فروش ۹۹ میلیارد تومانی کتاب در نمایشگاه/ نمایشگاه سی و سوم کلید خورد
کد خبر: 3808362
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

فروش ۹۹ میلیارد تومانی کتاب در نمایشگاه/ نمایشگاه سی و سوم کلید خورد

گروه ادب ــ قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش ۹۹ میلیارد تومانی کتاب در نمایشگاه خبر داد و گفت: این رقم حاکی از افزایش ۳۷ درصدی فروش است.

فروش ۹۹ میلیارد تومانی کتاب در نمایشگاه/نمایشگاه سی و سوم کلید خورد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری قادر آشنا، قام مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.
آشنا در این نشست با اشاره به گستردگی نمایشگاه کتاب گفت: طبیعی است که رویدادی با این حجم، نقاط ضعف و قوت‌هایی خواهد داشت، که در این راستا نقاط ضعف باید احصا و نقاط قوت تقویت شود.
وی با اشاره به برنامه‌های علمی و فرهنگی افزود: تاکنون ۱۶۰ برنامه در بخش داخلی به همت کمیته علمی و فرهنگی برگزار شده است، در بخش بین‌الملل نیز علاوه بر برنامه‌های میهمان ویژه یعنی چین، قرار‌های خوبی با کشور‌هایی مانند عراق و یونان گذاشته شد تا ضمن مبادله غرفه رایگان، حضور در نمایشگاه‌های دو کشور نیز انجام شود.
آشنا ادامه داد: در این نمایشگاه مذاکراتی را با نمایندگان نمایشگاه فرانکفورت داشتیم و در این دیدار درباره کوتاه کردن فرآیند ارائه ویزا برای حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه کشور آلمان گفت‌وگو شد که امیدواریم تسهیلاتی در این زمینه فراهم شود.
وی در ادامه درباره رایت‌های خرید شده در نمایشگاه گفت: در نمایشگاه این دوره، ۱۲۰ رایت خرید و فروش انجام شد که ۱۰۰ رایت از طریق کشور چین و ۲۰ رایت از طریق دیگر کشور‌ها خریداری شده است.
آشنا در ادامه به آمار فروش نمایشگاه اشاره کرد و افزود: آمار فروش نسبت به دوره گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته و در بخش تراکنش‌ها نیز از ۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته مواجه بودیم که به نظر می‌رسد به دلیل گرانی کاغذ و کتاب، آمار خوبی است و براساس اعلام بانک عامل نمایشگاه نیز ۹۹ میلیارد تومان فروش تا روز گذشته انجام شده است.
قائم مقام نمایشگاه کتاب در ادامه درباره نمایشگاه سال آینده گفت: جلسه‌ای با وزیر ارشاد و سایر معاونین نمایشگاه برگزار شده و قرار است از اواسط ماه رمضان، کار نمایشگاه سی و سوم کلید زده شود. ما برای زمان برگزاری نمایشگاه دوره بعد سه گزینه پیش رو داریم؛ اول اینکه قبل از ماه مبارک رمضان آن را برگزار کنیم، دوم اینکه بعد از ماه رمضان نمایشگاه را برگزار کنیم و سوم اینکه زمان دیگری را در نظر بگیریم؛ بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نمایشگاه دوره بعد در زمان مناسبی برگزار شود.

قادر آشنا در ادامه به هزینه‌های کشور چین اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه هیچ هزینه‌ای نداشتیم و اینکه حضور آن‌ها کمرنگ به نظر آمده، به دلیل قانون کشور چین است که آن‌ها نمی‌توانند برای یک رویداد بیشتر از 5 روز از کشور خارج شوند و از این رو نویسندگان و ناشران آن‌ها طی سه بازه زمانی به نمایشگاه کتاب تهران آمدند.
وی همچنین درآمد نمایشگاه را مورد اشاره قرار داد و افزود: این درآمد تاکنون 8 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که به صورت وصولی بوده و درآمد سایر بخش‌ها هنوز مشخص نشده است.
وی در ادامه درباره سؤال خبرنگار ایکنا درباره پوسترهای «کتاب قاچاق نخریم» و عدم اطلاع مخاطب از مصادیق این امر گفت: اشکال جدی این است که تشخیص کتاب قاچاق بسیار سخت است، چند روز پیش چهار کتاب از دو ناشر برایم آوردند که محتوای آن‌ها دقیقاً مانند هم بود. بنابراین باید جلسات توجیهی برای ناشران گذاشته می‌شد تا نسبت به این کار اقداماتی انجام دهند و همچنین نسبت به آشنایی مخاطبان نیز باید اقدامی انجام می‌شد.
قائم مقام نمایشگاه کتاب درباره نمایشگاه سال آینده نیز گفت:‌ جلسه‌ای با وزیر ارشاد و سایر معاونین نمایشگاه برگزار شده و قرار است از اواسط ماه رمضان، کار نمایشگاه سی و سوم کلید زده شود. ما برای زمان برگزاری نمایشگاه دوره آتی سه گزینه پیش رو داریم؛ اول اینکه قبل از ماه مبارک برگزار شود، دوم اینکه بعد از ماه رمضان برگزار شود و سوم اینکه زمان دیگری را در نظر بگیریم. بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم و امیدواریم در زمان مناسبی برگزار شود.
انتهای پیام

captcha