ملت ایران در برابر توطئه‎های امریکا تماشاچی نخواهد بود/ انتقاد از ضعف نظارت بر قیمت کالاها
کد خبر: 3808339
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
خطیب جمعه تهران:

ملت ایران در برابر توطئه‎های امریکا تماشاچی نخواهد بود/ انتقاد از ضعف نظارت بر قیمت کالاها

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره توطئه‌های امریکا علیه کشورمان گفت: بدانید که این شیطنت‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند؛ ملت ایران ملتی غیور است که در جنگ هشت ساله شما و اذنابتان را از پا در آورد و این ملت به فضل خدا در مقابل کسانی که علیه او توطئه می‌کنند، تنها تماشاچی باقی نمی‌ماند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 13 اردیبهشت ماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن توصیه مردم و خود به تقوا و با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرموده‌اند: «اگر مردم می دانستند چه برکاتی ماه مبارک رمضان دارد، آرزو می کردند تمام سال ماه رمضان باشد»، گفت: در هفته گذشته دو مناسبت تجلیلی داشتیم؛ یکی یازدهم اردیبهشت که روز جهانی کار و کارگر بود. این افراد همیشه عزیزند به ویژه در سال اخیر که به نام «رونق تولید» نام گرفته است و این افراد از ارکان رونق تولید هستند؛ رونقی که عزت و مقاومت در برابر دشمن را در پی دارد. روز گذشته نیز سالگرد شهادت اندیشمند مجاهد، مطهری بود؛ بزرگی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تجلیل‌های شایسته‌ای از این فرد کرده‌اند و وی به حق عالم ربانی و مرزبان دین بود. سلام خداوند بر روحش.
وی با اشاره به روز معلم، ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند «معلمی، شغل انبیاست»، همچنین تعبیری نیز که مقام معظم رهبری در دیدار معلمان داشتند، این بود که «معلمان، پرورش‌دهنده سرمایه یک ملت و پایه‌ریزان تمدن ملی، جهادگران میدان کارگزار جهل و بی سوادی، سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند»؛ تجلیلی حکیمانه که نشان‌دهنده رسالت معلمان است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این دو قشر عزیز و شریفند و نظام باید تلاش بیشتری برای معیشت آبرومندانه و عزتمندانه این دو قشر داشته باشد. نظام ما، نظام همراه با محبت علی(ع) است. دشمنان نظام هم از سنخ دشمنان حضرت علی(ع) هستند و ما در مصاف این چنین هستیم؛ مصاف ما عقیدتی است به این معنا که نه قصه تروریسم مطرح است و نه قصه حقوق بشر و نه قصه هسته‌ای. دنیا می‌داند که آمریکا و حامیانش در خط مقدم تروریسم و زیرپا گذاشتن حقوق بشر هستند. نظام ما نظام دینی است و باید هشیار باشد چنان‌که در قرآن آمده است: «وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا» .
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: نکته دوم اینست که چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آنی نبوده است که در ستیز با آمریکا نباشیم. به فضل خدا در این چهل سال، ملت ایران پیروز بوده و کمترین آن، اینست که هیمنه آمریکا را در دنیا شکسته‌ایم، آنچه که موجب نگرانی آمریکاست شعار «مرگ بر آمریکا»ی شماست. مدام می‌نالد از اینکه مردم ایران «مرگ بر آمریکا» می‌گویند؛ مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر شما زورگویان، ترامپ، پمپئو و ... و به حمد الهی تا کنون پیروز بوده‌ایم و به فضل خدا پیروز خواهیم بود، ما نقشه جدید امریکا را درباره خاورمیانه در هم شکسته‌ایم و می‌شکنیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از پیروزی انقلاب چهار جنگ نظامی(دهه نخست انقلاب)، جنگ فرهنگی(تهاجم فرهنگی جنگ رسانه‌ای دهه دوم انقلاب)، جنگ سیاسی و در حال حاضر جنگ اقتصادی روبرو بوده و هستیم و تردیدی در این قصه نیست. به فضل خدا ملت بزرگ ایران در طول این 40 سال از این جنگ‌ها پیروز بیرون آمده و از این جنگ چهارم نیز که جنگ اقتصادی است، پیروز بیرون خواهد آمد.
حجت‌الاسلام خاتمی اضافه کرد: پنج رمز پیروزی در این جنگ‌ها، خداباوری، بصیرت، حضور مردم در صحنه، مقاومت، وحدت وهمدلی است که با اهتمام به این عناصر در آینده نیز پیروز می‌شویم.
وی با تأکید بر اینکه خود امریکا کشوری بحران زده است، اظهار کرد: ترامپ مثل دزد سرگردنده که باج‌گیری می کند، مادام باج‌گیری می‌کند؛ مثلا به عربستان گفته است برای تأمین امنیتش باید 500 میلیون دلار بدهد، حال آن‌که بحران در این کشور غوغا می‌کند اما تمام همتشان مقابله با ایران است. آنچه مهم است مقاومت است. ما با دیوانه‌ای طرفیم که اگر قدمی عقب بنشینیم، صد قدم جلو می‌آید. باید سر این دیوانه را به سنگ کوبید که ملت ایران می‌تواند این کار را کند و در این شرایط مذاکره یعنی تسلیم که شعار ملت ایران در برابر آن «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است.
وی با تأکید بر اینکه ابزار این روزهای ترامپ، تهدید است، بیان کرد: تهدیدها بسیار نخ‌نما شده است و اگر در هر کشوری اثرداشته باشد در ایران اثر ندارد. 40 سال گوشمان از این تهدیدها پر است و بنا بر صریح قرآن در سوره مبارکه آل عمران؛ «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»، ما با ایمان به خدا و به فضل الهی، جواب این تهدیدها را خواهیم داد. یکی از این تهدیدها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. امریکا به خوبی می‌داند و خود را به نادانی می‌زند، به فضل خدا نظام ما هر چه بخواهد، نفت تولید می‌کند و نفتش را صادر می کند، چنان‌که در طول 40 سال این را نشان داده‌ایم.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: نکته بعدی اینست که امریکا باید بداند که این شیطنت‌هایش بی پاسخ نمی‌ماند. ملت ایران ملتی غیور است که در جنگ هشت ساله شما و اذنابتان را از پا در آورد، این ملت به فضل خدا در مقابل کسانی که علیه او توطئه می‌کنند، تنها تماشاچی باقی نمی‌ماند، در دهانش می‌زند و دندان‌ها را در دهانشان خرد می‌کند.
خاتمی با اشاره به خوی زیاده‌خواهی امریکا، بیان کرد: ببینید چه برخوردی با کشور ونزوئلا دارد. ملت ونزوئلا بدانند که تنها راه، مقابله با زیاده‌خواهی امریکا است. نکته دیگر درباره شیطنت امریکا است؛ اینکه احمق‎ترین نظام جهان، نظام امریکا است، در اوج خدمت‌های ارزشمند نیروهای مسلح کشور به ویژه نیروی سپاه به مردم و هنگامی که در سویدای جان مردم جای گرفته‌اند، سپاه را به عنوان تروریسم معرفی می‌کند و سبب می‌شود افرادی که میانه‌ای با سپاه نداشته‌اند، متحد و یکدست در برابر امریکا بایستند به گونه‌ای که محبوبیت سپاه بیشتر شود. تردید نکنید، قدرت آمریکا در حال افول است و آنکه ماندگار است، ملت ایران است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به گرانی‌های افسار گسیحته که قطعاً توطئه دشمنان قسم خورده است، تصریح کرد: اما این‌ها نباید سوء مدیریت‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. با مدیرت جهادی می‌توان کاری کرد که این مسائل پیش نیاید. از مسئولان می‌خواهیم تصمیمات پخته‌تر و قوی‌تری در این شرایط اتخاذ شود و بعد از 40 سال، تجربه آزمون و خطا، غلط است.
وی با تأکید براینکه سرمایه نظام، مردم است و تصمیم می‌خواهید بگیرد با مردم صحبت کنید و آن‌ها را اقناع کنید، تصریح کرد: این‌گونه، خود به خود زمینه قانون و اجرای قانون فراهم می‌شود. نکته دیگر اینست آنچه مثل آفتاب روشن است، ضعف نظارت است. بسیاری از این گرانی‌ها با اذعان خود مسئولان، مبنایی ندارد پس چرا مقابله نمی‌کنید و با سوء استفاده‌چی‌ها مقابله نمی‌کنید! این مردم شایسته هرگونه تکریم و خدمت هستند وجلوی این گرانی‌های بی رویه وافسارگسیخته، باید گرفته شود.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: مبادا سیل زده‌ها فراموش شوند. مردم وعده‌های مسئولان را فراموش نخواهند کرد و مسئولان و همراه آن‌ها مردم به سیل زده‌ها تا رفع همه پیامدهای این حادثه کمک کنند.
وی در بخش دیگر از این خطبه با اشاره به شهادت طلبه 46 ساله همدانی به دست یکی از اشرار سابقه‌دار به ضرب دو گلوله، اضافه کرد: این طلبه شهید شد و به فوز و فیض عظیم رسید. تشکر می‌کنم از مردم همدان که در تشییع این شهید سنگ تمام گذاشتند و مانور وفاداری به روحانیت را شکل دادند. سوم اینکه همه مسئولان استان همدان خوب وارد صحنه شدند به ویژه نیروی انتظامی که کمتر از 24 ساعت قاتل جنایتکار را به سزای عملش رساند، اما نکته مهم اینست که این جنایت پشت صحنه دارد و الان وقتش است که مسئولان فضای مجازی بدانند، این فضای مجازی به این ترتیب جز آسیب به نظام، چیز دیگری نیست و پشت صحنه را پیگیری کنند و قائلین پشت صحنه را به سزای ننگینشان برسانند.
خاتمی همچنین از طرح‌های هوشمند نیروی انتظامی برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی تشکر کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اعدام 37 نفر در یک روز در عربستان، بیان کرد: 32 نفر از آن‌ها از شیعیان بودند. این خبر دل بسیاری را آزرد. این جنایتکاران با شمشیر سر این‌ها را به جرم اعتقاد جدا کردند. در این جنایت در کنار شاه جلاد سعودی، باید ترامپ را دید که به عنوان همکار جنایت و معاون در جرم است. دلارهای عربستان او را کور و کر کرده است که این چنین از این جنایات و رژیمی که اساسش بر آدم کشی و غارت است، حمایت می‎کند. چرا سازمان‌های بین‌المللی و سازمان کنفرانس اسلامی که اسم اسلام را یدک می‌کشد اما در کارشان از اسلام خبری نیست، خفقان گرفته‌اند. مطمئنیم این خون‌ها کار خود را می‌کند و به فضل خدا، آل سعود را آل سقوط می‌کند.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران، ضمن حمد و ثنای الهی و توصیه خود و همگان به تقوای الهی و با اشاره به حدیثی درباره ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان، حریم و احترام ویژه ای دارد و باید حریم ماه رمضان را نگه داشت و نگه داشتن این حریم به آن است که روزه را به معنای واقعی در جامعه و جانمان نشان دهیم.

وی افزود: طی این خطبه درباره سبک زندگی قرآن با محوریت یا ایها الذین امنوا قرآن و آیه 183، سوره مبارکه بقره؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ» سخن می‌گویم. روزه اختصاصی به شما ندارد بلکه بر پیشینیان نیز روزه با اندازه‌ای تفاوت واجب بوده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) درباره جمعه آخر ماه شعبان فرمود: «مردم ماه خدا، سراغ شما می‌آید»؛ یعنی شما به استقبال ماه خدا بروید و این به چه صورت است؟ به استقبال ماه خدا رفتن، فضای رمضانی است که امیدواریم فضای رمضانی را در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به وجود بیاوریم. در حوزه زندگی فردی روایات متعدد است. به کم قانع نباشید، اینکه از اذان صبح تا مغرب شرعی روزه می‌گیرید و از آنچه که نباید مرتکب شوید، جلوگیری می‌کنید، این شرافت دارد اما به این نباید قانع شد.
حجت‌الاسلام خاتمی اظهار کرد: در روایات است که اعضا و جوارح نیز در فضای رمضانی قرار گیرد چشم، زبان، شکم با اجتناب از لقمه حرام، رمضانی شود. چنانکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «اگر روزه می گیرد تنها نباید نخوردن و نیاشامیدن باشد، بلکه چشم و گوش نیز روزه باشد» به گونه‌ای نباشد که ماه رمضانت با غیر ماه رمضانت یکسان باشد. در روایت دیگر است که پیامبر اکرم(ص) به جابر فرمود: «جابر ماه رمضان رسیده است، فردی که در این ماه روزه بگیرد و شب زنده‌دار نیز باشد و عفت بطن و لقمه حلال را توجه داشته باشد، پاک دامن باشد و زبانش روزه دار باشد، با تمام شدن ماه رمضان آن‌گونه که از ماه رمضان خارج می‌شود از گناهانش نیز خارج می‌شود»، روزه این‌گونه سپر در جان آدم از گناه ایجاد می‌کند و به این نیز نباید قانع شد.
خطیب جمعه تهران با تأکید براینکه فضای رمضانی را باید به قلب کشاند به گونه‌ای که تمام لحظه‌ها یاد خدا باشد، بیان کرد: چنان‌که در روایات آمده است که روزه‌داری قلب مهم‌تر از روزه‌داری زبان است و روزه‌داری زبان از روزه‌داری شکم واجب‌تر است. در عرصه خانوادگی فضای خانوادگی نیز، فضای رمضانی شود. فضای رمضانی خانواده با حضور قرآن است. یک ختم قرآن، حداقل آنست. تمام افراد ختم قران داشته باشند و قرآن بخوانند. این حضور قرآن، خانه را قرآنی می‌کند چنانکه در روایات است که در خانه‌ای که قرآن خوانده می‌شود، فرشتگان رفت و آمد می‌کنند و برای آسمانیان آن خانه درخشان است. فضای رمضانی خانواده با دعای سحر، ابوحمزه و نماز شب است.
وی با اشاره به پهن شدن سفره نورانی نماز شب و دعای سحر و ابوحمزه در ماه مبارک رمضان در میان خانواده2ها، افزود: با رمضانی کردن خانه باید به استقبال ماه خدا برویم. اما فضای رمضانی جامعه و اجتماع باید به گونه ای باشد که نشان‌دهنده نظام اسلامی باشد. نباید علنی بطری آب در خیابان خورد، حرام است. حتی در کشورهای غربی برای مقدسات دیگران احترام قائل هستند و به مقدسات دیگران احترام بگذارید. برخی در ماه مبارک رمضان بیماری دگرآزاری و متدین آزاری دارند و همه باید نهی از منکر کنند اما محترمانه. وظیفه ذاتی نیروی انتظامی نیز مبارزه با تجاهر به گناه است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سنت افطاری ساده مساجد و گذرگاه‌ها طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: این از سنت‌های خوبیست که امیدواریم مستمر باشد. افطاری دادن ثواب دارد به ویژه افطاری به فقرا و محرومین که باید به آن توجه شود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «رمضان، ماه خداست و بهار فقرا» یعنی افرادی که اهل افطاری دادن هستند، اولویت نخست‌شان افطاری دادن به محرومان و فقرا باشد. در روایت دیگر آمده است اجرزدایی دادن غمی از دل دیگری با افطاری دادن از روزه فرد بیشتر است. این به این معنا نیست که روزه نگیرید واین کار را کنید بلکه برای دریافت مضاعف پاداش گفته شده است که این راهی برای شاد کردن دل مؤمن است. 

گزارش در حال تکمیل است.

captcha