‌نسخه جدید جامع‌ترین نرم‌افزار «دانشنامه اخلاق اسلامی» تولید شد
کد خبر: 3808540
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳

‌نسخه جدید جامع‌ترین نرم‌افزار «دانشنامه اخلاق اسلامی» تولید شد

‌گروه فناوری اطلاعات ــ نسخه جدید نرم‌افزار کتابخانه اخلاق اسلامی با عنوان «دانشنامه اخلاق اسلامی» شامل متن ۴۴۵ عنوان کتاب در ۷۶۵ جلد از منابع مهم در زمینه اخلاق، به زبان عربی و فارسی در اختیار جامعه اخلاقی و اخلاق‎پژوهان قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ نسخه دوم کتابخانه اخلاق اسلامی که در قالب نرم‌افزار دانشنامه اخلاق اسلامی ارائه شده است، دارای چند ویژگی ممتاز نسبت به نسخه قبلی است. اولین و مهم‌ترین ویژگی این نرم‌افزار، ارائه دانشنامه اخلاق اسلامی است؛ دوم اینکه منابع نسخه جدید در این برنامه افزایش چشمگیری داشته و نزدیک به دو برابر نسخه اول شده است و سوم اینکه رابط ‎کاربری آن در قالب کتابخانه استاندارد ارائه شده، که جدیدترین دستاورد مرکز نور به‌شمار می‎رود.

دانشنامه موجود در این نرم‌افزار، پژوهش نوینی است که برای نخستین ‎بار توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به سامان رسیده و در این برنامه ارائه می‎شود. با توجه به اینکه اخلاق‎پژوهان در پژوهش‎های اخلاقی خود نیاز به منابع و مراجعه به سرفصل‎های آن دارند و بعضا در این مراجعه با تفنن و تنوع سرفصل‎ها مواجه می‎شوند، این تفنن و تنوع عناوین سرفصل‎ها را کثرت منابع و دو زبانه بودن آن‌ها در برنامه‎های دیجیتال دوچندان می‎کند. حال اگر عنوان و موضوعی با تعابیر و مترادفات گوناگونی در منابع آمده باشد، دستیابی به متن دقیق مورد نظر بسیار دشوار می‌شود.

ازاین‎رو در دانشنامه اخلاق تلاش شده تمامی سرفصل‎های اخلاقی با تعابیر گوناگون، شناسایی و برای آن‌ها یک عنوان معیار به دو زبان فارسی و عربی انتخاب شده و سایر عناوین و سرفصل‎های فارسی و عربی با عنوان مترادفات جداسازی و به عنوان اصلی متصل شود، تا کاربر هر عنوانی را(چه اصلی و چه مترادف) جستجو کرد، به سرفصل اصلی دسترسی پیدا کند. در نتیجه آن سرفصل منتخب، به تمامی متون سرفصل‎ها متصل شده است؛ بنابراین نیاز نیست برای هر عنوانی، جست‌وجوی جدیدی انجام داد. این باعث می‎شود با صرف زمان اندکی به تمام سرفصل‎ها دست یافت. ازاین‎رو، این پژوهش، فهرست جامع یا درختچه جامع نامیده می‎شود؛ زیرا با یک جست‌وجو به تمامی سرفصل‎ها می‎رسیم.

سرشاخه‎های این دانشنامه شامل مبادی، فضایل، رذایل، آداب، حقوق، اعمال سال و الگو‌های اخلاقی معصومان(ع) است که موضوعات و زیرشاخه‎های هریک از سرشاخه‎ها ذیل آن درج شده و آن‌ها به منابع اخلاقی برنامه اتصال یافته است. فهرست مذکور طرحی نو در جهت دسترسی دقیق‎تر و سریع‎تر پژوهشگران در قالب فهرست درختی، به محتوای منابع اخلاق اسلامی است که به مدد گزینش پژوهشی عناوین مترادف، دسترسی به فهرست منابع اخلاق اسلامی را پویا و غنی‎تر می‌سازد.
 
https://www.noorsoft.org/images/screenshots/15822/18akhlaq%20(18)-noorsoft.jpg

دو ویژگی شامل ارائه فهرست جامع مباحث اخلاقی برای رهایی از پراکندگی‎ها و آشفتگی‎های موجود در فهرست‎های متون اخلاقی و دیگری ارائه عناوین مترادف و امکان جست‌وجو در آن‌ها برای دستیابی به عنوان اصلی در این برنامه قابل توجه است. تولید کننده این نرم‌افزار در بخش کتابخانه تلاش کرده است تا اکثر منابع اخلاق اسلامی را در برنامه ارائه کند؛ بنابراین گستره و تنوع منابع موجود در این برنامه قابل توجه است. این گستره شامل مهم‌ترین کتاب‌های مربوط به رویکرد‌های مختلف اخلاق اسلامی ازجمله اخلاق نقلی مانند نهج البلاغه، اخلاق فلسفی، اخلاق عرفانی، اخلاق تلفیقی، فضایل و رذایل و انسان‌شناسی است.

برای دسترسی به این نرم‌افزار و توضیحات دیگر آن بر روی این لینک کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha