روند فعالیت پیش‌دبستانی‌ها در ایران منطبق بر استانداردهای جهانی است
کد خبر: 3806252
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲

روند فعالیت پیش‌دبستانی‌ها در ایران منطبق بر استانداردهای جهانی است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت حضور بچه‌ها در دوره پیش‌دبستانی تأکید کرد و افزود: روند فعالیتی پیش‌دبستانی در ایران مطابق با استانداردهای جهانی است، همچنین مسئولیت توسعه پیش‌دبستانی‌های دولتی با مشارکت مردم در سال جاری به شورای آموزش و پرورش واگذار شده است.

فعالیت پیش‌دبستانی‌ها در ایران منطبق بر استانداردهای جهانی است/ تأکید بر حضور در دوره پیش‌دبستانی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، رخساره فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، امروز، چهارم اردیبهشت در مراسم نقالی‌خوانی نوآموزان مراکز پیش‌دبستانی و آیین رونمایی از کتب تألیفی معاونت آموزش ابتدایی که در کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی(ره) اراک برگزار شد گفت: سبک‌های یادگیری متفاوت بوده و نمی‌توان انتظار داشت همه افراد در قالب سبک شنیداری آموزش ببینند.
وی با اشاره به اینکه از ابزارهای مختلف برای آموزش و یادگیری بچه‌های پیش دبستانی می‌توان استفاده کرد، به فرمایش مولا علی(ع) خطاب به امام حسن(ع) که فرمودند؛ «چون قلب کودک مانند زمین خالی است که هر بذری در آن بکارند می‌روید، من تربیت تو را در کودکی و قبل از این که قلبت سخت و ذهنت مشغول شود، آغاز کردم تا تو به حقیقت آنچه را که اهل تجربه تو را از تجربه مجدد آن بی‌نیاز می‌سازند، بپذیری» استناد کرد و افزود: با توجه به سخن این امام معصوم اهمیت آموزش از سنین پایین مورد توجه قرار گرفته است. اگر این فرمایش ارزشمند را درک کرده و در زندگی حرفه‌ای اجرا کنیم تمام یافته‌های علمی را یک‌جا به کار بسته‌ایم.

سند تحول بنیادین؛ امری حاکمیتی
فضلی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌هایی به آموزش و پرورش ابلاغ فرمودند و تمام فرمایشات ایشان در قالب سند بالادستی تحول بنیادین در دستور کار قرار دارد. رهبری در بند دو سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش خواسته‌اند برای ایجاد تحول جایگاه نظام تعلیم و تربیت را ارتقا بخشند، لذا این موضوع از مهد کودک و پیش‌دبستان تا دانشگاه امری حاکمیتی است.
وی شاخصه‌های رفتاری بین مهدکودک و پیش دبستانی را دو مقوله جدا خواند و با بیان اینکه طبق قانون مهدکودک مسئول کودکان نوزاد تا 4 سال و پیش دبستان طبق قانون گروه سنی 4 تا 6 سال را شامل می‌شود، به تشریح امور حاکمیتی پرداخت و گفت: امور حاکمیتی اموری است که باعث اقتدار و وحدت کشور شده و برای گروه خاصی نیز تعریف نمی‌شود و شامل همه گروه‌های سنی است.
این مقام مسئول با تأکید براینکه نقشه‌ای در آموزش و پرورش وجود دارد که سند راه این وزارتخانه است، تصریح کرد: پیش دبستانی دوره‌ای رسمی اما غیر اجباری است، چراکه دولت و در نظام کلان کشور امکان اجباری بودن وجود ندارد؛ اما دوره‌ای رسمی و امر حاکمیتی بوده و شامل همه کودکان می‌شود، همچنین امکان اینکه در کلاس‌ها سلیقه‌ای عمل شود وجود ندارد.

ضرورت حضور بچه‌ها در دوره پیش دبستانی
فضلی بر ضرورت حضور بچه‌ها در دوره پیش دبستانی تأکید کرد و افزود: سلول‌های مغز انسان از بدو تولد کامل است و تنها از دوران کودکی و پیش‌دبستانی برای رشد سلول‌ها و ارتباط بین سلولی استفاده می‌شود. در دوره پیش دبستانی توانایی عملی و علمی کودکان تقویت شده و این دوره می‌تواند ضامنی برای موفق بودن دانش آموزان در تمامی پایه‌های تحصیلی دبستان باشد.
وی مهارت ارتباطی با همسالان را مسأله جدی کودکان دانست و بیان کرد: در دوران پیش دبستانی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و سال‌های بعد برداشت کرد؛ چراکه عموما مشکل بزرگسالان در مهارت‌ها و ارتباطاتی است که باید در دوران کودکی شکل می‌گرفته و متأسفانه کودکان از این مهارت‌افزایی و آموزش مغفول مانده‌اند.

روند افزایشی حضور کودکان در دوره پیش دبستانی
فضلی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز کرد: نرخ حضور کودکان در دوره‌های پیش دبستانی از سال 80 تا 85 روند افزایشی، از سال 85 تا 90-91 روند کاهشی و از سال 91 تا 97 روند افزایشی یافته و این نرخ در سال جاری به بیشترین میزان در طول چند سال گذشته رسیده است.
مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نرخ حضور کودکان کشور در دوره‌های پیش دبستانی از 52.4 درصد در سال تحصیلی 93-94، در سال 96 – 97، 38 درصد است که به 74.2 درصد در سال تحصیلی 97-98 افزایش یافته است که استان‌های محروم در افزایش این نرخ نقش داشتند. نرخ حضور کودکان استان مرکزی نیز در دوره‌های پیش دبستانی از 65.4 درصد با افزایش حدود 10 درصدی به 75.1 درصد در سال تحصیلی 97-98 رسیده است. همچنین نرخ حضور کودکان استان مرکزی در دوره‌های پیش دبستانی در سال تحصیلی جاری با تلاش مسئولان و مربیان این دوره‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش چهار درصدی داشته است.
وی تأکید کرد: مربیان طبق سند تحول بنیادین در دوره پیش دبستانی با تأکید بر انتخاب آگاهانه کودکان و دادن اختیار به آنان کاری جز تربیت و شکل دادن به هویت کودکان ندارند. برنامه‌های موجود در دوره پیش دبستانی در قالب سه محور مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستان، توسعه کمی و توسعه کیفی تعریف می‌شود.
فضلی در تعریف محورهای کیفیت‌بخشی به مواردی همچون پایبند بودن و لازمه دانستن اساس‌نامه و برنامه درسی، مطالعه راهنمای فعالیت‌ها، دانستن رویکردها، دانستن اهداف دوره پیش دبستانی، روش‌های ارزیابی، روش‌ها و فرایند یاددهی و یادگیری اشاره کرد.

روند فعالیتی پیش دبستانی در ایران مطابق با استانداردهای جهانی است
وی با اشاره به اینکه پیش دبستانی به دو روش دولتی و غیر‌دولتی در کشور اداره می‌شود، روند فعالیتی پیش دبستانی در ایران را مطابق با استانداردهای جهانی خواند و از واگذاری مسئولیت توسعه پیش دبستانی‌های دولتی با مشارکت مردم در سال جاری به شورای آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با ورود شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها زمینه توسعه این پیش دبستانی‌ها در روستاهای مرزی، دوزبانه، حاشیه شهرها و مناطق محروم فراهم شده است. در توسعه کمی دسترسی تمامی افراد برای حضور در دوره‌های پیش دبستانی فراهم شده و در توسعه کیفی با آموزش مدیران و مربیان این دوره‌ها کیفیت آموزش در این دوره‌ها افزایش خواهد یافت.
فضلی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص نقالی و شاهنامه‌خوانی گفت: نقالی در دو معنای عام، اصطلاحی و کابردی ویژه تعریف می‌شود، نقالان شاهنامه‌خوان در معنای نقالی اصطلاحی فعالیت دارند، اما در معنای عام هر یک از ما در مقام نقال ورود پیدا کرده‌ایم، در پیش دبستانی نقالی‌خوانی، قصه‌خوانی، قصه‌سازی و نمایش خلاق جزو کارهای عادی ماست. بین شاهنامه‌خوانی و نقالی تفاوت‌هایی وجود دارد، نقالی با ادبیات و هنر ما ارتباط نزدیک دارد، اگر قرار است نقالی در دوره پیش‌دبستانی رواج بیشتری داشته باشد باید در راستای اهداف این دوره باشد و تأثیرات مثبت اخلاقی، رفتاری و عملی را کودکان ایجاد کند.
انتهای پیام

captcha