سبک زندگی پُرآب طلب؛ از عوامل مؤثر بر کم آبی کشور
کد خبر: 3806486
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰

سبک زندگی پُرآب طلب؛ از عوامل مؤثر بر کم آبی کشور

گروه اجتماعی- مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: از جمله عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر در کم آبی نیز کاربری نامناسب اراضی، سبک زندگی پُرآب طلب بودن یا مجانی بودن قیمت آب و سرمایه گذاری و توسعه بیش از حد زیرساخت‌ها هستند.

به گزارش ایکنا از کردستان، بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا وزارت نیرو شامگاه چهارشنبه، چهارم اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک که با محوریت آب، انسان و طبیعت به همت جهاددانشگاهی و مشارکت اتاق بازرگانی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: عوامل مؤثر در کم آبی شامل فیزیکی، سازمانی و ضعف در مدیریت، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند.
وی افزود: خشکی طبیعی، تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم و محدود بودن ظرفیت ذخیره آب در آبخوان‌ها، در زیرمجموعه علت فیزیکی کم آبی قرار دارند.
مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره وری آب و آبفا وزارت نیرو همچنین نبود ساختارهای سازمانی مناسب، نبود ساختارهای قانونی مناسب، نبود ظرفیت های فنی و تخصصی و سیاست های تدوین شده بدون دید بلندمدت و فساد در نهادهای مدیریت کننده منابع آب را از جمله عوامل سازمانی و ضعف مدیریت موثر در کم آبی عنوان کرد.
وی ادامه داد: از جمله عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر در کم آبی نیز کاربری نامناسب اراضی، سبک زندگی پُرآب طلب، سرمایه گذاری ناکافی برای توسعه زیرساخت‌ها، کم بودن یا مجانی بودن قیمت آب و سرمایه گذاری و توسعه بیش از حد زیرساخت‌ها هستند.
زهرایی گفت: سیاست‌های خودکفایی غذایی، محبوبیت سیاسی اجتماعی ناشی از تخصیص آب و نبود قراردادهای بین المللی برای ایجاد شفافیت در تخصیص آب هم از جمله عوامل سیاسی موثر در کم آبی هستند.
وی با اشاره به اینکه ترکیب همه این عوامل منجر به بروز کم آبی در ایران می‌شود، اضافه کرد: نسبت آب برداشتی از آبخوان‌ها به میزان سقف مجاز و تعیین شده از سوی وزرات نیرو از 108 درصد تا 200 درصد در استان‌های کشور است که نشان می‌دهد بیشتر از حد مجاز، برداشت آب از آبخوان‌ها صورت می‌گیرد و این مسئله در بروز کم آبی موثر است.
مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره وری آب و آبفا وزارت نیرو گفت: متاسفانه کشاورزی و سدسازی ما متاثر از سال‌های پربارش صورت می‌گیرد به همین دلیل در سال های کم بارش با مشکل مواجه می‌شویم.
وی بیان کرد: کم آبی ما انسان‌ساخت است و با توسعه بی رویه در حوزه ایجاد می‌شود.
زهرایی گفت: راهکارهای تامین آب بیشتر، منجر به کاهش مصرف نمی‌شوند و باید تا زمانی که ناپایداری در منابع آب ایجاد نشده است، دنبال شوند.
سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک با محوریت آب، انسان و طبیعت به مدت دو روز(۳ و ۴ اردببهشت) و با برگزاری نشست‌ها و پنل‌های تخصصی به همت جهاددانشگاهی کردستان در سنندج برگزار شد.
انتهای پیام

captcha