دارالقرآن آستان حسینی؛ مرکزی با بیش از 40 طرح موفق
کد خبر: 3807833
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

دارالقرآن آستان حسینی؛ مرکزی با بیش از 40 طرح موفق

گروه بین‌الملل ــ مدیر دارالقرآن آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلا با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: اجرای بیش از 40 طرح موفق به برکت قران و اهل بیت(ع) از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

دارالقرآن آستان امام حسین(ع) نمود عینی پیوند قرآن و اهل بیت(ع) استشیخ حسن المنصوری، مدیر دارالقرآن آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلای معلی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح اهداف، فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف این مرکز پرداخت و طرح‌های گسترده داخلی و بین‌المللی این نهاد را معرفی کرد.
 
وی با بیان اینکه دارالقرآن کریم آستان مقدس امام حسین(ع) از عید مبعث سال ۱۴۲۹ قمری آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: تاریخ و زمان تأسیس این مرکز به روزی برمی‌گردد که نوری آسمانی بر بشریت تابید و آن روز عید مبعث پیامبر اکرم(ص) بود که نخستین آیه از کتاب خداوند متعال بر آن حضرت نازل شد؛ اکنون در یازدهمین سال تأسیس دارالقرآن، اجرای موفق بیش از ۴۰ طرح در زمینه‌های مختلف تخصصی و فعالیت‌های قرآنی در داخل و خارج عراق در کارنامه این مرکز به چشم می‌خورد.

حسن المنصوری افزود: دارالقرآن آستان حسینی در ابتدا به طرح‌های ابداعی در زمینه فعالیت‌های قرآن کریم نیاز داشت. همچنین برای تحقق جامعه قرآنی، نیاز به برگزاری دوره‌های تخصصی بود. از همین رو برای تربیت معلمان قرآن شایسته دوره‌هایی ویژه اساتید مرد و زن برگزار شد. این افراد بعد از آن ‌در آموزش‌های تخصصی در مراکز فصلی به کار گرفته شدند و هزاران نفر از دانش‌آموزان را در این دوره‌ها آموزش دادند.
 
دوره قرآنی در مراکز بازپروری
 
مدیر دارالقرآن آستان حسینی تصریح کرد: از همان ابتدا دوره‌های متنوعی برای گروه‌های مختلف جوانان، دانشجویان و طلاب علوم دینی برگزار شد و این دوره‌ها حتی زندانیان مراکز بازپروری را نیز دربرمی‌گرفت. در کل در تمام فعالیت‌هایی که در زمینه قرآن کریم در دارالقرآن آستان حسینی انجام شده، بیش از ۴۰ طرح قرآنی در زمینه‌های تخصصی اجرا شده است.
 
دارالقرآن آستان حسینی؛ مرکزی با بیش از 40 طرح موفق
وی همچنین اظهار کرد: دارالقرآن آستان حسینی اهدافی چون اهتمام به حفظ، قرائت و تفسیر قرآن به منظور توسعه فرهنگ و علوم قرآنی، تربیت معلمان شایسته با برگزاری‌ دوره‌های تخصصی در سطوح مختلف، نشر کتاب در زمینه روش‌های تدریس قرآن و افتتاح مدارس ویژه تربیت مربیان قرآن را در دستور کار قرار داده است. همچنین ارتباط با کشور‌های جهان برای تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های فکری و قرآنی، اجرای فعالیت‌های مختلف قرآنی با هدف نهادینه‌کردن آموزه‌های کلام وحی در جامعه از دیگر اهداف این مرکز است تا بدین وسیله خیر، محبت و صلح در سراسر جهان محقق شود.
 
حسن المنصوری با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی پربرکت بوده و ایده‌های نو را به دنبال داشته است، بیان کرد: هر زمان طرح پیشنهادی آغاز می‌کنیم، طرحی دیگر به ذهن می‌رسد و هر گاه فعالیتی قرآنی را پیش می‌بریم، عزمی نو برای طرحی جدید به وجود می‌آید؛ فعالیت‌های قرآنی همانند شجره طیبه‌ای هستند که اصلشان ثابت است، ولی فروع مبارک آن متکثر است و رشد می‌کند.

وی افزود: بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی، به برکت قرآن و با حمایت آستان مقدس امام حسین(ع) طرح‌ها را آغاز می‌کنیم و در این مسیر برای تحقق اهداف مرکز، که مهم‌ترین آن نشر آموزه‌های قرآن از جوار بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) است، تلاش می‌کنیم تا این حرم شریف مرکز اشاعه اندیشه و فعالیت قرآنی باشد و آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) را در جامعه اجرا کنیم.
 
صدور بیش از 3 هزار گواهینامه قرآنی
 
مدیر دارالقرآن آستان امام حسین(ع) در ادامه یادآور شد: این مرکز فعالیت‌های متعددی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی، مسابقات و محافل قرآنی را در کربلا و سایر استان‌های عراق دنبال می‌کند. در طول این مدت بیش از 3 هزار گواهی آموزشی قرآنی برای معلمان قرآن صادر شده است. همچنین، دوره‌های تخصصی را در زمینه فن تلاوت، اصول داوری مسابقات قرآن، شیوه‌های حفظ و تدریس و دانش‌افزایی قرائت و دوره‌هایی را نیز برای میهمانان داخلی و خارجی برگزار کرده‌ایم. برپایی محافل قرآنی سالانه برای طلاب علوم دینی، نیروهای مسلح، حشدالشعبی(بسیج مردمی عراق) و دانشجویان دانشگاه‌ها، برگزاری جشنواره و احیای ایام و مناسبت‌های اسلامی از دیگر فعالیت‌های دارالقرآن آستان حسینی بوده است و قاریان بزرگی از عراق و جهان اسلام برای شرکت در این محافل دعوت شده‌اند.
 
دارالقرآن آستان حسینی؛ مرکزی با بیش از 40 طرح موفق
 
همچنین حسن المنصوری به انتشار کتاب و مجلات قرآنی با موضوعات مختلف مشارکت در برگزاری نمایشگاه قرآن در تهران، گشایش کتابخانه تخصصی قرآنی، ایجاد خبرگزاری تخصصی قرآن و تأسیس استودیو قرآنی برای ضبط دوره‌های ختم قرآن در دارالقرآن آستان حسینی اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز اجرا شده است و محافل قرآنی متعددی را در ماه رمضان در مساجد بزرگ و مؤسسات دینی و مراکز و دانشگاه‌های دولتی برگزار و اندیشمندان بزرگی را از سراسر جهان برای زیارت عتبات مقدسه دعوت کرده‌ایم.
 
وی در پایان به ساختمان عظیمی که در نزدیکی دارالقرآن آستان حسینی در حال ساخت است اشاره کرد و گفت: برای اطمینان از پیشرفت طرح‌های دارالقرآن، مطالعاتی در زمینه ایجاد مجمع قرآنی امام حسین(ع) به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی و تجمیع حداکثر توان در مسیر طرح‌های قرآنی انجام شده است و این مجتمع در آینده نزدیک افتتاح می‌‌شود.
 
انتهای پیام
captcha