«رمضان» ماه رهایی انسان است/ آزادی؛ بزرگترین رهاورد قرآن
کد خبر: 3806813
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
آیت‌الله جوادی آملی:

«رمضان» ماه رهایی انسان است/ آزادی؛ بزرگترین رهاورد قرآن

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن با بیان اینکه آزادی بزرگترین رهاورد قرآن برای انسان است تا او را از غل و زنجیر نفس رها کند، گفت: ماه مبارک رمضان ماه رهایی انسان از نفس است.

ماه مبارک رمضان، ماه رهایی انسان است/به گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی جوادی آملی، مفسر قرآن کریم، امروز، هفتم اردیبهشت ماه، در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: معاندان و مشرکان برای مقابله با عظمت قرآن، اتاق فکر تشکیل دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که آن را قول بشر بدانند تا کسی ایمان نیاورد، در حالی که خداوند فرمود که قرآن نذیر برای بشر و همگانی و جاودانی است.

وی با بیان اینکه قرآن نذیر برای بشر است، افزود: هیچ انسانی نیست که آزادی را دوست نداشته باشد و انسان در غل و زنجیر و در رنج است؛ قرآن می‌گوید که بهترین رهاورد من آزادی انسان است و آزادی این است که زنجیری را که با دستش ساخته و بر بدنش زده باز کند و آن دنیاطلبی، غارتگری، خودخواهی، غرور، تکبر و ... است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: اگر کسی به حق خود قانع باشد هم خوب می‌خورد و خوب می‌پوشد و با دیگران زندگی می‌کند؛ به همین دلیل فرمودند: «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسَکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ دشمن‌ترین دشمن انسان نفس اوست.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه حق خدا این است که انسان داعیه الوهیت نداشته باشد و «مَن مَن» نکند، بیان کرد: اینکه حرف من باید اول باشد و چرا فلانی این طور گفته و ... انسان را در غل و زنجیر فرو می‌برد؛ کسی که کافر است هم اگر در محدوده خودش راه کسی را نبندد و بیراهه نرود، کسی کاری با او ندارد. البته وضعیت قیامت او حرف دیگری است.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه رهایی و به تعبیر روایت، «قرة الشهور» و «رأس السنة» است، گفت: انسان باید خود را از غل و زنجیر نفس رها کند، زیرا انسانی که در بند است برابر آن بند حرف می‌زند و نه عقل. آزادی این است که انسان مراقب زبان خود باشد و با ادب با همه حتی کفار حرف بزند چه رسد به زن و فرزند در خانواده. تعبیر قرآن این است که با همه مردم با نیکویی حرف بزنید و قید نزده که آن فرد مسلمان باشد.

این مفسر افزود: دشمن خارجی داریم، اما اگر مشکل دشمن داخلی خود، یعنی هوای نفس، دزدی، اختلاس و ... را حل کنیم کاری از دشمن خارجی همچون آمریکا و صهیونیست ساخته نیست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آزادی عبد در کمال عبودیت خداست، افزود: آنکه ما را آورد و ما را برد، باید در صراط او باشیم و نه عقب افتاده و نه جلو بیفتیم؛ به تعبیر امام سجاد (ع) در صلوات خاصه ماه شعبان «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِقٌ»؛ ملازم آنان باشیم.

وی ادامه داد: از جهنمی‌ها سؤال می‌شود که چرا به جهنم افتادید اولین پاسخ آنان این است که نماز نمی‌خواندیم و حلال و حرام برای ما تفاوت نداشت، یا نجومی، اختلاسی و ... بودیم؛ هرجا تمسخر دین در کار بود حضور داشتیم که این‌ها هم عمل است و نشان می‌دهد که کفار هم به فروع مانند نماز، رسیدگی به فقرا و رعایت زبان همانند اصول دین مکلف هستند.

انتهای پیام

 

captcha