سایر وجوه اقتصاد از قبیل بانک، بیمه، اشتغال و… دارد.

طیبی با اشاره به نیاز کشور به به مدل‌های جدید کسب و کار و بازتعریف مناسبات اقتصادی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر کشور ما شاهد تحولاتی در عرصه اقتصادی و مرتبط با فناوری اطلاعات بوده و وب ظرفیت‌های خود را در توسعه کسب و کار و رونق بخشی به عرصه تولید و اشتغال نمایان ساخته است. تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موفق در حوزه‌های اقتصادی، مالی، اجتماعی، فرهنگی و بازی‌های اینترنتی نمونه‌هایی از این دست هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: رشد تعداد کاربران اینترنت در کشور از پنج میلیون در سال ۹۲ به حدود ۵۵ میلیون در سال ۹۷ رسیده که این بیانگر ظرفیت بالای بستر فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که این موضوع توجه قانون‌گذاران را در ایجاد بستر‌های مناسب قانونی برای رشد و پیشرفت این حوزه می‌طلبد.
 
انتهای پیام
captcha