منزلت فراموش‌شده کارگر در هیاهوی اقتصاد کشور
کد خبر: 3807750
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
به بهانه روز کارگر؛

منزلت فراموش‌شده کارگر در هیاهوی اقتصاد کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قشر کارگر از منظر اسلام در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و اسلام آنان را با بهترین صفات ستوده و «دوست خدا» نامیده است، اما امروزه شأن و منزلت این قشر زحمتکش در هیاهوی اقتصادی، تورم و گرانی فراموش شده است.

منزلت فراموش‌شده کارگر در هیاهوی اقتصاد کشور در فرهنگ غنی اسلامی سلوک الهی از دو بخش مادی و معنوی تشکیل شده‌ است که بخش معنوی آن نماز و بخش مادی آن کار است و از اینجا می‌توان به اهمیت کار در دین اسلام پی برد.

کارگر از دیدگاه اسلام محترم و ارزشمند است و کارگران شریف‌ترین انسان‌های اجتماع هستند، به طوری که رسول گرامی اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و سایر امامان معصوم(ع) از کار کردن به‌ عنوان عملی دنیوی و اخروی که اجر و ثواب فراوانی دارد یاد کرده و در مورد آن توصیه‌های بسیاری کرده‌اند.

کارگر به برکت ارزش کار ارزش والایی در جامعه دارد. روایت است که پیامبر گرامی اسلام بر دستان کارگر بوسه زد و این یک تعلیم است برای آحاد ملت ایران و مسئولان دولتی و غیردولتی که بر ارزش و احترام کارگر اهتمام ویژه‌تر داشته باشند و بیش از شعار دادن برای حمایت از قشر کارگر دست به عمل زنند و نتایج حمایت از کارگران فقط در حد حرف باقی نماند و به منصه ظهور برسد.

به‌ مناسبت‌ روز کارگر و به پاس قدردانی از قشر زحمتکش و وفادار جامعه با اکبر شوکت رئیس تشکل‌های کارگری کشور گفت‌وگو کردیم تا کمی از درد و دل کارگران زحتمکش جامعه آگاه شویم.

90 درصد کارگران قراردادی هستند

اکبر شوکت، رئیس تشکل‌های کارگری کشور، در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه براساس آموزه‌های دینی، اصول قانون اساسی وهمچنین وظیفه انسانی ایجاب می‌کند که برای قشر کارگر اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم، گفت: کشوری هستیم که 30 سال پیش 90 درصد کارگران در محیط کار قرارداد رسمی بسته بودند، اما فقدان مدیریت‌ در دولت‌های مختلف کشور را به سمتی هدایت کرده که متأسفانه امروزه 90 درصد کارگران قرارداد موقت یک ماهه و سه ماهه دارند.

وی افزود: در این اوضاع اقتصادی و افزایش تورم، کارگر از لحاظ روحی و روانی توان کار کردن ندارد و اگر می‌خواهیم در این شرایط کارگر آماده کار کردن شود، حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم توجه به معیشت کارگران است، زیرا در حال حاضر خرید مسکن برای کارگران به رؤیا تبدیل شده و کارگری که دغدغه مسکن دارد چگونه می‌توان از او انتظار کار کردن داشت!

شوکت ادامه داد: پیشنهادی که به وزارت کار داده شده این است که با توجه به گرانی مسکن و مصالح ساختمانی و چند برابر شدن قیمت زمین از تعاونی‌های مسکن کارگری حمایت کند، یعنی هیئت وزیران مصوبه‌ای بدهد تا ادارات مسکن و شهرسازی، زمین‌هایی که در سطح استان‌ها در اختیارشان قرار دارد با قیمت منطقه‌ای در اختیار تعاون‌های کارگری قرار بدهند.

تعاونی مصرف کارگران فعال شود

وی با اشاره به اینکه حل وضعیت مسکن قشر کارگران می‌تواند بار مالی و اقتصادی را تا حدودی از دوش آن‌ها بردارد، گفت: وزارت کار در راستای احیای مجدد بن‌های کارگری تلاش کند؛ بن‌های کارگری در دهه 60 و دهه 70 در جامعه کارگری رواج داشت و تعاونی‌های مصرف کارگری فعال بودند، اما متأسفانه از دهه 80 تاکنون تعاونی‌های مصرف کارگری تعطیل شدند.

رئیس تشکل‌های کارگری کشور اظهار کرد: تعاونی‌های مصرف کارگری می‌توانستند اجناس مصرفی را 30 الی 50 درصد پایین‌تر از قیمت بازار در اختیار جامعه کارگری قرار بدهند؛ لذا برای احیای بن‌های کارگاری هوشمند درخواست داده‌ایم و امیدواریم رسیدگی‌های لازم انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل نرخ تورم به وجود آمده با واریز مبلغ ماهی 200 هزار تومان به حساب مردم هیچ تحولی در اقتصاد آن‌ها اتفاق نمی‌افتد، گفت: این مبالغ هدفمند باید از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای احیای بن‌های کارگری هوشمند مصرف شود تا تعاونی‌های مصرف بتوانند با ارز نیمایی مواد و خوراکی‌های لازم مانند گوشت و همچنین موادی را مستقیم از تولیدکننده یا کشاورز داخلی تهیه کنند و با نرخ پایین در اختیار جامعه کارگری قرار دهند.

شوکت با بیان اینکه افزایش بازده کاری کارگران زمانی اتفاق می‌افتد که کارگر آرامش فکری داشته باشد، یادآور شد: احیای بن‌های کارگری هوشمند باعث کاهش دغدغه‌های معیشتی کارگر می‌شود و از لحاظ روحی و روانی آمادگی بهتری برای کار کردن پیدا می‌کند و آن‌گاه با بهره‌وری بالاتری می‌تواند کار کند.

حق کارگران را به پزشکان ندهیم

وی بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، که آینده کارگران را تضمین می‌کند و متعلق به کارگران است، 200 هزار میلیارد شده و این حق‌الناس است؛ طرح سلامتی که از سوی دولت راه‌اندازی شد سالانه 10 هزار میلیارد تومان از جیب کارگران به سمت جیب پزشکان سرازیر می‌شود و با این کار قشری هر روز ضعیف‌تر و قشر دیگر غنی‌تر خواهد شد.

شوکت با یادآوری اینکه کارگر به دلیل نداشتن امنیت شغلی آرامش فکری ندارد، افزود: در کشورمان اهمیت قشر کارگر را به فرهنگ تبدیل نکردیم و منجر به این شده‌ است که 70 درصد بازنشسته‌ها با حداقل حقوق بازنشسته شوند، در حالی‌ که در دوره اشتغال خود گاه مبلغ بالاتری دریافت می‌کردند، ولی متأسفانه کارفرمایان حق‌ آن‌ها را زیر پا گذاشتند و حق بیمه کمتری برای کارگران فرستادند و منجر به بازنشستگی آن‌ها با حقوق پایین شده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه تمام این مشکلات دست به دست یکدیگر می‌دهد تا امروز وضعیت جامعه کارگران در وضعیت نامطلوب باشد، تصریح کرد: باید مدیریت درست و صحیحی در حوزه تأمین اجتماعی در راستای اصلاح طرح تحول سلامت و پرداختن بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی صورت بگیرد و هم‌چنین در ارتباط با قوانینی که بار مالی روی دوش تأمین اجتماعی دارد فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود تا این قوانین را در مجلس شورای اسلامی و دولت مطرح نکنند.

رئیس تشکل‌های کارگری کشور با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه برای کارفرما دردسرساز شده‌ است و گاهی این مواد اولیه ماه‌ها در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود، اظهار کرد: در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان‌قیمت و فراهم آوردن زمینه‌های صادرات برای کارفرمایان حداقل کاری است که می‌توانند برای این قشر انجام دهند.

شوکت افزود: در وضعیت تحریم‌های ظالمانه که با آن مواجه هستیم و این فشارها و جنگ اقتصادی که در کشور به راه افتاده دولت می‌تواند با  مدیریت صحیحی هم جامعه کارگری و هم جامعه کارفرمایان را تقویت کند تا اشتغال موجود را از دست ندهیم و شاهد تعدیل نیروها در بخش‌های مختلف نباشیم.

تورم عزای کارگران و جشن اغنیاست

وی تصریح کرد: در شرایط خوب و بد جامعه براساس سخنان مقام معظم رهبری، کارگران وفادارترین افراد نظام هستند. در سخت‌ترین شرایط کارگران این سختی‌ها را تحمل می‌کنند؛ تورم عزای فقرا و جشن اغنیاست؛ لذا سرمایه ثروتمند در تورم افزایش پیدا می‌کند، اما در مقابل قشر ضعیف جامعه هر روز فقیرتر می‌شود و شاهد افزایش روزانه فاصله دستمزد دریافتی کارگران با خط فقر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه هرزمان به سمت اقتصاد تولیدمحور و حمایت از قشر کارگر و کارفرما حرکت کردیم شعار سال با عنوان «رونق تولید» محقق خواهد شد، گفت: برای تحقق رونق تولید اول باید نیت و تفکر خودمان را اصلاح کنیم تا در اقتصاد دلالی‌گری و واسطه‌گری از بین برود و می‌توانیم در این شرایط بگوییم که به سمت ارج و قرب نهادن به قشر کارگر و مردم جامعه و هم‌چنین توجه به توصیه قرآن و روایات مبنی بر توجه و حمایت از کارگران حرکت کردیم.

شوکت با اشاره به اینکه در راستای حمایت ازقشر کارگر دولت عزم خود را جزم کند، تأکید کرد: براساس سخنان مقام معظم رهبری مسئولان که تفکر عقلانی دارند و کار جهادی بلد هستند پای کار آیند و به فکر معیشت مردم باشند و اقتصاد رانتی، دلال‌پرور و واسطه‌پرور را فلج کنند. اگر اقتصاد کشور به سمت اقتصاد تولید محور که منابع انسانی برای آن اهمیت و جایگاه بالا دارد حرکت کند، تأمین مواد اولیه و تسهیلات ارزان قیمت برای کارفرمایان تقویت خواهد شد.

وی در پایان گفت: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید در مراکز و مراجع تصمیم‌گیری اقتصادی و اجتماعی نقش مؤثری داشته باشند، زیرا آن‌ها مشکلات را می‌شناسند و می‌توانند راهکارهای لازم را برای حل آن ارائه دهند.

انتهای پیام

captcha