آزادی مطبوعات مشروط به رعایت قانون است
کد خبر: 3808157
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

آزادی مطبوعات مشروط به رعایت قانون است

گروه اجتماعی ــ یک روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه با بیان اینکه آزادی مطبوعات در همه جای دنیا پذیرفته شده است، گفت: آزادی مطبوعات مشروط به این است که باید منطبق بر قوانین باشد و قانون نباید در این زمینه نادیده گرفته شود.

آزادی مطبوعات مشروط به رعایت قانون است

مهرداد خرسندی، روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه، در گفت‌وگو با ایکناکارکرد رسانه‌ها در همه جای دنیا شبیه به هم تعریف شده که شامل آموزش، اطلاع‌رسانی.
وی افزود: آزادی مطبوعات در سراسر دنیا تعریف و مورد توجه واقع شده و استاندارد لازم برای تحقق آن این است که مطبوعات برای انتشار اخبار و مطالب مورد نظر خود، آزاد باشند. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیز در اکثر کشورهای دنیا اجرا می‌شود، اما این آزادی مشروط است، یعنی آزادی مطبوعات نباید آبروی کسی را به خطر بیندازد و باعث انتشار اطلاعات امنیتی یک کشور نشود. آزادی مطبوعات باید منطبق بر قوانین باشد و قانون نباید در این زمینه نادیده گرفته شود.

مطبوعات؛ رکن چهارم دموکراسی
این روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه با بیان اینکه مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است، گفت: مطبوعات در ایران آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته جایگاه واقعی خود را به عنوان رکن چهارم دموکراسی پیدا و براساس آن ایفای نقش کند، بلکه بیشتر به عنوان ابزار بروکراسی در دست مسئولان بوده است.
خرسندی بیان کرد: ایجاد محدودیت برای مطبوعات باعث می‌شود اعتماد مردم به مطبوعات کاسته شود، یعنی اگر مردم تصور کنند که مطبوعات و رسانه‌ها حرف دل مردم را نمی‎‌زنند و بیشتر ابزاری برای بیان دیدگاه‌ها و افکار صاحبان قدرت و ثروت هستند، دیگر به رسانه‌ها و از جمله مطبوعات اعتماد نمی‌کنند، چون مطبوعات باید نقش حلقه واسط میان مردم جامعه و صاحبان قدرت را ایفا کنند.
این روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: هر رسانه‌ای کارکرد خود را خواهد داشت و نقش خود را ایفا می‌کند، مثلا این طور نیست که با آمدن تلویزیون کارکرد رادیو از بین رفته باشد، در واقع هر رسانه طرفداران خاص خود را دارد، ممکن است که تعداد مخاطبان رسانه‌ مقداری تغییر کند، اما اینکه با ظهور یک رسانه جدید، رسانه دیگری از بین برود، چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد، ولی ممکن است نقش آن رسانه تغییر کند، مثلا نقش آموزشی و سرگرمی آن کم و یا بیشتر شود.
انتهای پیام

captcha