آتش به اختیاری در اردوهای جهادی/ قرب الهی؛ حاصل خدمت به محرومان
کد خبر: 3806362
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

آتش به اختیاری در اردوهای جهادی/ قرب الهی؛ حاصل خدمت به محرومان

گروه اجتماعی _ پزشکانی هستند که فراتر از مداوای بیماران عمل می‌کنند و در راستای کاهش آلام مردم گام برمی‌دارند. محمد یوسفی روبیات از دندان‌پزشکان جوانی به شمار می‌آید که 10 سال است برای خدمت به مردم روزهایی را در مناطق محروم می‌گذراند و یقین دارد که با خدمت به محرومان قرب الهی نصیبش می شود.

آتش به اختیار در اردوهای جهادی/خدمت 10 ساله پزشکی برای مناطق محرومكوشش برای نجات جان انسان‌ها، درمان بیماری‌ها و تسكین آلام دردمندان از ارزش‌های اخلاقی در طب اسلامی است. والاترین عواطف بشری چون تعهد، علم و تخصص، فداكاری و ایثار، نجات، التیام و آرام‌بخشی، عشق و دلسوزی در خدمات پزشكی متبلور است. 

مراعات نكردن جنبه‌های اخلاقی و انسانی از سوی پزشك هنگام برخورد با بیمار، او را از هدف عالی پزشكی دور می‌كند. گذشته از اینكه خیرخواهی و كوشش كردن و تقوای الهی از وظایف انسانی و اخلاقی است، وظیفه شرعی نیز هست.

محمد یوسفی روبیات یکی از دندان‌پزشکانی است که بخشی از روزهای کاری خود را در طول سال به خدمت در مناطق محروم می‌گذراند.

زکات علم نشر آن است

یوسفی روبیات در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: به رشته‌های پزشکی علاقه داشتم و آینده خوب این رشته، تشویق خانواده و منزلت اجتماعی باعث شد تا در این رشته مشغول به تحصیل شوم. تقریباً 10 سال است که در اردوهای جهادی فعالیت دارم که چهار سال است به عنوان دندانپزشک حضور دارم و علت حضور در این اردوها در یک کلمه انجام حداقلی وظیفه در مقابل محرومان است. در دستورات دینی آمده که زکات علم نشر آن است و دستور داده شده که از آنچه به شما داده‌ایم انفاق کنید. بنابراین باید انسان از این علم خود در راستای فرمایش خداوند بهره گیرد. هر فرد مهارت و علمی دارد که از سوی خداوند به او داده شده و روزی اوست. لذا زکات این علم بر فرد واجب و انفاق آن دستور است.

وی افزود: همان طور که در مورد مال و اموال در روایات فرموده‌اند که از آن‌ها مقداری را انفاق کنید، علم و مهارت نیز روزی الهی است که از این قاعده مستثنی نیست. علم و مهارت هر انسان نیز جزو دارایی‌های اوست که حق سائل و محروم در آن نهفته است و باید برای پاک شدن دارایی و برکت و زیاد شدن آن این حقوق ادا شود.

یوسفی روبیات تصریح کرد: به عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه دندان‌پزشکان اندک علمی دارم که قصد کردم در حد توان و برحسب وظیفه دینی آن را در اختیار محرومان و نیازمندان قرار بدهم.

وی در خصوص تجربه خدمت به مردم و حسی که از این کار خیر دارد، گفت: با انجام این کار، حس نزدیکی و قرب الهی در وجودم ایجاد می‌شود، چرا که دست سائل و مستمند دست خداست که دست انفاق‌کننده را می‌گیرد. هر بیماری که من وسیله رفع یک مشکل و یک درد از او می‌شوم، طرف حساب خودم را خدا می‌بینم نه یک بنده خدا و این یعنی نزدیکی و قرب به خدا و رضایت خدا.

او در پاسخ به این سؤال که آیا قصد ادامه این کار را دارید؟ افزود: با توجه به اینکه این کار را  وظیفه خود می‌دانم، قطعاً به حول و قوه الهی این کار را تا جایی که توان دارم ادامه خواهم داد. در سفرهایی که داشته‌ام، محرومیت مردم مناطق مختلف در زمینه‌های بهداشتی و مخصوصاً بهداشت دهان و دندان، که از لحاظ بیمه‌ای نیز تقریباً حمایتی از آنان نمی‌شود، بسیار زیاد است که باید مورد توجه قرار گیرد. مسئولان باید این انقلاب و این نظام را از مستضعفان بدانند و کمی به جای صرف بودجه‌ها و هزینه‌ها در موارد عبث و غیرضروری، درد مستضعفان را درمان کنند.

این دندان‌پزشک ادامه داد: مسئولان باید کمی به سیره و روش امیر مؤمنان علی(ع) بنگرند که فرمود: «اگر می‌خواستم، می‌توانستم که از مغز بهترین دانه‌ها و گندم تغذیه کنم» اما همدردی با مستضعفان او را از این کار بازمی‌داشت.  آنان باید از درد مردم به درد بیایند و حال زیردستان و رعیت مملکتی را درک کنند، چراکه سرمایه‌ها و بودجه‌ها و زمام آن‌ها چند صباحی در ید آن‌هاست و باید در دادگاه الهی پاسخگو باشند.

آتش به اختیار در اردوهای جهادی/خدمت 10 ساله پزشکی برای مناطق محروم

تلاش برای کاهش محرومیت

مهدی صدقی، مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) خراسان‌جنوبی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بخش اصلی گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) به بهداشت و درمان اختصاص دارد. در طول سال به اردوهای چند روزه رفته‌ام و در هر اردو 80 تا 100 نفر برای خدمت در این گروه جهادی ما را همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر بخش بهداشت، افراد این گروه در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و عمرانی نیز فعالیت دارند. همچنین، اولویت‌بندی مناطق براساس محرومیت و انجام نشدن کار جهادی در آنهاست.

وی یادآور شد: مهم‌ترین هدف گروه‌های جهادی محرومیت‌زدایی است که تلاش می‌کنیم میزان محرومیت مناطق را کاهش دهیم.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha