قانون‌گذار چشم خود را بر واقعیت‌های اجتماعی نبندد
کد خبر: 3808015
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

قانون‌گذار چشم خود را بر واقعیت‌های اجتماعی نبندد

گروه اجتماعی ــ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: قانون‌گذار هنگامی موفق است که چشم خود را به روی واقعیت‌های اجتماعی نبندد و ببیند که واقعیت‌ها به‌صورت دائم در حال تحول است و بر این اساس خود را به‌روز‌رسانی کند.

قانون‌گذار چشم خود را بر واقعیت‌های اجتماعی نبندندبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله احمد مبلغی‌، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، امروز، 11 اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از کتاب‌های «فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی» و «احکام نمایندگی» دو اثر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: ثقل اصلی فعالیت مجلس شورای اسلامی و همه امکانات پیرامونی و نهادهای مرتبط به آن تحت هر عنوان باید پشتیبانی فکری، عملیاتی و تکنیکی نسبت به قانون‌گذاری و کمک به قانون‌گذار باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رونمایی از کتاب «فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی» توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این کتاب نشر مقالات کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون است که در آن تأکید شده، قانون نباید چشم خود را روی واقعیت‌های اجتماعی ببندد بلکه فلسفه اصلی قانون این است که دقیق‌ترین رصدها، بیشترین نگاه‌ها و توجه‌ها را به واقعیت‌ها معطوف کند و بتواند با واقعیت‌ها تعامل سازنده برقرار کند.

آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: قانون نمی‌خواهد برای خود شکل و پرستیژی صرفاً ایجاد و حفظ کند، بلکه باید بر جامعه تاثیر بگذارد و سپس باید متناسب با تحولات جامعه تجدید، بازسازی و نوسازی شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکید کرد: قانون‌گذار هنگامی موفق است که چشم خود را به روی واقعیت‌های اجتماعی نبندد و ببیند که واقعیت‌ها به صورت دائم در حال تحول است و بر این اساس خود را به روز رسانی کند.

آیت‌الله مبلغی با بیان این‌که واقعیت‌ها شکننده هستند، بیان کرد: اگر قانون نتواند از پس واقعیت‌های اجتماعی برآید به حاشیه می‌رود، قانون جای حساسی است به‌گونه‌ای که مرکز ثقل ایجاد نظم در جامعه و کانون مواجهه درست نظام مقدس جمهوری اسلامی با واقعیت‌هاست، بنابراین اهمیت قانون به کثرت آن نیست بلکه به کیفیت و هوشمندی آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ارتباط تنگاتنگ قانون و تکنولوژی افزود: تکنولوژی وقتی می‌آید به دلیل تغییری که در  نوع تعاملات اجتماعی می‌گذارد، نظم حقوقی مربوط به حوزه تعاملات را دستخوش چالش می‌کند، و گاه با خود فرهنگ خاص مربوط به آن حوزه‌ را هم می‌آورد، از این رو‌ قانون باید توسعه و هوشمندی متناسب با تحولات فرهنگ، و اقتضائات و الزامات آن، پیدا نماید، وگرنه ممکن است هرج و مرج حقوقی در آن حوزه تعاملاتی در جامعه، شکل‌ بگیرد.

آیت‌الله مبلغی ادامه داد: اگر قانون متناسب با تکنولوژی شکل نگیرد، تکنولوژی این قانون را پس می‌زند.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به سومین کنفرانس بین‌المللی فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دو سال پیش، اولین همایش را در زمینه واقعیت‌های اجتماعی کلید زده و از برخی جامعه‌شناسان، حقوق‌دانان و آشنایان به جرم اجتماعی و سیاست جنایی دعوت کرده تا توصیف و تعریفی از واقعیت‌ها داشته باشند تا بگوید ای فقیهان، قانون‌گذاران و حقوقدانان، این‌ها واقعیت‌های اجتماعی هستند و فقه و قانون شما نیز باید معطوف به این‌ها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین با اشاره به انتشار کتاب احکام فقهی نمایندگی مجلس بیان کرد: امروز یک حرکتی در مورد وظایف نمایندگان در مجلس در حال شکل‌گیری است اگر چه شتاب آن را شتاب مطلوب نمی‌بیینم و سرعت لازم را ندارد.

آیت‌الله مبلغی یادآوری کرد: اخلاق نمایندگی، قانون فرآیندهای انتخاباتی، حقوق مردم بر نمایندگان و وعده‌هایی که نمایندگان در هنگام رای‌گیری و انتخابات می‌دهند و در موارد بسیار بعدا لباس عمل نمی‌پوشند، این‌ها همه قطعات این حرکت مبارک است و  فقه  نیز باید به حرکت توجه نماید و حوزه باید وظایف فقهی نمایندگان را  ارائه کند.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اهمیت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس گفت: خیلی از کشورهای دیگر برای میراث نه چندان قوی خود اعتبار قائل هستند و ما این میراث بزرگ و گران‌بها را در اختیار داریم و متاسفانه به خوبی آن‌ها را عرضه نکردیم.

وی ادامه داد: کتابخانه مجلس کتاب‌های خوبی را تهیه کرده و آن‌ها را به تاریخ و داشته‌های خود وصل می‌کند، به همین علت کتابخانه مجلس  امروز محل توجه بسیاری از اندیشمندان جهان است.

یادآور می‌شود، دو کتاب «فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی‌‌» و «احکام و مبانی فقهی نمایندگی مجلس شورای اسلامی» با حضور آیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات مجلس و عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عماد رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha