برگزاری دوازدهمین جشنواره «گل‌غلتان» در دامغان
کد خبر: 3807011
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

برگزاری دوازدهمین جشنواره «گل‌غلتان» در دامغان

گروه فرهنگی ــ رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دامغان با بیان اینکه شهر امیریه در روزهای یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت‌ماه میزبان جشنواره گل غلتان می‌شود، گفت: این جشنواره برای دوازدهمین بار برگزار می‌شود.

برگزاری «دوازدهمین جشنواره گل‌غلتان» در دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، مهدی قاسمی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دامغان، امروز، 8 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دوازدهمین جشنواره آئینی و گردشگری گل غلتان در شهر امیریه دامغان برگزار می‌شود، اظهار کردد: این جشنواره برای دوازدهمین بار و ‌میان استقبال پرشور مردم امیریه، دامغان، استان سمنان و حتی مهمانانی از سراسر کشور در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت‌ماه ‌برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امیریه پایتخت گل‌غلتان ایران اسلامی است که به منظور احیای این سنت دیرین و البته معنوی با همکاری شهرداری و شورای شهر و با حضور فرمانداری، کمیته امداد و … مراسم گل غلتان برای کودکان یک ساله برگزار می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه احیا آداب و سنن قدیمی، نهادینه کردن این آئین، ایجاد فضای شاد و سالم برای عموم جامعه، جذب گردشگر و رونق اقتصادی از مهترین اهداف این جشنواره است، متذکر شد: این جشنواره به شماره ۱۷۷ در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی دامغان فلسفه اصلی این جشنواره را قرار دادن نوزادان در نخستین بهار زندگی شان ‌میان گل‌های بهاری و غلتاندن آن‌ها به منظور دوری کودک از بیماری‌ها و تبرک آن‌ها به صورت معنوی با عطر گل محمدی که در زمره محصولات تولیدی امیریه است برشمرد و افزود: علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره باید به سایت www.golghaltan.com مراجعه و فرزندان زیر یک‌سال خود را ثبت نام کنند تا در این جشنواره شرکت داده شوند.

به گفته وی؛ بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی امیریه، کویر حاج علیقلی، دریاچه نمک در کنار عرضه صنایع دستی و سوغات، باغ گردی چیدن گل برای اجرای برنامه گل غلتان، کارناوال شادی، برگزاری آئین ملی گل غلتان در خانه‌های محلی و محل برگزاری جشنواره، اجرای موسیقی‌های محلی و برنامه‌های فرهنگی، و رصد ستارگان از برنامه‌های دیگر این جشنواره است.

یادآور می‌شود، شهر امیریه از توابع دامغان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان واقع شده است.

انتهای پیام

captcha