گنبد جدید حرم مطهرامام حسین(ع) به زودی نصب می شود
کد خبر: 3806385
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

گنبد جدید حرم مطهرامام حسین(ع) به زودی نصب می شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از پایان عملیات ساخت گنبد نورانی حرم مطهرسیدالشهدا(ع) خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگی های به انجام رسیده گنبد جدید و نورانی حرم مطهر امام حسین (ع) به زودی به عراق منتقل و نصب خواهد شد.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: حسن پلارک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون اقدامات اجرایی نقل و انتقال این گنبد نورانی در حال انجام است و پس از انجام این مراحل عملیات بارگیری و انتقال به کربلا به انجام خواهد رسید.
وی با بیان اینکه این گنبد حدود 300 تن وزن دارد، گفت: با توجه به ارتفاع 7.5 متری گنبد ساخته شده که توسط مهندسین و طراحان مجرب کشورمان با جدیدترین فناوری روز در کرمان ساخته شده است قطعات آن نیازمند 50 دستگاه تریلی برای انتقال به عراق است.
پلارک، ضمن قدردانی از مهندسان، کارشناسان و ستاد بازسازی استان کرمان که عهده دار اجرای این پروژه شده اند، گفت: با توجه به اینکه حرم حضرت سیدالشهداء از ابتدا تا کنون 8 بار تخریب و به دست محبان اهل بیت (ع) ساخته و بازسازی شده است، وقایع نگری، ثبت طرحها و برنامه ها، اشخاص و عوامل بازسازی در این مورد بسیار مهم بوده و باید برای آیندگان ثبت و ضبط شود تا بهره برداری علمی و فنی از آن صورت پذیرد.
در این پروژه 4 ستون عریض دور ضریح مطهر وجود داشت که فضای مابین ضریح و ستون حدود 1.5 متر بوده و مانع از زیارت خیل عظیم زائران می شد اما در اجرای این طرح ستون های یادشده با یک فناوری دقیق و حساس علاوه بر ایجاد استحکام و مقاومت تحمل بار بیشتر لاغر سازی شده و فاصله مابین ضریح با ستون ها را به حدود 4 متر افزایش داده است.

انتهای پیام

captcha