بازگشت گوشت‌های قربانی حج و دغدغه عزت ملی
کد خبر: 3807258
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

بازگشت گوشت‌های قربانی حج و دغدغه عزت ملی

گروه شبکه اجتماعی ــ احتمال بازگشت گوشت‌های قربانی حج به کشور واکنش‌هایی را از جنس دغدغه عزت ملی در فضای مجازی برانگیخته است.

بازگشت گوشت‌های قربانی حج و دغدغه عزت ملیبه گزارش ایکنا؛ پس از آنکه روز جمعه، ششم اردیبهشت‌ماه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از رایزنی‌های جدید برای بازگشت لاشه 81 هزار گوسفند قربانی در ایام حج به کشورمان خبر داد، کمتر انتظار می‌رفت که نسبت به چنین تصمیمی، رویکردهای انتقادی اتخاذ شود. 

بنابر این گزارش، گران‌ شدن قیمت گوشت در ماه‌های اخیر و وضع سخت معیشتی برای مردم کشورمان، می‌توانست مؤید این باشد که تصمیم مسئولان حج و زیارت برای این درخواست از عربستان، منطقی و عقلانی است اما برخی فعالان فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی از اینکه ممکن است عزت ملی ایرانیان در جهان اسلام و به خصوص در مقابل عربستان تضعیف شود، ابراز نگرانی کردند. 

بانک توسعه اسلامی که هر ساله در تعیین تکلیف گوشت‌های قربانی حج با عربستان همکاری می‌کند، چهار سال پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: توزیع گوشت‌های قربانی شده پس از معاینه، از روز عید قربان شروع می‌شود؛ بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و الباقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به برخی از کشورها ارسال می‌شود.

منتقدان بر این باورند که گوشت‌های قربانی حج هرساله به کشورهای بسیار فقیر ارسال می‌شود و درخواست ایران از عربستان، ایران را کشوری ضعیف و فقیر جلوه می‌دهد، حسین دهباشی، فعال فرهنگی و رسانه‌ای از جمله کسانی بود که در کانال‌ها و صفحات شخصی خود به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: 

بازگشت گوشت‌های قربانی حج و دغدغه عزت ملی

رئیس سازمان حج و زیارت نیز روز گذشته در برنامه زنده شبکه خبر به بازگشت گوشت‌های قربانی اشاره‌ای کوتاه داشت و گفت: این تصمیمی نیست که امسال گرفته شده باشد، مسئولان حج و زیارت از سال‌های گذشته پیگیر این موضوع بوده‌اند تا بخشی از گوشت‌های قربانی در حج به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توزیع میان نیازمندان اختصاص یابد. 

باید منتظر بمانیم تا مسئولان حج و زیارت در زمینه دغدغه‌ها و نگرانی‌های مرتبط با عزت ملی به توضیح مبسوط و رفع ابهام بپردازند. 

انتهای پیام

 

captcha