جهان اسلام نیازمند استراتژی مقاومت در برابر غرب است
کد خبر: 3807419
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
رحیم‌صفوی:

جهان اسلام نیازمند استراتژی مقاومت در برابر غرب است

گروه سیاسی ــ یحیی رحیم‌صفوی با اشاره به معضلاتی که در پی فقدان استراتژی مقاومت در کشورهای اسلامی پدید آمده، اظهار کرد: مسلمانان نیازها و علایق مشترکی دارند و در نتیجه این ما را به استراتژی واحدی در سطح بین‌الملل فرا می‌خوانند. لذا باید این استراتژی را در عرصه‌های مختلف در پیش بگیریم تا توفیق عملی در پیش داشته باشد.

در حال تکمیل////

به گزارش خبرنگار ایکنا، یحیی رحیم‌صفوی، مشاور مقام معظم رهبری، در همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی» که عصر امروز دوشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: این حادثه‌ای تلخ است که بسیاری از اتفاقات در جهان اسلام را غربی‌ها رقم می‌زنند و برای مدتی بعد از قرارداد سایکس پیکو، حاکمان سرزمین‌های اسلامی غربی‌ها بودند و سرزمین‌های مسلمانان را بین خود تقسیم کرده بودند.

وی با اشاره به اهداف غربی‌ها از تشکیل رژیم صهیونیستی، ادامه داد: بعد از جنگ جهانی هم رژیم صهیونیستی را در سال ۱۹۴۸ برای ایجاد توطئه و ناامنی و فروش اسلحه ایجاد کردند. برنده تخریب عراق و سوریه، صهیونیست‌ها بودند که زیرساخت‌های این کشورها و امنیت آنها قربانی امنیت صهیونیست‌ها شد.

صفوی بیان کرد: برنده اختلاف قطر و عربستان و جنگ در یمن آمریکایی‌ها هستند. ترامپ حتی امنیت را هم تجاری کرده است و از کشورهای دیگر برای تأمین امنیتشان و حتی از ناتو پول می‌خواهد.

مشاور مقام معظم رهبری به اهمیت تصمیم مسلمانان برای مقاومت در برابر جهان غرب اشاره کرد و گفت: این تصمیمی راهبردی است که کشورها و قدرت‌های مسلمان می‌توانند همچنان مؤسسات و کشورهای غربی سرنوشت سیاسی، اقتصادی و امنیتی آنها را در اختیار بگیرند و در واقع تسلیم عربی‌ها شوند یا اینکه استراتژی مقاومت را در پیش بگیرند؟ کشور لیبی از استراتژی مقاومت دست کشید و امروزه مشاهده می‌کنیم که دچار ناامنی شده است.

وی اظهار کرد: اعتقاد دارم که هزینه استراتژی مقاومت بسیار کمتر است. لذا کشورهای مسلمان باید تصمیم خود را بگیرند که به کدام سمت حرکت می‌کنند. معتقدم کشورهای مسلمان در حال حرکت به سمت پیشرفت سیاسی و علنی هستند. ملت‌های اسلامی در سی سال گذشته با جمعیتی دو برابری مواجه شده‌اند و پیشرفت‌های علمی آنها هم زیادتر شده است.

رحیم‌صفوی با اشاره به عقب‌افتادگی اقتصادی کشورهای اسلامی بیان کرد: متأسفانه کشورهای اسلامی با این منابع خوبی که در اختیار دارند و حدود ۶۰ درصد انرژی جهان در اختیار آنهاست، اما از لحاظ اقتصادی به خوبی توسعه پیدا نکرده‌اند، در حالی که سایر کشورها برای پیشرفت اقتصادی خود و برای تأمین انرژی نیازمند کشورهای مسلمان هستند.

وی درباره آینده وضعیت سیاسی و امنیت کشورهای اسلامی گفت: به نظر بنده طی بیست تا سی سال آینده کشورهایی که نظام پادشاهی دارند، به سمت جمهوریت حرکت خواهند کرد، چراکه نمی‌توانند به شیوه استبدادی کشور خود را اداره کنند. از سوی دیگر افزایش جمعیت و افراد تحصیل‌کرده برای بسیاری از این کشورها از جمله عربستان باعث ایجاد دردسر خواهد شد و این جوانان تحصیل‌کرده چنین سیستم حکومتی را بر نخواهند تابید.

مشاور مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود به پیشرفت‌های علمی جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: در سالیان اخیر پیشرفت علمی در میان جوامع اسلامی نیز بسیار زیاد بوده است. برای مثال باید عرض کنم که بنده سال ۱۳۵۰ به دانشگاه رفتم. در آن سال در کل کشور صد هزار نفر برای کنکور شرکت کردند و فقط ۱۰ هزار نفر پذیرفته می‌شدند، اما الان سالانه یک میلیون نفر در کنکور ثبت‌نام می‌کنند و حدود صد هزار نفر از آنها پذیرفته می‌شوند. از سوی دیگر، حدود چهار میلیون و پانصد هزار دانشجو داریم که همگی نشان‌دهنده پیشرفت علمی در کشور است و امیدواریم از دل این پیشرفت‌ها یک قطب قدرت اسلامی ظاهر شود.

همچنین دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، در این مراسم بیان کرد: موج جدید نگاه به آینده در مراکز پژوهشی با نگاه اسلامی این سؤال را پیش می‌آورد که تفکر اسلامی چگونه می‌تواند آینده مسلمانان را تحت تأثیر قرار دهد. قطعاً جهان اسلام نیازمند آینده‌پژوهی است تا معلوم شود به دنبال چه وضعیتی در آینده است.

وی افزود: مسلمانان نیازها و علایق مشترکی دارند و در نتیجه ما را به استراتژی واحدی در سطح بین‌الملل فرامی‌خواند. لذا باید این استراتژی را در عرصه‌های مختلف در پیش بگیریم تا توفیق عملی در پیش داشته باشد.

رحیمیان تأکید کرد: آینده‌پژوهی باید به دنبال فردای بهتر مسلمانان باشد. این آینده‌پژوهی تلاش دارد تا رویکرد انتخاب آگاهانه و تعامل با دنیای پیچیده را متناسب با باورهای آینده برای سیاستگذاران فراهم سازد. لذا یکی از برنامه‌های محوری دانشکده تهران ارائه چنین خدماتی در کنار سایر خدمات دانشگاهی است و در این راستا پژوهش یکی از مهم‌ترین لوازم پیشرفت هر کشوری است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: در سال‌های اخیر برخی کشورهای اسلامی همانند ایران و ترکیه اقدامات زیادی برای پیشرفت‌های علمی انجام دادند، اما همکاری بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی در شکوفایی تمدن اسلامی مؤثر خواهد بود و این همکاری‌های بین‌المللی زمینه برای پیشرفت را مهیا می‌سازد.

رحیمیان در پایان اظهار کرد: انعقاد همکاری‌های علمی در زمینه علمی و پژوهشی و فناوری و به اشتراک گذاشتن پیشرفت‌های فناورانه و نوآورانه نقش مؤثری در همگرایی کشورهای اسلامی دارد. چگونگی تنظیم روابط بین این کنشگران نقشی مطلوب در پیشرفت‌های علمی ایفا می‌کند، اما باید زیرساخت‌های این روابط را هم فراهم کنیم. بدون پیشرفت فناوری راهی برای پیشرفت علمی وجود ندارد. لذا باید زمینه‌های گسترش استفاده از تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی را نیز فراهم کنیم.

در پایان این مراسم، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز که به دعوت یحیی رحیم صفوی در این مراسم حضور پیدا کرده بود، به بیان نکاتی درباره جایگاه فولاد مبارکه در اقتصاد کشور و همچنین تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه اقتصاد ایران پرداخت.

انتهای پیام

captcha