حق‌اللّه و حق‌الناس با نماز پاک نمی‌شود
کد خبر: 3806501
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

حق‌اللّه و حق‌الناس با نماز پاک نمی‌شود

گروه اجتماعی – استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی گفت: نماز گناه را پاک می‌کند، ولی حق‌اللّه و حق‌الناس محفوظ است و با نماز پاک نمی‌شود.

حق‌اللّه و حق‌الناس با نماز پاک نمی‌شود

حجت‌الاسلام براتعلی حق‌شناس، کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در‌باره فلسفه نماز، اظهار کرد: خداوند در آیه‌ 45 سوره بقره می‌فرمایند: «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ»، و در آیه 153سوره بقره نیز می‌فرمایند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ [ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ‌ﻫﺎ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﻛﻤﻚ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ». در این آیات خداوند می‌فرماید از صبر و نماز کمک بگیرید، ولی بیان نشده که چگونه از صبر و نماز کمک گرفته شود که این حصرتعلیق شمرده می‌شود.
وی با بیان اینکه نماز پشتوانه زندگی انسان است، افزود: در این آیات بیان نشده که در چه امورخاصی از نماز کمک بگیرید، بلکه گفته شده در همه کارها از نماز یاری بگیرید. تفاوت بین آیه ۴۵ و ۱۵۳ سوره بقره این است که آیه 4۵ (یا ایها الذین آمنو) ندارد که این آیه خطاب به موسی(ع) و امتش می‌باشد، درحالی که آیه ۱۵۳سوره بقره این گونه نیست ودلالت بر پیامبر(ص) و امتش است.
کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی بیان کرد: شباهت این دو آیه این است که در همه مراحل زندگی و همچنین مشکلات روزمره باید از نماز و روزه کمک بخواهیم. جمله «یا ایها الذین آمنو» در آیه ۱۵۳بقره، در دیگر آیات قرآن 89 بار ذکر شده که مدال پرافتخاری برای ملت محمدی است. امام رضا( ع) فرمودند: بعد از «یا ایها الذین آمنو»، «لبیک اللهم لبیک» بگویید. مستحب است که آیه ۱۵۳سوره بقره را این ‌گونه بخوانیم «یا ایها الذین آمنو (لبیک اللهم لبیک) اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ». کسی که از نماز وصبر یاری بگیرد، شامل نزول امدادهای غیبی از سوی خداوند متعال و همچنین معیت خاص خداوند می‌شود.
حق‌شناس افزود: کسانی مشمول معیت خاص خداوند می‌شوند که نماز را با همه شرایط خاص خود اقامه کنند. قرآن برای منافقان کلمه «قاموا» را به کار برده که در مفهوم ایستادن به نماز است، در حالی که «اقاموا الصلاة» به منظور زنده کردن نماز با همه شرایط‌اش می‌باشد. بر اساس آیه ۴۵و۱۵۳سوره بقره، یکی از فلسفه‌های نماز، پشتوانه زندگی بودن انسان است.
وی ادامه داد: براساس آیه ۴۵سوره عنکبوت، نماز واکسنی برای گناه است، یعنی گناه یک بیماری می‌باشد که برای درمان آن باید از واکسن نماز استفاده ‌شود، زیرا نماز انسان را از فحشا و بدی‌ها دور می‌کند. مجموعه نماز شامل ۱۴دریای بی‌کران است که پنج مورد آن در گفتار و نه مورد آن در رفتار نماز نهفته و این دریای بی‌کران سرشار از در و مروارید است که انسان می‌تواند در و مرجان‌های با ارزش را در این دریا از آن خود کند.
وی گفت: یکی از مشکلات جامعه ما در بحث نماز، بی‌توجهی یا عاشق نبودن نسبت به نماز است که در نهایت منجر به دستیابی به در و مرجان‌های نماز نمی‌شود. براساس آیه 143هود، نماز گناه را پاک می‌کند، ولی حق اللّه وحق الناس محفوظ است و با نماز پاک نمی‌شود. کلمه «حسنات» در آیه 143 سوره هود، هم به معنای مصداقی نمازهای پنج‌گانه و هم مفهومی بودن نماز که شامل نیکی به والدین، صدقه و... می‌باشد، است.
انتهای پیام

captcha