به گزارش ایکنا؛ علم جدید در محیطی دین باور شروع شد و بنیانگذاران علم جدید مطالعۀ طبیعت را یک عبادت می دانستند، اما کم کم مکاتبی که فقط برای یافته های تجربی شان قائل بودند نضج گرفتند و پیشرفتهای علم جدید در ابعاد نظری و عملی موقعیت این مکاتب را تقویت کرد. اما با خسارات ناشی از دوجنگ جهانی و نضج گیری مکاتب مختلف فلسفۀ علم در نیمۀ دوم قرن بیستم کم کم معلوم شد که علم به تنهائی توانائی پاسخ گوئی به سؤالات بنیادی بشر را ندارد و حتی توفیق خود را نمی تواند توجیه کند، و نمی تواند جلوی سوء استفاده های عملی از علم را بگیرد. لذا از دهۀ 1960 به بعد به تدریج بازگشت به دین را در بعضی از محافل علمی میبینیم.
همچنین تعداد قابل توجهی از بزرگان طراز اول علم صریحاً متدین بودن خود را ابراز داشته اند و با مطرح کردن نقش اصول متافیزیکی در انتخاب نظریه ها به دفع شبهات ملحدان و شکاکان پرداخته اند. در کتاب «علم و دین در افق جهانبینی توحیدی» با طرح بعضی از مهمترین مسائل چالش برانگیزی که علم معاصر در مقابل ادیان الهی مطرح کرده به دفع شبهات پرداخته شده و ضرورت حاکمیت یک چهارچوب جامعتر بر علم آینده توصیه شده است.
عناوین فصول کتاب علم و دین عبارت است از:
1- رابطۀ علم و دین در جهان اسلام
2-علم و دین در اروپای قرون وسطی
3- ارتباط علم و دین
4- مسئلۀ خودکفایی علوم تجربی
5- آیا علم و دین به دو فرهنگ تعلق دارند؟
6- کیهان شناسی و خلقت
7- استدلالها بر وجود خداوند بر اساس شواهد علمی
8- معجزه
9- مسالۀ شرور در جهان
10- هدفداری جهان
11- معاد
12- ارزشها و مسائل اخلاقی در علم و فناوری
13- چرا علم دینی؟
14- علم آینده چهارچوبی جامعتر نیاز دارد
یادآور میشود، کتاب «علم و دین در افق جهانبینی توحیدی» تألیف مهدی گلشنی به همت انتشارات دانشگاه خواجه نصیر منتشر شد و در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارائه میشود.
انتهای پیام