کنکور مانع جدی تحول در آموزش و پرورش است/ دروس معارف ایمان‌سازی ندارند
کد خبر: 3806412
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
رئیس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش:

کنکور مانع جدی تحول در آموزش و پرورش است/ دروس معارف ایمان‌سازی ندارند

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید تحول جدی در دروس مدارس صورت گیرد، بیان کرد: کنکور مانع جدی تحول در آموزش و پرورش و کاربردی شدن دروس برای دانش‌آموزان است.

کنکور مانع جدی تحول در آموزش و پرورش است/ دروس کنونی معارف، ایمان‌سازی مطلوب را ندارندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، امروز، 5 اردیبهشت ماه، در همایش «نظریه علم دینی و کاربست آن در نظام آموزش و پروش» در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت: نظریه علم اسلامی می‌تواند در حوزه تربیتی ایجاد تحول مبنایی در نگرش دانش‌آموزان داشته باشد.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: مثلاً در بحث تاریخ دو نگرش وجود دارد؛ گاهی در کتاب تاریخ دروس آموزش و پرورش همان مطالبی که در نصوص دینی آمده به دانش‌آموزان منتقل می‌شود و گاهی حدسیات و احتمالات دانشمندان و همان پیشینه‌شناسی تاریخی عرضه می‌شود.

ذوعلم بیان کرد: دانش‌آموز در کلاس دینی از معلم می‌پرسد که آنچه در تاریخ آمده اگر مطالب دانشمندان و مورخان و ... است، پس پیامبران در کجای کار هستند؛ معلم می‌گوید که آن مطالب مربوط به علم تاریخ است و این روایت و قرآن است و در همین جا تعارض عمیق میان علم و دین در دانش‌آموز شکل می‌گیرد و معتقد می‌شود که علم یک سفره و دین سفره دیگری دارد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر تکلیف این مسئله را به صورت روشن مشخص نکنیم، یعنی هنوز به کاربست علم دینی در آموزش و پرورش نرسیده‌ایم.

ذوعلم با بیان اینکه اختلاف در نظریات، طبیعی است، ولی باید نظریه بهتر و کاربردی‌تر را انتخاب کنیم، اظهار کرد: موضعی هم در سند برنامه ملی درسی مبتنی بر دیدگاه آیت‌الله جوادی اتخاذ شده است؛ ایشان می‌فرماید که حتی اگر دانشمند ملحدی هم کشفی از علم کرد، می‌توانیم به عنوان آیت الهی و نمود خلقت برای دانش‌آموز تبیین کنیم که در واقع اسلامی‌سازی یک گزاره علمی است.

وی ادامه داد: با توجه به این نظریه در علوم تجربی این مسئله مقدور است، ولی در 11 حوزه تربیت و یادگیری باید وارد مباحث جزئی و ریز بشویم تا به آن کاربست برسیم؛ مثلاً اینکه واقعا در نظام مدیریت مدرسه دیدگاه اسلام چیست.

مدارسی به نام اسلامی فرایند غیراسلامی دارند

وی تاکید کرد: به ضرس قاطع می‌گویم که در برخی مدارس گوشه و کنار کشور که به نام مدرسه اسلامی تأسیس شده‌اند فرایندهایی به کار گرفته می‌شود که اصلاً اسلامی نیست و دانش‌آموز تلقی می‌کند که اسلام این است و پیامدهای نادرستی دارد.

ذوعلم تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش نقطه تربیت دانش‌آموز است باید سرمایه‌گذاری علمی دقیقی داشته باشیم  وبرای رسیدن به کاربست باید مسائل و موضوعات را ریز و جزیی مورد بحث قرار دهیم؛ مهم این است که در نظام معرفتی علمی تعریف درستی از دانش و علوم داشته باشیم و اولویت و کارآمدی آن را بدانیم.

ذوعلم با اشاره به انتقادات وارده به علم دینی تصریح کرد: در مقطع فعلی که گام دوم تحول را در آموزش داریم باید به بازطراحی نظام درسی بپردازیم؛ زیرا وضع فعلی طوری است که هیچ کدام از کلیشه‌ها و فرض مسلم را فرض مسلم نمی‌گیرد؛ اینکه دانش‌آموزان می‌گویند که برخی مواد درسی برای ما زائد است و خانواده‌ها و دانشمندان حوزه و دانشگاه هم می‌گویند که حرف درستی است.

وی تاکید کرد: در سال 1400 باید به طراحی جدید در جهت اجرای کامل برنامه درسی ملی برسیم، بنابراین باید عناوین جدیدی به دروس اضافه و یا برخی دروس در هم تلفیق شوند، زیرا بچه‌ها قرار نیست در مقطع آموزش و پرورش متخصص شوند بلکه باید فردی عاقل، مؤمن و متخلق تربیت شوند تا بتوانند جامع اسلامی مطلوب را رقم بزنند.

کنکور؛ مانع جدی در تحول آموزش و پرروش

ذوعلم با تاکید بر اینکه بازطراحی دروس لازم است، تاکید کرد: جای این سؤال وجود دارد که امروز دروس معارف و قرآن ما به چه میزان ایمان‌زاست. چه مقدار آموزه‌های تستی را به آن‌ها ارائه می‌دهد یا غلبه حیث تئوریک بر کار عملی چه ثمری دارد؛ رهبری فرمودند که کار باید ارزش تلقی شود تا شوق تولید در جامعه ایجاد گردد، ولی متأسفانه نوآوری و خلاقیت در دوره دانش‌آموزی صورت نمی‌گیرد. دست آخر فرزندان به کنکور می‌رسند و خود کنکور هم مانع واقعی و جدی در تحول نظام آموزشی کشور است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زیرساختی‌ترین نقطه تحول فرهنگی و اصلاح جامعه، آموزش و پرورش است، گفت: دستاوردهای تولید علم اسلامی بخشی از تمدن‌سازی اسلامی است؛ در غرب بخش عمده‌ای از تمدن محصول نظام آموزشی و فکری آنان است  و اگر براساس افق ترسیم شده امام و رهبری در سه ضلع حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش مسیر درستی را طی کنیم برای جهان اسلام و فراتر از آن گوش‌های شنوایی وجود دارند.

انتهای پیام

captcha