افزایش بانک‌های اسلامی در اروپا
کد خبر: 3807423
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
استاد دانشگاه تهران مطرح کرد:

افزایش بانک‌های اسلامی در اروپا

گروه بین الملل- یک استاد دانشگاه تهران در زمینه عوامل موثر بر بانکداری اسلامی گفت: گسترش تعداد مسلمانان در اروپا سبب شده 300 بانک اسلامی در قاره سبز به وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ رکسانا نیکنامی، استاد دانشگاه تهران در همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی» در رابطه با عوامل اقتصادی موثر بر بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه سپرده‌گذارهای این بانک اکثرا اروپایی هستند، عدم سود و مدیریت بحران را دو ویژگی اصلی این بانک‌ها دانست که سبب شده در جوامع اروپایی تاثیرات زیادی در جذب سپرده‌گذاری داشته باشند.

وی گفت: 25 میلیون نفر مسلمان در اروپا زندگی می‌کنند که بعد از حوادث سوریه این تعداد دوبرابر شده است.

این استاد دانشگاه تهران دلیل موفقیت این بانک‌ها را مطابق دانستن آنها با دستورات اسلامی دانست و در ادامه بیان کرد: افزایش گرایش به سپرده‌گذاری میان جوامع مسلمان و همچنین نبود جایگزینی برای شیوه بانکداری در اروپا که توانایی مدیریت بحران را به خوبی داشته باشد، دو دلیل موفقیت این بانک‌ها است.

نیکنامی در ادامه بیان کرد: مسلمانان اروپا بیشتر از شمال آفریقا، پاکستان و ترکیه هستند. در چند سال اخیر، گرایش به بانکداری اسلامی افزایش یافته که در حال حاضر 300 بانک اسلامی در اروپا وجود دارد.

وی گفت: مهمترین تفاوت بانک‌های اسلامی با بانک‌های اروپایی، این است که در آن‌ها عناصر شریعت رعایت می‌شود که شامل قیاس، اجماع و قرآن است. دو عامل در زمینه موفقیت بانکداری اسلامی مهم است که یکی از آنها علاوه بر سرمایه کلان، تمرکز بر سرمایه خرد است و دوم مدیریت ریسک و عدم سوددهی است؛ آنها از طریق مشارکت و مضاربه می‌توانند این ریسک‌ها را کاهش دهند.

نیکنامی با اشاره به ناکارآمدی شیوه‌های مدیریتی سرمایه‌داری در کشورهای اروپایی، گفت: یکی از راه‌های جایگزی برای حل این مشکل، بانکداری اسلامی بوده که شیوه مدیریت بحران آنها مطلوب است. طبق یک نظرسنجی، گرایش به سپرده‌گذاری میان مسلمانان، بیشتر از کشورهای اروپایی بوده که این مورد هم، یکی دیگر از عوامل موفقیت این بانک‌ها بوده است.

انتهای پیام

captcha