رمزگشایی از یک اختلال عجیب در نمایشگاه کتاب
کد خبر: 3806381
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

رمزگشایی از یک اختلال عجیب در نمایشگاه کتاب

اختلال در سامانه‌های کارتخوان های نمایشگاه کتاب کماکان مهمترین عامل نارضایتی ناشران از این رویداد در روز نخست آن بود.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی وارد دومین روز خود می‌شود که مورد عجیب اختلال در کارتخوان های نمایشگاه کتاب کماکان یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در نخستین روز از این رویداد درباره آن اظهارنظرهای مختلفی شد. روز گذشته و با وجود آنکه نمایشگاه بعدازظهر روز نخست نسبت به صبح روز ابتدایی تجربه قابل توجه تری را تجربه می‌کرد، ناکارآمدی سیستم کارخوان ها و خرابی پایانه‌های نقد کردن بن کارت‌های مخاطبان نمایشگاه یکی از مهمترین اعتراضات ناشران را شکل می‌داد.

پیگیری این موضوع، سه دستگاه مختلف شامل بخش اجرایی نمایشگاه، بانک عامل و شرکت تأمین کننده خدمات مالی این کارتخوان ها را مورد توجه قرار می‌داد. دفتر شرکت آسان پرداخت که مجری تأمین کننده سخت افزار کارتخوان نمایشگاه کتاب است، روز گذشته مملو از ناشرانی بود که با اعتراض در مورد تعطیلی کارت خوان‌های خود در آنجا تجمع کرده بودند. این در حالی است که کارمندان و مسئولان شرکت آسان پرداخت اعتراض می‌کردند که مسئله اصلی در عدم تأیید اطلاعات توسط سامانه شاپرک بانک مرکزی است.

با وجود اینکه مدیران بانک عامل نمایشگاه کتاب روز گذشته اعلام می‌کردند علت قطعی کارتخوان های نمایشگاه به این مسئله باز می‌گردد که برخی از ناشران اطلاعات خود را دیر و یا ناقص به وزارت ارشاد تحویل داده و وزارت ارشاد آنها را با تأخیر به دست آنها رسانده است، مسئولان شرکت آسان پرداخت روایت دیگری از این ماجرا داشتند.

یکی از کارشناسان این شرکت در این زمینه به مهر می‌گوید: سال گذشته مسئولیت تأمین سخت افزار و نرم افزار و زیرساخت کارتخوان های نمایشگاه در اختیار ما بود. امسال هم ما بدون هیچ گونه توضیحی اعلام کردند که شرکت وظیفه تأمین دستگاه‌های کارتخوان را دارد و بستر اینترنتی و زیرساخت آن را بانک عامل تأمین خواهد کرد. این اتفاق و ناتوانی در این زمینه بستر ساز این مسئله شده است.

در عین حال این کارشناسان تأکید می‌کردند تمام ماجرا به موضوع تأیید کارتخوان های ناشران و اطلاعاتشان توسط سامانه شاپرک باز می‌گردد. از سوی دیگر برخی از ناشران نیز تصمیم بر این گرفته بودند که تا رفع این مسئله اقدام به استفاده از کارتخوان های سیار شخصی در نمایشگاه کنند که به تبع این کارتخوان ها قادر به نقد کردن بن‌های نمایشگاهی نبوده و به دلیل تراکم جمعیت در نمایشگاه و پاسخدهی آنها با تعلل روبرو بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر تا آخرین ساعت پایان روز ابتدایی نمایشگاه نشان داد که فقط ۲۰۰ ناشر در شبستان مصلی با این مشکل روبرو بودند و در سالن‌های دیگر نیز وضعیت مشابهی حکمفرما بوده است.

ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب در این زمینه تاکنون سکوت کرده و اطلاعات تازه ای منتشر نکرده است.

دومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب از ساعت ۱۰ صبح روز پنج شنبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

captcha