نظام آموزشی نیازمند تحول اساسی است
کد خبر: 3807510
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

نظام آموزشی نیازمند تحول اساسی است

گروه اجتماعی ــ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که مدرک‌گرایی به جایی رسیده که کارها روی زمین مانده است، از این‌رو باید به بحث مهارتی به‌طور ویژه بپردازیم، گفت: نظام آموزشی ما به‌گونه‌ای است که فارغ‌التحصیل سرگردان تحویل جامعه می‌دهد؛ چرا که مهارت‌محور نیست.

نظام آموزشی نیازمند تحول اساسی است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، میر رحمت میرزاده، رئیس فراکسیون آموزش‌های مهارتی مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته، نهم اردیبهشت‌ماه در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از مدرسان برگزیده دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی آذربایجان‌شرقی گفت: باید صاحب‌نظران امر توجه داشته و اعلام کنند که کدام قانون وضع شده در این خصوص اجرا نشده و کدام یک ناقص یا غلط اجرا می‌شود؟

وی افزود: اگر صاحب‌نظران امر این موارد را استخراج کنند، مطمئناً نمایندگان مجلس نیز به‌عنوان نمایندگان جامعه موارد را پیگیری خواهند کرد.

میرزاده افزود: تمام تلاش ما در راستای تبدیل مدرک‌محوری به مهارت‌محوری است تا اثبات کنیم مهارت بهتر از مدرک است؛ دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی نیز باید این موضوع را در دانشگاه با استفاده از افراد مهارتی اثبات کند.

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی نباید مسیر دیگر دانشگاه‌ها را برود، اظهار کرد: می‌دانم که رئیس فعلی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی گام‌های استواری در حوزه مهارت آموزی برمی‌دارد و امیدواریم طرحی نو در این دانشگاه دراندازد.

رئیس فراکسیون آموزش‌های مهارتی مجلس با بیان این‌که معلم پرورش‌دهنده نیروی کار جامعه است، افزود: امید است آثار شهید مطهری را در عمل نیز به کار گیریم.

وی با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی حرف‌های بسیاری در این حوزه برای گفتن دارد و امید است در این سال بیشتر خود را در این حوزه نشان دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح وظایف فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: تجربه و تخصص شرط اصلی عضویت در کمیسیون‌های مجلس بوده و این کمیسیون‌ها بیشتر نقش قانون‌گذاری دارند اما نمایندگان بر اساس نیازهای منطقه‌ای یا کشوری در فراکسیون‌ها که بیشتر نقش نظارتی دارد، عضو می‌شوند.

نماینده مردم گرمی در مجلس با تأکید بر این‌که مدرک‌گرایی به جایی رسیده که کارها روی زمین مانده است، از این‌رو باید به بحث مهارتی به‌طور ویژه پرداخت کنیم، اظهار کرد: نظام آموزشی ما به‌گونه‌ای است که فارغ‌التحصیل سرگردان تحویل جامعه می‌دهد؛ چرا که مهارت‌محور نیست.

وی در ادامه به فروش پایان‌نامه‌ها و کپی‌کاری‌های علمی اشاره کرد و گفت: دزدی علم به حدی رواج پیدا کرده که در مقابل برخی دانشگاه‌ها نوشته‌اند «پایان نامه تهیه می‌کنیم»؛ اما دانشگاه جامع علمی کاربردی هدف خود را دنبال کردن پژوهش‌های کاربردی اعلام کرده است.

رئیس فراکسیون آموزش‌های مهارتی مجلس بیان کرد: از متولیان و مدرسان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی خواستاریم تا مجلس را در امر حمایت از آموزش‌های مهارتی یاری کنند.

انتهای پیام

captcha