متولیان و متسابقان مسبب حاکم‌ شدن «روح قرآن» در جامعه باشند/ ‌استفاده بهینه از استعدادهای قرآنی
کد خبر: 3807839
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
کسمایی در گفت‌وگو با ایکنا:

متولیان و متسابقان مسبب حاکم‌ شدن «روح قرآن» در جامعه باشند/ ‌استفاده بهینه از استعدادهای قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور مسابقات قرآن گفت: متولیان و متسابقان در دو بخش فردی و اجتماعی می‌توانند مسبب حاکم شدن روح قرآن در جامعه باشند و بدین منظور باید از استعدادهای فوق‌العاده در حوزه قرآن استفاده کرد و نباید اجازه داد استعدادی هرز برود، چه بسا اندک افرادی بودند که صدای خوبی هم داشتند، اما نتوانسته‌اند از این موهبت الهی درست استفاده کنند. لذا آنان فقط به صدای زیبا بسنده کرده و در نهایت سر از خوانندگی درآورده‌اند.

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه مجازی جامعة‌المصطفی(ص)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: رقابت در مسابقات و خوشحالی فرد از اشتباه رقیبش تا حدی طبیعی است، چون همه افراد تلاش خود را برای کسب رتبه برتر انجام می‌دهند، اما متسابقانی هم هستند که به این درجه رسیده‌اند که با تلاوت اشتباه رقیب قلباً خوشحال نمی‌شوند و این امر مهم از تأثیرات قرآن است.

وی با بیان اینکه خودسازی بسیار سخت است و با مرور و تمرین به دست می‌آید، اظهار کرد: با همه احترامی که برای جامعه قرآنی قائل هستم، به نظرم حافظان قرآن در این مرحله پیشرفت بهتری دارند و گویا بیشتر در مورد آنان صدق می‌کند. تأثیر قرآن بر روح و جسم انسان غیرقابل چشم‌پوشی است، اما این رویه هم در حافظان و هم افرادی که در حوزه ترجمه، فهم و عمل به قرآن ورود دارند مشهودتر است. البته ناگفته نماند قاریان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

کسمایی تصریح کرد: اصل فعالیت در بخش‌های مختلف قرآن حاکم شدن روح قرآن در روح و جسم انسان است، قرآن فقط تکرار الفاظ و واژگان الهی نیست، از استعدادهای فوق‌العاده در حوزه قرآن باید استفاده کرد و نباید اجازه داد استعدادی هرز برود، چه بسا اندک افرادی بودند صدای خوبی هم داشتند اما نتوانسته از این موهبت الهی درست استفاده کرده و بهره کافی ببرند لذا آنان فقط به صدای زیبا بسنده کرده و در نهایت سر از خواندگی در آورده‌اند.

این داور مسابقات قرآن ادامه داد: بسیار حیف است که صدای زیبای قاری در مسیرهای دیگری به جز قرآن هزینه شود، داشتن صوت و لحن زیبا کافی نیست و هنوز فاصله داریم تا روح قرآن در مسابقات و جسم همه ما جاری و ساری شود.

وی یادآور شد: متولیان و متسابقان در دو بخش فردی و اجتماعی می‌توانند مسبب حاکم شدن روح قرآن در جامعه باشند، هر یک از ما در حوزه شخصی و کاری و اجتماعی وظیفه داریم و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم. روز قیامت از من مربی سؤال می‌شود در کلاس آموزش قرآن تنها به ترویج صوت و لحن اکتفا کردید و بچه‌ها را فقط به سمت اول شدن هدایت کردید یا مروج حاکم شدن روح قرآن و اخلاق قرآن در زندگی مردم و جامعه بودید؟

کسمایی اضافه کرد: از ما مربیان قرآن در خصوص تلاش‌مان در حوزه تشکیل جامعه قرآنی و فراگیر شدن روح قرآن سؤال می‌شود و بنده و همه مربیان قرآن در این بخش مسئولیم و باید پاسخگو باشیم. هر یک از ما مسلمانان در هر جایگاهی که باشیم از ما سؤال و در حد خود محاسبه می‌شود، قطعا سؤال و جواب مربیان قرآن با فرد ساده‌دلی که در روستا مشغول است با هم متفاوت است و هر کدام در اندازه سعی خودمان محاسبه می‌شویم.

وی تأکید کرد: به نظر من باید همه از جمله مسئولان و جامعه قرآنی دست به دست هم دهیم تا جامعه ما جامعه قرآنی باشد، متأسفانه هنوز از جامعه قرآنی بودن خیلی دور بوده و فاصله داریم، چطور مسلمانی هستیم که قرآن می‌خوانیم اما از قرآن بهره‌ای نگرفته‌ایم و در روزهای سخت معیشتی مایحتاج مردم را احتکار می‌کنیم برای اینکه سود بیشتری داشته باشیم.

کسمایی اضافه کرد: در امانتی که خدا به شما سپرده است خیانت نکنید، برخی از فروشندگان و تجار دلار دولتی را گرفتند، اما امانتداری نکرده و مایحتاج را به اجتماع تزریق نکردند، واقعاً باید دید چطور انسان مسلمان قرآن‌خوانی هستیم که امانتداری را نیاموختیم و به راحتی حق‌الناس انجام می‌دهیم این امور ضعف در قرآنی بودن و عمل نکردن به آیات الهی را نشان می‌دهد و باید بدین‌جا برسیم که روح قرآن در رفتار و اعمال ما حاکم باشد.

این داور مسابقات بر ضرورت پیروی از مقام معظم رهبری در همه زمینه‌ها تأکید کرد و افزود: حتی دشمنان شاهد بر قدرت مدیریت رهبری ایران هستند و بر این امر مهم معترف هستند، با بهره‌گیری از رهنمودهای ایشان و کمک همه زندگی مردم بهتر می‌شود و با رسیدگی به اوضاع معیشتی مردم معنویت نیز در جامعه افزایش پیدا می‌کند. وقتی مردم از نظر اقتصادی ضعیف باشند توجه به معنویت کم می‌شود، رفع مشکلات و فراهم کردن لوازم اقتصادی توجه آنان به امور فرهنگی و قرآنی را بیشتر می‌کند. لذا انجام اقدامات حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده برای امور فرهنگی قرآنی لازم است.

انتهای پیام

captcha