تزکیه و تعلیم دو اولویت اصلی اساتید باشد
کد خبر: 3808497
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

تزکیه و تعلیم دو اولویت اصلی اساتید باشد

گروه اجتماعی ــ مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه یزد گفت: در نگاه قرآن، معلمی شغلی که به دنبال تحقق دو هدف مهم یعنی تزکیه و تعلیم است.

استاد تراز قرآن حقایق زندگی را به دانشجویان آموزش دهدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمدمهدی حرزاده، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه یزد شب گذشته، 13 اردیبهشت در مراسم تجلیل از استادان دانشگاه یزد اظهار کرد: بیانیه گام دوم، بخش بسیار مهم و ارزشمند رهنمودهای رهبری در زمینه مسائل مختلف است و به فرموده رهبری تلاش همه ما باید این باشد که این بیانیه را به یک گفتمان در دانشگاه تبدیل کنیم.
وی با اشاره به رسالت معلم و تشریح وظایف معلمان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: در نگاه قرآن، معلمی شغلی است که به دنبال تحقق دو هدف مهم یعنی تزکیه و تعلیم است.
حرزاده بیان کرد: اگر استادی بتواند دانشجوی خود را از صفات ناپسند پاک کند، نگاه مثبت به عالم و خضوع و خشوع در برابر خداوند را در او ایجاد کند و آنگاه به تعلیم و آموزش بپردازد، استاد موفقی است.
وی تصریح کرد: استاد تراز قرآن باید حقایق زندگی، بندگی خوب، کسب سعادت دنیا و آخرت را دانشجوی خود آموزش دهد و اگر این امر محقق شد، آنگاه استاد و معلم پای خود را جای پای انبیاء گذاشته اند.
محمود کمره‌ای، استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: معلمی یک رسالت که از انبیاء به ارث رسیده است و معلمی که می‌خواهد رسالت پیامبرگونه خود را به درستی به انجام برساند باید دارای اخلاق حرفه‌ای باشد.
وی با بیان اینکه دلسوزی، خوش خلقی، صداقت، وظیفه شناسی، مسئولیت پذیری و ... از مصداق‌های اخلاق حرفه‌ای است افزود: معلم باید در زمینه علمی نیز دارای قدرت و تخصص داشته و توان انتقال علم را نیز داشته باشد.
کمره‌ای تصریح کرد: اگر معلمی ویژگی‌های اخلاقی را داشته باشد اما فاقد مهارت‌های علمی باشد، نمی‌تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: معلم همچنین باید شاگردپرور باشد زیرا توسعه علم از راه تربیت شاگردان است به نحوی که امام صادق (ع) 4 هزار دانشجو تربیت کردند و به اقصی نقاط جهان گسیل داشتند.
وی ادامه داد: اگر شاگردپروری در دستور کار معلم قرار گیرد، به طور قطع اثرگذاری بالاتری خواهد داشت زیرا بعد از گذشت مدتی، جزئیات دروس به ویژه دروسی که کاربرد مستقیم ندارند، از ذهن دانشجویان پاک خواهد شد اما رفتار و سکنات اساتید هرگز فراموش نخواهد شد.
قاسم برید لقمانی، معاون آموزشی دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: دانشگاه‌های نسل اول به طور عمده آموزشی هستند و بیشتر به مقوله آموزش تاکید دارند و دانشگاه‌های نسل دوم نیز به طور عمده فعالیت‌های پژوهشی با موضوعات خاص را دنبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه نسل سوم دانشگاه‌ها نیز کارآفرین هستند و هدف آنها مقوله‌های کسب و کار دانش بنیان است افزود: اما نسل چهارم، دانشگاه‌های جامعه محور هستند که به ارتقاء محیط پیرامون خود اهتمام دارند.
بریدلقمانی بیان کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم علاوه بر وظایفی که در دانشگاه‌های نسل اول و دوم دنبال می‌شود، باید در شکل گیری جامعه نیز نقش ایفا کنند و در این دانشگاه‌ها آموزش‌های بین رشته‌ای و مهارت‌های اجتماعی حائز اهمیت است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد بیان کرد: استادان دانشگاه در هدایت دانشگاه‌ها به سمت تحقق اهداف دانشگاه نسل چهارم نقش بسیار مهمی بر عهده دارند و حداقل کاری که می‌توان در این مسیر انجام داد، جهت دهی پایان نامه‌ها و رساله‌ها به شکل هدفمند به سمت پژوهش‌های اجتماعی است.
بریدلقمانی با بیان اینکه مقوله‌هایی نظیر محیط زیست و توسعه پایدار، تبدیل دانشگاه به مکانی برای گفتمان عمومی، تربیت شهروندان حساس به مسائل محیط زیست، فعالیت در سمن‌ها، همگانی کردن علم و رعایت اخلاق علمی و مقوله شهروندی در این دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: اساتید در هدایت دانشگاه‌ها به این سمت نقشی مهم بر عهده دارند.
وی بر به‌کارگیری شیوه‌های جدید توسط اساتید در دانشگاه‌های نسل چهارم تاکید کرد و گفت: باید تجربیاتی که می‌تواند ما را در حرکت به سوی دانشگاه نسل چهارم کمک کند، باید توسط اساتید دانشگاه به اشتراک گذاشته شود.

انتهای پیام

captcha