اقتصاد اسلامی بر مبنای اقتصاد برکتی است
کد خبر: 3806660
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

اقتصاد اسلامی بر مبنای اقتصاد برکتی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری گفت: اقتصاد اسلامی یک اقتصاد مقاومتی و بر مبنای اقتصاد برکتی است اما اقتصاد غربی اقتصاد سرمایه‌داری است و این عامل بر روی نسل و نطفه انسان اثرگذار است

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری، امروز، هفتم اردیبهشت‎‌ماه در نشست تخصصی فرهنگ تولید و مصرف در جامعه مهدوی که در جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ اسلامی از کنش‌ها و بینش‌های انسان تشکیل می‌شود و تفاوت دو فرهنگ اسلامی و غربی بر اساس همین دو موضوع سنجیده شده و رفتارهای بیرونی ملاک قرار داده نمی‌شود.
بسیج در ادامه گفت: یکی از مبانی حوزه اقتصاد ایمان به وجود خداست و این مبنای حوزه اقتصاد است و زمانی اصول آن یعنی اسراف نکردن اجرا می‌شود که شخص به خداوند که مبنای کار است ایمان داشته باشد و اصول را برپایه ایمانش رعایت کند.
وی افزود: رسیدن از کثرت به وحدت مهمترین مبنایی است که در همه مبانی زندگی انسان کاربرد دارد. یعنی کسرت‌ها را باید به وحدت تبدیل کرد و همه اعمال و رفتار اعم از نماز، روزه، اقتصاد، سیاست، جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد باید یک جهت را دنبال کند و دقت کنند که زندگی آن‌ها برپایه کدام چرخه(‌تولید برای تولید، مصرف برای مصرف، تولید برای مصرف، مصرف برای تولید و یا تولید یا مصرف برای چیز دیگر که همان عبودیت خدا است) می‌گردد و چرخه‌ای که در آن کارکردها برای تولید باشد، چرخه صحیحی نیست.
رئیس بسیج اساتید استان در تعریف اصول اظهار کرد: بایدها و نبایدهای کلی که در هر مقوله است و باید برگرفته شده از همان مبانی باشد را اصول گویند، یعنی اگر باید‌ها و نبایدها از یک مبانی و اصول از جایی دیگر گرفته شود کارها منظم پیش نمی‌رود و انشقاق ایجاد خواهد شد. حتی ممکن است مدیران اصول را در غرب یادگرفته باشند و بخواهند مبانی را در ایران اجرا کنند که در این صورت انشقاق ایجاد خواهد شد.

تفاوت‌های اقتصاد اسلامی با اقتصاد غربی
بسیج با بیان اینکه اقتصاد اسلامی با اقتصاد غربی تفاوت‌های دارد، بیان کرد: اقتصاد اسلامی یک اقتصاد مقاومتی و بر مبنای اقتصاد برکتی است اما اقتصاد غربی، اقتصاد سرمایه‌داری است و این عامل بر روی نسل و نطفه انسان اثرگذار است.
وی ادامه داد: تولید برای مصرف و مصرف برای تولید گردانه‌ای متصل به هم است که اگر فرهنگ‌سازی در جامعه شود به جامعه اسلامی نزدیک خواهیم شد. جامعه اگر بخواهد به جامعه اسلامی برسد باید حالت ذوزنقه داشته باشد که اضلاع آن علم، اقتدار، سیاست، اقتصاد، آموزش و مدیریت است.
رئیس بسیج اساتید استان با بیان اینکه در برخی از اضلاع این ذوزنقه پیشرفت کرده‌ایم، گفت: کشور در حوزه علم و اقتدار پیشرفت کرده است و تا جایی رسیده‌ایم که در کشورهای سوریه و عراق هم رد پایی از خود برجای گذاشته‌ایم و تهدیدی برای دشمن شده‌ایم اما در حوزه‌های دیگر همچنان جای کار داریم تا به جامعه مهدوی برسیم.
بسیج تأکید کرد: متأسفانه در حوزه مدیریت خوب عمل نکرده‌ایم زیرا که دین و سیاست ما یکی نیست، کسی که مسئول می‌شود باید تعهدهایی دینی نیز داشته باشد اما ما امروز مدیران بی‌نماز بسیاری داریم.
وی به حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به فرزندش می‌فرماید: فرزندم قبل از اینکه چیزی به تو بیاموزم قرآن را به تو آموختم. معنای این جمله یعنی اینکه قبل از اینکه چیزی را انجام دهیم یا بگوییم باید به آن باور داشته باشیم و این زمانی اتفاق می‌افتد که آموزش قرآن و آموزه‌های دینی در کشور تقویت شود.
بسیج با بیان اینکه اقتصاد ما برکتی نیست بلکه سرمایه‌داری است، افزود: در آیه ۶۱ سوره مبارکه اسراء خداوند چهار راه حل به ابلیس یاد می‌دهد تا با کمک آن‌ها انسان را فریب دهد، خداوند می‌فرماید: «مردم را با موسیقی و لهو و لعب سرگرم کن، با برنامه‌های نظامی و فرهنگی آن‌ها را مشغول کن، با مردم در اموالشان شریک شو یعنی لقمه‌شان را حرام کن و به آن‌ها وعده‌های پوشالی بده» و شیطان چهار راه برای حرام کردن لقمه که در نطفه هم اثر می‌گذارد به انسان یاد داد.
وی با اشاره به اینکه چهار راه لقمه انسان را حرام می‌کند، ادامه داد: برخی مشاغل کلاً حرام هستند مانند قاچاق و دزدی، گاهی شغل حلال است اما کسب آن حرام است مانند کم فروشی یا گران فروشی، گاهی نیز شغل و کسب حلال است اما نگهداری آن حلال نیست یعنی شخص خمس مالش را پرداخت نمی‌کند و مورد چهارم نیز زمانی است که شغل و نگهداری حلال است اما مصرف حرام است یعنی شخص مالش را به یکی از چهار راه اسراف، اطراف(یعنی به کاربردن نعمت در جایی که در شأن شخص نیست)، تکاثر و تبذیر(یعنی حلال را حرام مصرف کنیم) مصرف می‌کند و زمانی که یکی از این چهار راه را انتخاب کنیم لقمه حرام می‌شود و برکت خود را از دست می‌دهد لذا به‌ خودی‌خود نیازمند خواهیم شد و برای برطرف کردن نیازهایمان باید دست به دامن غرب شویم.

موانع رشد تولید
بسیج با بیان اینکه متأسفانه بر سر راه تولید و مصرف همیشه موانعی وجود دارد، بیان کرد: امروز در جامعه ما تکاثر و مال‌اندوزی، رشوه‌خواری، اختلاس، مشاغل کاذب، استثمار اقتصادی، فرهنگ مصرف‌گرایی و ... بسیار به چشم می‌خورد که هر کدام از این‌ موارد آسیب‌هایی مانند گسترش طبقات فردی و اجتماعی، گسترش رذائل اخلاقی و... را در جامعه ایجاد می‌کند که البته برخی مشکلات خود ام‌الفساد هستند که اگر جلویشان گرفته شود مشکلات و آسیب‌های کوچکتر نیز از بین می‌روند مانند دروغ که ام‌الفساد گناهان است و اگر دروغ را ترک کنیم گناهان کوچکتر نیز ترک خواهند شد.
بسیج در پایان برای از بین رفتن این معضلات اجتماعی راهکاری ارائه کرد و گفت: باید در مصرف اعتدال داشته باشیم و به شعارهایمان جامعه عمل بپوشانیم. این گفت‌وگوها و بحث‌ها نیز سبب می‌شود تا تلنگری بخوریم و اصلاح را از خودمان آغاز کنیم تا بعدها بتوانیم الگویی برای فرزندانمان باشیم تا جامعه مصرف و تولیدمان مهدوی شود.
انتهای پیام

captcha