شوراها هم‌تراز مجلس هستند
کد خبر: 3806512
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

شوراها هم‌تراز مجلس هستند

گروه اجتماعی - شهردار اصفهان با بيان اينكه شوراها ماهيت سياسي ندارند، گفت: اين نهاد كاركرد سياسي دارد، شوراها هم تراز مجلس هستند، اما تنها منطقه جغرافيايي آنها محدود است.

شوراها هم‌تراز مجلس هستند

به گزارش ایکنا از اصفهان، قدرت‌الله نوروزي روز گذشته در جمع روساي شوراهاي شهرهاي استان اصفهان با بيان اينكه طبق قانون اساسي، شوراها يكي از اركان تصميم‌گيري و اداره امور كشور هستند، اظهار كرد: وقتي در قانون اساسي از اركان مهم نام برده مي‌شود، نام شوراها هم در اين اركان ديده مي‌شود كه اين امر حكايت از جايگاه رفيع شوراها دارد.
وي با بيان اينكه تصميمات شوراها براي استانداران، فرمانداران و مقامات دولتي لازم‌الاجرا است، افزود: هر تصميمي كه شوراها بگيرند مقامات دولتي مكلف به اجراي آن هستند و واژه الزام در قانون اساسي در خصوص اين امر آمده است.
شهردار اصفهان با تاكيد بر اينكه شوراها براي تسريع اداره امور كشور فعاليت مي‌كنند، افزود: همه شوراها مي‌توانند در همه مسايل عمراني، رفاهي، آموزشي و فرهنگي موثر واقع شوند و همه اين‌ها جزو وظايف شوراها است؛ دولتي‌ها مكلف به حضور در جلسات شوراها هستند و قانون‌گذار نگاه ويژه‌اي به شوراها دارد، اما در فرايند كار، نقص ركني و اداره امور جامعه توسط اختلاف نظرها و تفسيرهاي شوراي نگهبان نقش شوراها تنها به نقش نظارتي تبديل شده است.
وي با بيان اينكه شوراها ماهيت سياسي ندارند، افزود: اين در حالي است كه شوراها كاركرد سياسي دارند، شوراها هم تراز مجلس هستند اما تنها منطقه جغرافيايي آنها محدود است.
نوروزي با بيان اينكه متاسفانه شوراها خود را با تفاسير تطبيق داده‌اند، گفت: شوراها به اين باور نرسيده‌اند كه مي‌توانند در همه زمينه‌ها موثر باشند و از اين رو ضروري است نقش شوراها تقويت شود؛ به دليل وجود شوراها است كه شهرداري‌ها از چارچوب صحيح برخوردار هستند، چون وظيفه نظارتي خود را به خوبي انجام داده‌اند.
وي با اشاره به اينكه در قانون اساسي ظرفيت‌هاي بسياري در خصوص شوراها وجود دارد كه از آن استفاده نشده است، افزود: براي اينكه وحدت ملي و اراده حكومت مركزي حفظ شود، شوراي عالي استان‌ها راه‌اندازي شد كه دليل آن نبود وجود تبعيض و رعايت حقوق همه شهروندان كشور بود، اين شورا مي‌تواند طرح و لايحه به مجلس ببرد و بسياريي از مسايل را حل كند.
شهردار اصفهان با بيان اينكه بايد بررسي شود كه چه تعداد از لوايح و طرح‌هاي ارسالي از سوي شوراي عالي استان‌ها به قانون تبديل شده است، ادامه داد: شوراي عالي استان‌ها آنقدر توان دارند كه مي‌توانند طرح‌ها و نظراتشان را به قانون تبديل كنند و بايد به اين ميزان قدرت توجه بيشتري داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه در كلانشهرها به دليل ارتباطات و پيگيري بيشتر مسايل مي‌توان مبادلات را برهم زد، افزود: شهرداران در تعيين ميزان بودجه نقش بسياري دارند، همچنين شهرداري اصفهان با ارتباط خوب با سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت كشور هر كمكي كه بتواند به شهرستان‌هاي استان ارايه خواهد داد، چرا كه بر اين باوريم همسايگان ما بايد آباد باشند تا از جمعيت روبه افزايش شهر اصفهان بكاهيم، همچنين شكوفايي شهرستان‌ها حاشيه نشيني اصفهان را از بين مي‌برد.
انتهای پیام

captcha