برپایی 610 درس تفسیری در حوزه/ برپایی جلسات تفسیر در نجف و لبنان
کد خبر: 3806465
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه خبرداد:

برپایی 610 درس تفسیری در حوزه/ برپایی جلسات تفسیر در نجف و لبنان

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه هم اکنون 610 درس تفسیری بدون شک و شبهه در حوزه در حال برگزاری است که رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد گفت: گسترش تفسیر به حوزه پرسابقه نجف و لبنان از دیگر کارهایی است که برای آن رایزنی شده است.

برپایی 610 درس تفسیری در حوزه/ برپایی جلسات تفسیر در نجف و لبنانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه شامگاه پنجشنبه در گردهمایی استادان تفسیر اعزامی ماه رمضان در سخنانی گفت: خداوند در آیه 15 سوره مائده، در آیه 84 نساء و در سوره تغابن همچنین آیات دیگر سخن از نور قرآن بیان فرموده است.

وی با بیان اینکه در میان نور دنیا و عالم معنا شباهت‌های زیادی وجود دارد ادامه داد: زیباترین و پربرکت‌ترین عنصر عالم مادی، حقیقت نور و خصوصا نور خورشید است که 98 درصد گرمای عالم و هممه برکات زمین به آن باز می گردد و آنچه به جامعه بشری حیات و جان تازه می‌بخشد همین آیات قرآن کریم است.

میرکتولی با بیان اینکه سرعت نور، فوق‌العاده است تصریح کرد: قرآن کریم هم فلسفه پیشرفت سریع این دین آسمانی در جهان بوده است که در صدر اسلام با سرعتی فوق العاده توانست امپراتوری‌های آن دوره را تحت تاثیر قرار دهد.

دبیر مجمع عالی تفسیر افزود: تا وقتی که مسلمین همه امورشان در پرتو قرآن بود سرعت پیشرفت اسلام هم چشمگیر بود ولی به همان میزان که از قرآن فاصله گرفتند شاهد افول تمدن اسلامی شدیم و قرآن هم موید این مسئله است.

وی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های نور دنیوی نجات انسان از دنیای ظلمانی به مسیر نورانی است بیان کرد:  قرآن هم انسان را از ظلمت شرک و فساد به دنیای نور هدایت می‌کند.

میرکتولی با بیان اینکه علوم حوزوی و دانشگاهی باید با صاحب خانه و فطرت سازگاری داشته باشد اظهار کرد: مجمع عالی تفسیر بعد از 11 سال فعالیت امروز تبدیل به درختی تنومند با ریشه‌های عمیق در حوزه علمیه و به خصوص تبلیغ ملی و بین‌المللی شده است.

میرکتولی تصریح کرد: امسال شاهد رشد 20 درصدی دروس تفسیر قرآن بودیم و 610 درس تفسیری ثبت شده بدون شبهه و ابهام در حوزه داریم که این تعداد آمار 20 درصدی افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه امسال دروس نهج البلاغه و شرح صحیفه سجادیه در حوزه افتتاح و به دروس مدرسه عالی تفسیر اضافه شد تصریح کرد: ده سال قبل شاید یک درس تفسیر در حوزه گفته می‌شد ولی امروز در طول هفته 70 درس و در دو تا سه روز هفته حدود 80 درس تفسیر در حوزه گفته می‌شود و تفسیر در پایه هفتم تا دهم جزء دروس اصلی است.

میرکتولی اظهار کرد: از 114 سوره قرآن قریب به 80 سوره به صورت بالفعل در حال درس و بحث است که دستاورد بزرگی برای حوزه علمیه است و ما این بالندگی و توانمندی را در حوزه ارج می‌نهیم.

میرکتولی ادامه داد: گسترش تفسیر به حوزه پرسابقه نجف از دیگر کارهایی است که برای آن رایزنی شده و قرار است همایشاتی همانند قم در این حوزه نیز برگزار شود همچینن تمهیداتی برای برپایی همایش مشترک قرآنی با حوزه لبنان نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آموزش‌های سه ساله و یکساله در مورد علوم قرآن و قواعد تفسیر از سوی مجمع برگزار شده است و در مجموع در سال گذشته هشت هزار ساعت جلسات تفسیری در سطح کشور برگزار شد.

انتهای پیام

captcha