آیین شایسته تکریم مساجد/ عطر رمضان در خانه خدا پیچید
کد خبر: 3807622
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

آیین شایسته تکریم مساجد/ عطر رمضان در خانه خدا پیچید

گروه اجتماعی ــ در آستانه ماه رمضان، آیین دیرین غبارروبی از مساجد، عطر معنوی این ماه خدا را در دل خانه‌های خدا می‌پیچاند تا به استقبال ماهی عزیز برویم.

آیین شایسته تکریم مساجد/ عطر رمضان در خانه خدا پیچیددر قرآن، مسجد به معنای نیایشگاه خداوند به کار رفته‌ است. مسجد الاقصی، که معبد یهودیان یا کنیسه بوده ‌است و در زمان نزول قرآن کاربردی غیر از آن نداشته ‌است، دو بار در قرآن از آن به عنوان مسجد نام برده شده‌ است.
مساجد به‌عنوان مهم‌ترین بناها در هر شهر و روستا همواره نقش‌های متعددی در زندگی مردم داشته‌اند. این بناها چون بزرگ‌ترین ساختمان‌ها بوده‌اند در آغاز نیازی به داشتن نشانی ویژه‌ای نداشته نگاه هر گذرنده‌ای را به سوی خود جلب می‌کردند اما پس از گسترش شهرها نخست با افزایش درگاه‌ها و نهادن توق بر بلندترین جای آن و سپس با ساختن میل برج مناره در کنار و نزدیک آن ساکنان شهر را به عبادتگاه راهنمایی می‌کرده‌اند.
رفته رفته مسجد به‌عنوان چشم‌اندازی جغرافیایی و جلوه‌گاه هنر و ذوق ایرانی شهر را کاملاً تحت تأثیر خود قرار داد اما سیمای خاصی که مسجد در شهر به وجود می‌آورد و اثری که بر گسترش شهر می‌گذاشت. فقط به فضاهای فیزیکی و آرایش‌های هنری و ذوقی آن ختم نمی‌شد بلکه مسجد از گذشته کارکردهای گوناگونی داشته و اکنون هم این نقش‌ها را تا حدودی حفظ کرده‌ است.
مساجد مرکز ارشاد و تبلیغ اسلامی و کانون رعایت قواعد و قوانین خاص بوده و اعتقاد به عبادت نمازگزاران و نیایش به خدا از عوامل و انگیزه‌های بنیاد و ایجاد مساجد است.
همچنین مساجد پایگاه آموزش رشته‌های مختلف(قرآن، نهج‌البلاغه، آمادگی دفاعی و ...) بوده و در راستای آموزش به افراد نیز فعالیت دارند.
رسول‌الله(ص) می‌فرمایند: «کسی که مسجد خانه او باشد(مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است».
در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است: «خواندن یک نماز در مسجد‌الاقصی برابر هزار نماز است و در مسجد جامع شهر برابر 100 نماز و در مسجد محله 25 نماز و در مسجد بازار برابر 12 نماز می‌باشد».
دهه تکریم و غبارروبی مساجد سال 98 مصادف با شعبان 1440 هجری قمری، از ششم اردیبهشت(20 شعبان) با شعار «مسجد؛ پیشتاز در زمینه سازی گام دوم انقلاب» آغاز شده است.
در آستانه ماه رمضان، آیین دیرین غبارروبی از مساجد، عطر معنوی این ماه خدا را در دل خانه‌های خدا می‌پیچاند تا به استقبال ماهی عزیز برویم.

آیین شایسته تکریم مساجد/ عطر رمضان در خانه خدا پیچید

غبارروبی 2 هزار مسجد خراسان‌جنوبی
حجت‌الاسلام روح‌الله نوری، مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دهه غبارروبی و تعظیم و تکریم مساجد از 20 تا 29 شعبان است و هر ساله در این دهه برنامه غبارروبی مساجد انجام می‌شود.
وی از وجود 2 هزار مسجد در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد 700 مسجد سطح استان در طول سال فعال است و در آن مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه برای ماه مبارک رمضان 2 هزار مسجد استان فعال خواهند بود و آماده میزبانی از ماه ضیافت الهی هستند، تصریح کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان پنج مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) روستای حاجی‌آباد، مسجد حضرت علی‌بن ابیطالب(ع) سراب، مسجد امام رضا(ع) خیابان رجایی، مسجد حضرت موسی‌بن جعفر(ع) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) سایت اداری به صورت نمادین با حضور مسئولان غبارروبی می‌شود.
وی ادامه داد: مساجد در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون رشد خوبی داشتند و امروز مطالبات در مساجد زیاد است و باید در سه بخش از مخاطبان شامل مسجدی‌ها، غیرمسجدی‌ها و مسئولان جایگاه مسجد مشخص شود.

آیین شایسته تکریم مساجد/ عطر رمضان در خانه خدا پیچیدمسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: رسیدن به مسجد طراز انقلاب اسلامی جنس کار همگانی و مردمی و همراه با ولایت است و این موضوع با ابلاغ و دستور ایجاد نمی‌شود بلکه با گفتمان و حضور انقلابی صورت می‌گیرد.
نوری یادآور شد: در کنار بحث‌های تبلیغی و ترویجی و ایجاد زمینه‌ای برای شناخت جایگاه مسجد در ماه رمضان، گفتمانسازی برای مساجد انجام می‌شود.

آیین شایسته تکریم مساجد/ عطر رمضان در خانه خدا پیچید

گزارش از منصور نایبی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha