بازتاب پیام آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به مسابقات مدهامتان در رسانه‌ها
کد خبر: 3808110
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶

بازتاب پیام آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به مسابقات مدهامتان در رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیام آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به مسابقات قرآن مدهامتان، از جمله اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف طی امروز 11 اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش ایکنا؛ خبر پیام آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 11 اردیبهشت‌ماه و تا ساعت 16، تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها سه خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های تخصصی معارفی منعکس شده‌اند.
«تلاوت عبدالفتاح طاروطی از سوره مبارکه کهف»، «پیام آیت‌الله علوی گرگانی به مسابقات قرآنی مدهامّتان» و «شرکت‌کنندگان جشنواره مُدهامتان خادم قرآنی حرم رضوی می‌شوند»، عناوین سه خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت بر روی خروجی قرار گرفته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «پیام آیت‌الله علوی گرگانی به مسابقات قرآنی مدهامّتان» کرده که مربوط به برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «قرآن کریم به عنوان معجزه همیشه جاوید پیامبر عظیم‌الشان اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و به مثابه چراغ هدایت و چشمه جوشانی است که هم راهنمای گم‌گشتگان در صحرای پوچی و تاریکی و هم سیراب‌کننده تشنگان وادی محبت و معرفت است.
در فضای فعلی جامعه که برخی با تمسک به فرهنگ غربی و با ترویج خوی حیوانیت و قلدرمآبی سعی در خدشه دارکردن زندگی محبت آمیز مردم دارند، باید شما جوانان و نوجوانان عزیز هر چه بیشتر با قرآن انس گرفته و نه تنها خودتان بلکه سایر جوانان را نیز با کلام وحی آشنا کنید.
با نگاهی گذرا به تاریخ خواهیم دانست که چه بسیار افرادی بودند که با ترک عترت و تمسک به قرآن بدون عترت، نه تنها خلق و خوی رحمانی را به معنای اتم آن فرا نگرفته‌اند، بلکه در مواردی به سمت خشونت و تکفیر نیز متمایل شده‌اند، لذا تمسک به قرآن باید در کنار انس با عترت باشد. پس شکی نیست که فهم و درک به معنای اتم و اکمل آن حاصل نمی‌شود، مگر به برکت معارف بی‌بدیل حضرات معصومین علیهم السلام. بنابراین باید بدون تردید پذیرفت آنچه که از ناحیه ذوات مقدسه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین در مقام بیان و عمل صادر شده به مثابه ترجمانی است از کلام وحی».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 43 قرآن کریم با صدای مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزاری همایش «اسلام و حمایت از رانده شده‌ها در خاورمیانه» در نجف اشرف»، «شماره جدید مجله علمی، پژوهشی «فقه مقارن» منتشر شد»، «مساجد، امروز کارکرد عصر پیامبر را ندارند/ سلامت اجتماعی در گرو قداست مسجد»، «وضعیت معیشت مردم ما را شرمنده می‌کند» و «حضور ٢٩٨ نفر در مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان/ پیام‌ آیت‌الله علوی گرگانی»‌ بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه قرآنی جای دارد.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در مشهد مقدس با حضور ۳۰۰ نفر از برگزیدگان استان‌های کشور در رشته‌های قرائت، تحقیق و حفظ کل قرآن در رده سنی ۱۶ تا ۳۰ سال و قرائت ترتیل، حفظ جزء ۳۰، اذان، قرائت تقلیدی، نقاشی آیات و قرائت نماز ویژه رده سنی ۷ تا ۱۶ سال در حال برگزاری است.
اهداف برگزاری این دوره از مسابقات، کشف و شناسایی استعداد‌های برتر قرآنی فعال کانون‌های فرهنگی و هنری در قالب ایجاد رقابت سالم، ارتقا سطح اطلاعات عمومی و تخصصی نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی، ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعداد‌های محلی و منطقه‌ای فعال قرآنی و ایجاد بستر مناسب برای حضور نوجوانان و جوانان در مسابقات اوقاف و سایر مسابقات ملی و بین‌المللی است».
مهر
«برخی با تمسک به قرآن بدون عترت، به سمت خشونت و تکفیر متمایل شدند»، «رادیو ترتیل به مناسبت ماه رمضان راه‌اندازی خواهد شد» و «نهج‌البلاغه مختص شیعیان نیست»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که اغلب نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم انعکاس یافته‌اند.
این صفحه نیز طی امروز خبری قرآنی با عنوان «رادیو ترتیل به مناسبت ماه رمضان راه اندازی خواهد شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که مربوط به آئین راه‌اندازی رادیو ترتیل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «بنابر تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تلاوت قرآن به صورت مستمر در طول شبانه روز، رادیو ترتیل در ایام ماه مبارک رمضان راه‌اندازی می‌شود.
این رادیو با هدف استماع ترتیل آیات الهی، در ماه رمضان سال گذشته آغاز به کار می‌کند تا نیازهای مخاطبان را بهتر پاسخ دهد.
مخاطبان رادیو می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه روز شنونده رادیو ترتیل بر روی طول موج اف ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز باشند. همچنین مخاطبان می‌توانند علاوه بر دریافت رادیو ترتیل روی موج اف ام، از طریق دستگاه‌های گیرنده دیجیتال (رادیو / رادیو نما) و سایت رادیو قرآن شنونده این شبکه رادیویی باشند.
رادیو ترتیل یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با ۲۹ شعبان المعظم از ساعت ۱۰ صبح در استودیوی شماره ۸ ساختمان شهدای رادیو به صورت رسمی افتتاح خواهد شد».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین «بازگشت عالمانه به مساجد، مشکلات را حل می کند» و «سیلاب به 700 مسجد و بقاع متبرکه سه استان خسارت زد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخباردر حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در حوزه‌های معارفی دیگر انعکاس یافته‌اند.
ایسنا
از یازده خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده، تنها یک خبر با عنوان «مفاهیم و مبانی قرآنی چقدر در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که تیتر اصلی صفحه را نیز تشکیل می‌دهد، آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این موضوع که انس با قرآن گام اولش قرائت قرآن است، اظهار کرد: در آیات و روایات اسلامی ما امر به تلاوت قرآن شده‌ایم، وارد شده است تا جایی که می‌توانید قرآن بخوانید چرا که همین قرائت خودش نور است. حتی اگر تفسیر قرآن را نفهمیم، قرائت می‌تواند تأثیرگذار باشد. خواندن قرآن، نور و ذکر و یادش می‌تواند تأثیرگذار باشد.
وی افزود: بزرگان ما تأکید می‌کنند که برای شنیدن نصایح حق، قرآن بخوانید. پس از قرائت قرآن گام بعدی که بسیار مهم و تأثیرگذار است تدبر و فهم در قرآن است. اما گاهی افراد توان تدبر در قرآن را ندارند اما نباید همان‌ها هم از قرائت دور شوند. قرآن غذای روح است که باید به قدر و اندازه و توان خود از آن بهره ببریم. مهم‌ترین قسمت در قرآن و چیزی که بر آن بسیار تأکید شده است عمل به قرآن است. مصداق بارز عمل صالح، عمل به آیات قرآنی است. ما باید یک برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم عمل به قرآن را در جامعه به منصه ظهور برسانیم.
این کارشناس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) یادآور شد: قرآن سفره‌ای است که برای تمام مقاطع سنی و برای معیشت و تمام لحظه‌های زندگی راهکار ارائه می‌دهد. اگر در جامعه امروز، نظام زندگی غرب را الگو قرار می‌دهیم دلیل‌اش آن است که شاخصه‌های تربیتی قرآن را پیاده نکره‌ایم. اندیشمندان ما باید با تمام وجود رسم زندگی و پیشرفت از طریق قرآن را به جامعه بیاموزند. اگر جامعه با قرآن فاصله دارد، مقصرش خواص و اندیشمندان هستند که به مردم زندگی قرآنی را نیاموخته‌اند. کلام اهل بیت(ع) است که اگر مردم زیبایی سخن ما را ببینند، تابع آن می‌شوند، پس گیر از جامعه نیست، بلکه مشکل از ارائه‌دهندگان است که هنوز قرآن را به خوبی تبیین نکرده‌اند. فقط می‌گوییم چرا مردم گفته‌های قرآن را اجرا نمی‌کنند. چه خوراک قرآنی در آموزش و پرورش و دانشگاه و رسانه و هنر به مردم آموخته‌ایم؟ هر چقدر آموخته‌ایم همان قدر رهرو شده‌اند».
باشگاه خبرنگاران جوان
«حدیث رسول اکرم (ص) درباره دوستی دنیا»، «فتوای رهبر انقلاب درباره حجاب مقابل کودکان »، «پیام آیت‌الله علوی گرگانی به مسابقات قرآنی مدهامّتان» و «فقیر شرعی چه کسی است؟»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که تنها یک خبر از این اخبار که در رابطه با پیام آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به مسابقات قرآنی مدهامتان است، در حوزه قرآن کریم جای دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های دیگر معارفی منعکس شده‌اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب نیز طی امروز اقدام به انتشار اخباری با عناوین «حضور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با 200 اثر تازه در نمایشگاه کتاب/ همواره با کمبود فضا مواجهیم»، «تجلیل از 14 اثر برتر در اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر آیینی»، «نهج‌البلاغه باید در نظام قانونگذاری اجرایی کشور وارد شود» و «هنوز از دستاوردها و گنجینه‌های قبلی‌مان استفاده می‌کنیم» کرده که در حوزه‌های مختلفی همچون حوزه تخصصی کتاب و دین قرار دارند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
انتهای پیام

captcha