آمادگی جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح اشتغال نوین خانگی در سراسر کشور
کد خبر: 3808601
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
طیبی مطرح کرد:

آمادگی جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح اشتغال نوین خانگی در سراسر کشور

گروه جامعه ــ رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم مبادله موافقتنامه همکاری «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» ضمن ابراز خرسندی از اعتماد وزارت کار و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به جهاد، گفت: آماده اجرای طرح اشتغال نوین خانگی در سراسر کشور هستیم.

به گزارش ایکنا؛ حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، امروز شنبه 14 اردیبهشت‌ماه، در آیین مبادله موافقت‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی با هدف اجرای «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» و کمک به اشتغال شش هزار زن سرپرست خانوار، طی سخنانی گفت: مرحوم دکتر عظیمی بحث اقتصاد دانش‌بنیان را بسیار به‌جا و به موقع به برنامه چهارم توسعه وارد کرد، اما  متأسفانه این طرح کنار گذاشته‌ شد. وی در صحبت‌هایش مطرح کرده است که جامعه‌ای می‌تواند به پیشرفت و توسعه برسد که زمینه شکوفایی استعداد همه آحاد جامعه را فراهم بیاورد؛ اگر این کار را کند، جامعه به توسعه و رشد پایدار می‌رسد.

علم می‌تواند متعلق به خودمان باشد

وی ادامه‌ داد: این مسئله با آموزش، استعدادیابی و فراگیری مهارت امکان‌پذیر است. اکنون دنیا به آموزش اهمیت زیادی می‌دهد و به صورت دائم در خصوص ارتقای مهارت‌ها اقداماتی انجام می‌شود. شکل مطلوب آموزش در کشور ما داشتن عالمانی است که تولید علم کنند؛ علم می‌تواند متعلق به خودمان باشد و کارشناسانی داشته باشیم که علم را کاربردی و تبدیل به فن کنند و در پیاده‌سازی آنها به شکل نرم و سخت فعال باشند.

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه برای کسانی که تحصیلات آکادمیک متناسب با علایق آنها وجود ندارد، می‌توان راهکار آموزش‌های کوتاه مدت را طراحی کرد، گفت: آموزش‌های کوتاه مدت می‌تواند این افراد را به سمت علایقشان هدایت کند تا کار کاربردی انجام دهند.

وی اظهار کرد: ما از ابتدای تأسیس جهاددانشگاهی تلاش کردیم، خودباوری را به ویژه در مردم و نسل جوان به وجود بیاوریم و نشان دهیم که قادر به طی همه مراحل تولید علم و حرکت در مرز علم هستیم. همچنان که اکنون در حوزه سلول‌های بنیادی و سرطان برس واقعاً در مرز علم حرکت می‌کنیم. تبدیل علم به فن در سلول‌ درمانی‌ها و تولید تجهیزات مختلف برای صنایع نفت، راه‌آهن و ... با تکنولوژی‌هایی که با بهترین‌های دنیا رقابت می‌کند نیز به خوبی رخ داده و به منزله الگوسازی مدنظر است.

طیبی با اشاره به فعالیت 130 مرکز آموزش کوتاه مدت جهاددانشگاهی در سراسر کشور، تمرکز بر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و تأسیس سازمان اشتغال، راه‌اندازی هفته‌نامه بازارکار و سایر فعالیت‌های مرتبط با اشغال، گفت: مجموعه فعالیت‌های جهاد موجب شد مورد اعتماد وزارت کار قرار گیریم و طرح اشتغال نوین خانگی در 9 استان بر عهده ما گذاشته شود، ما نیز سعی کردیم این اعتماد با کار خوب پاسخ داده شود. همچنین خوشحالیم که مورد اعتماد معاون رئیس جمهور برای کار در حوزه زنان سرپرست خانوار قرار گرفتیم و پاسخ این اعتماد را با انجام کار خوب داده‌ایم.

به ضرس قاطع می‌گویم مشکلی در تولید فناوری نداریم

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه علاوه بر کارهای ارزنده‌ای که انجام می‌شود باید صنایع بزرگ با دانش و فناوری داخلی در کشور شکل گیرد، گفت: به عنوان کسی که عمر خود را در جهاددانشگاهی گذرانده است به ضرس قاطع می‌گویم مشکلی در تولید فناوری نداریم. خداوند این توانایی را در همه انسان‌ها قرار داده‌ است. اقداماتی که مطرح می‌شود در دنیا تجربه شده است اما ما باید به عنوان مسلمان معتقد کارها را بهتر انجام دهیم.

از دعواهای سیاسی ناراحت هستیم

طیبی ادامه‌ داد: به عنوان کسی که جامعه را می‌بیند و به توانمندی‌های خودمان نیز واقف است و ناظر فرصت‌هایی که از دست می‌دهیم است، از دعواهای سیاسی بیهوده‌ای که وقت همه کشور را می‌گیرد و اعصاب و روان مردم را آشفته می‌‌کند ناراحت هستیم. توان ایجاد کار و اشتغال در کشور فراهم‌ است اما باید اختلافات کنار گذاشته شود و بر روی مصالح ملی کشور وفاق صورت گیرد و برنامه‌ریزی شود. ظرف 10 سال می‌توانیم به بسیاری از اهداف برسیم چرا که زیرساخت‌های عظیمی ایجاد شده‌ است.

بنابر گزارش ایکنا؛ طیبی در حاشیه همایش و در جمع خبرنگاران در خصوص گسترش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سطح کشور، گفت: تمام تلاش ما این بود که با توجه به تجربه خوبی که در بحث پژوهش، فناوری، کاربردی کردن طرح‌ها، آموزش مهارتی و اشتغال آفرینی در کشور داشته‌ایم، پروژه «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» را در 9 استان به شکل مطلوب اجرا کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی اضافه کرد: امروز وزیر کار و معاون رئیس جمهور از کیفیت کار اجرا شده ابراز رضایت کردند. اینکه ابتدا افراد مستعد و علاقه‌مند در استان‌ها شناسایی و براساس استعداد آموزش لازم به آنها داده شود و به مجموعه‌هایی که بتوانند از دستاوردهای آنها استفاده کنند و یا به بازار کار معرفی و در نهایت کمک‌های مالی به آنها اعطا شود، روش کار متفاوتی در اشتغال‌زایی است که آن را دنبال کردیم. ما اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم طرح مشاغل خانگی را در سطح کلان برای همه استان‌های کشور انجام دهیم و موافقت‌های اولیه نیز انجام شده است. جهاد به ایجاد شش هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار 23 استان کمک می‌کند تا با اجرای خوب این پروژه کار اصلی را در سایر استان‌های کشور نیز انجام دهیم.

انتهای پیام 

انتهای پیام 

captcha