60 تُن داروی حج خردادماه به عربستان ارسال می‌شود/ عدم تأثیر قیمت ارز بر خرید داروی حجاج
کد خبر: 3807282
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
محمدتقی حلی‌ساز:

60 تُن داروی حج خردادماه به عربستان ارسال می‌شود/ عدم تأثیر قیمت ارز بر خرید داروی حجاج

گروه سلامت ــ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به آمادگی کامل این مرکز برای حج 98 گفت: 400 قلم دارو به همراه تجهیزات پزشکی مورد نیاز حج 98 با ارزش وزنی 60 تُن با قیمت سال‌های گذشته خریداری شده و 30 خردادماه به عربستان سعودی ارسال می‌شود.

60 تن داروی حج 98 خردادماه به عربستان ارسال می‌شود/ عدم تأثیر قیمت ارز بر خرید داروی حجاجمحمدتقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آمادگی این مرکز در مورد حج ۹۸ اظهار کرد: برای بعضی‌ها حج تنها یک اتفاق یک ماهه یا یک ماهه و نیمه است، اما این اتفاق یک کار سنگین را در طول سال می‌برد در این راستا برای ارائه خدمات سلامت به حجاج، مرکز پزشکی حج و زیارت از اوایل دی‌ماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و نماینده‌های استانی را تعیین کرد.
وی افزود: آن چیزی که در این رابطه برای جامعه جالب توجه است موضوع انتخاب پزشک‌هایی است که به حج اعزام می‌شوند، در این رابطه امسال یک اتفاق بسیار خوب رقم خورد، با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی، اطلاع‌رسانی‌ها و فراخوان‌ها را از طریق سازمان نظام پزشکی، تیزر‌های صدا و سیما و پیامک به جامعه پزشکی ارسال کردیم، این موجب شد عدد افراد متقاضی برای اعزام زیاد شده، و دست ما برای انتخاب پزشکان مجرب بازتر شود.
حلی‌ساز با بیان اینکه امسال بیش از ۱.۵ برابر پزشکان متقاضی به نمایندگان استانی پزشکی حج و زیارت معرفی‌ شدند، گفت: پس از انجام مصاحبه‌ها حدود ۵۷۰ پزشک انتخاب و پس از تخصیص آن‌ها به کاروان‌ها، معاینات پزشکی را آغاز کرده‌اند.

عدم تفاوت قیمت داروی خریداری شده با دو سال گذشته
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در رابطه با داروی اختصاص داده شده به حج نیز اظهار کرد: مسأله دارو در حج همانند اربعین بسیار مهم است، چرا که هم از حجم بالایی برخوردار است و هم اینکه تنوع زیادی دارد، برای خرید، بسته‌بندی و گروه‌بندی آن برای ارسال به جا‌های مختلف اقدامات متنوعی انجام شده و سعی ما این بود که ۸۰ درصد این کار را تا قبل پایان سال ۹۷ انجام دهیم و خوشبتانه این کار انجام شد.
حلی‌ساز با اشاره به تغییرات قیمت چشمگیر قیمت ارز نسبت به سال‌های گذشته، اظهار کرد: یارانه برای داروی حج ۹۸ نیز اختصاص و تقریبا داروی مورد نیاز با همان قیمت دارویی ۹۷ خریداری شده است، تفاوت قیمت ارز روی این دارو‌هایی که خریداری شده تأثیری نداشته است.
وی یادآور شد: فارماکوپه دارویی دچار تغییر شده، ضمن اینکه اقلام و میزان دارو‌ها نیز بر اساس تجربیات سالیان قبل تغییر می‌کند، اما تقریبا ۸۰ درصد این دارو‌ها با سالیان قبل مشترک است.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بیان کرد: تاکنون ۴۰۰ قلم دارو برای زائران ایرانی حج ۹۸ تهیه‌شده که از نظر وزنی با احتساب تجهیزات پزشکی به ۶۰ تن می‌رسد.
وی اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده قرار است این دارو‌ها و تجهیزات تا ۳۰ خردادماه که مصادف با ۱۵ شوال است به عربستان ارسال شوند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بیان کرد: سبک زندگی افراد در این سفر یکماهه دچار تغییر شده و افراد با شرایط جدیدی روبرو می‌شوند، بی‌خوابی، خستگی پیاده‌روی‌های طولانی به ویژه در گرمای هوا افراد را دچار بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی می‌کنند که بعضا مقاوم به درمان هستند، گرمازدگی و از دست دادن آب بدن، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های اسکلتی و ناراحتی‌های پوستی نیز از جمله بیماری‌هایی است که بعضا گریبانگیر زائران حج می‌شود.
انتهای پیام
captcha