گزارش ایکنا از یک معلم پیشکسوت قرآن
کد خبر: 3808606
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

گزارش ایکنا از یک معلم پیشکسوت قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک معلم پیشکسوت قرآن گفت: آن زمان در اسفراین ساکن بودیم و هر شب در حالی که دستم در دستان گرم پدر بود برای شرکت در جلسات قرآن به مسجد محلمان می‌رفتم و اولین جرقه برای معلم قرآن شدنم از آنجا آغاز شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، خدای متعال تمام هستی را آفرید تا انسان به کمال، رشد اخلاقی و معنویت دست یابد؛ از این رو، در آیات و روایات، یکی از اهداف فرستادن و تبلیغ پیامبران را تربیت و تزکیه‌ انسان معرفی کرده است. در قرآن کریم می‌خوانیم «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَة؛ او (خدا) کسی است که از میان مردم درس نخوانده، رسولی را فرستاد تا آیاتش را بر آنان بخواند و آنان را تزکیه نماید و کتاب حکمت را به آنان بیاموزد». این هدف، در قرآن کریم، چهار بار تکرار شده است تا پیروان قرآن به این باور دست یابند که خلقت و آفرینش آنان برای آراسته شدن به صفات زیبا است که مهمترین نقش را پیامبران به عنوان معلم دوم بشریت در این زمینه ایفا کرده‌اند.از این روست که معلمی شغل انبیاء است.

گزارش ایکنا از معلم پیشکسوت قرآن/ اولین جرقه معلم شدن دستان گرم پدرم بود

به بهانه روز معلم به سراغ یکی از معلمان پیشکسوت قرآنی می‌رویم‌.
اسماعیل عابدیان از معلمان پیشکسوت قرآن در خصوص نقش معلم در رشد معنوی و تربیت انسان در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: معلم با روح و روان شاگردانش سروکار دارد و در فرآیند تعلیم و تربیت تمام صفات و حالات نفسانی و اخلاقی را به شاگردان منتقل می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در نظام تعلیم و تربیت، نقش پرورش اخلاقی و تربیتی استاد و معلم به‌عنوان الگوی عملی و اسوه رفتاری، گفتاری و اخلاقی از اهمیت بالایی برخوردار است.
این معلم پیشکسوت قرآن گفت: یک معلم قرآن با توجه به اینکه منبع تدریسش آیات کلام وحی است. باید از مفاهیم و تفاسیر آیات و مراجعه به قصص قرآنی در امر تربیت اخلاقی شاگردان استفاده کند که این شیوه بر اساس رده سنی قرآن آموزان به روش‌های مختلف قابل تدریس است.
وی می‌گوید: قرآن کریم کلام بی نظیر خداست و تنها مخاطب خدا نیز انسان است. انسانی که روح الهی دارد. از طرفی قرآن نور و کلامش هدایت است و آنچه که ما را به حقایق قرآنی نائل می‌کند، در درجه اول انس با قرآن کریم و در مرحله بعد تدبر در آیات این کلام وحیانی است.
عابدیان اضافه می‌کند: انس و تدبیر بیشتر با قرآن باعث می‌شود نورانیت بیشتری به فرد منتقل شود؛ لذا اولویت یک مربی قرآن در تربیت و پرورش قرآن آموز باید بر آموزش غالب باشد.
تغییر شیوه آموزش قرآن و آسیب‌‌های آن
وی در خصوص آسیب‌های فضای آموزشی به ویژه در بحث آموزش قرآن بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های آموزشی که امروز با گسترش فضای مجازی نیز افزایش یافته آموزش به شیوه مجازی و از طریق CD و کانال‌های مختلف تلگرامی و در منزل است.
این استاد قرآنی اضافه می‌کند: در این شیوه از آموزش، قرآن آموز صرفا آموزش می‌بینید؛ لذا در زمینه کسب اخلاق قرآنی دچار ضعف است چرا که معلم و مربی نداشته تا بحث تربیت روحی و رشد اخلاقی وی را فراهم کند.

گزارش ایکنا از معلم پیشکسوت قرآن/ اولین جرقه معلم شدن دستان گرم پدرم بود
حضور معلم و تأثیر آن بر تربیت شاگرد
وی می‌افزاید: سابق بر این آموزش قرآن در جلسات توسط اساتید و معلمان قرآنی صورت می‌گرفت که ضمن فراهم شدن زمینه انس با قرآن در فرآیند آمد و شدها و حضور در جلسات برخوردها، رفتار، گفتار و منش اساتید بر شاگردان تأثیرگذار بود و مرام استاد به شاگردان منتقل می‌شد؛ لذا یک استاد به خوبی نقش خود را به‌عنوان یک مربی برای تربیت اخلاقی شاگردانش می‌توانست ایفا کند.
عابدیان اظهار می‌کند: یکی از محاسن برگزاری جلسات آموزش قرآن در مسجد فضای معنوی حاکم بر این مکان مقدس است و ما در حال حاضر حدود 27 سال است که در مسجد صاحب الزمان(عج) منطقه توس این جلسات را برگزار می‌کنیم و شاگردان زیادی هم تربیت کرده‌ایم.
وی در تشریح نحوه تدریس می‌گوید: روخوانی و روان‌خوانی ابتدای آموزش درس قرآن است و اساتید نباید صرفاً به همین میزان آموزش بسنده کنند بلکه آموزش مفاهیم قرآن و تفسیرآیات باید در برنامه آموزشی یک استاد قرآنی قرار داشته باشد تا از این طریق افراد حاضر در جلسه درس زیبایی قرآن را بشناسد و از طرفی معلم قران بتواند شاگردانی مزین به اخلاق قرآنی تربیت کند.
این استاد قرآنی اظهار می‌کند: هر چه در بطن و تفسیر قرآن است در سرنوشت دنیا و آخرت انسان تأثیر گذار است؛ لذا باید این مفاهیم آموزش داده شود تا الگوی عملی برای افراد در جامعه قرآنی مشخص شود.

گزارش ایکنا از معلم پیشکسوت قرآن/ اولین جرقه معلم شدن دستان گرم پدرم بود

فراگیری قرآن را از مسجد محلمان آغاز کردم
عابدیان در جایگاه شاگرد از اساتید قرآن خود می‌گوید: زمانی فراگیری قرآن را آغاز کردم که دستانم در دست پدر و به مسجد محلمان می‌رفتم آن روزها ما در اسفراین ساکن بودیم. اولین جرقه‌های ورود به عرصه قرآن در رفت و آمدهای من به مسجد شکل گرفت و از این جهت جلسات مسجدی برایم ارزشمند است.
وی ادامه می‌دهد: استاد جلسات قرآن در اسفراین استاد ابراهیم صادقی بود و من آنچه از ابتدای ورود خود به درس و مباحث قرآنی آموختم از این استاد بزرگوارم بود که اکنون ایشان مرحوم شده‌اند. بعد از انقلاب به مشهد آمدیم و من در جلسات قرآن استاد محمد علی اوحدی شرکت می‌کردم. آن زمان آموزش را به سبک مصری از استادانم فرا گرفتم تا اینکه کم کم خودم جلسه قرآن برپا کردم.
اساتیدم صبور بودند و در کارشان اخلاص داشتند
این استاد قرآنی ابراز می‌کند: اساتید من نمونه الگوی رفتاری بودند که در عمل اخلاق حسنه را به شاگردانشان آموزش می‌دادند با صبر و حوصله زمان زیادی را برای آموزش قرآن اختصاص می‌دادند و در کار خود اخلاص داشتند. بدون هیچ چشم داشتی نهایت تلاش خود را در تعلیم آموزه‌های قرآنی می‌گذاشتند.
عابدیان بیان می‌کند: مخاطبان امروز با مخاطبان نسل گذشته فرق می‌کنند؛ لذا اساتید و مربیان باید زمان بیشتری را برای جذب مخاطب صرف کنند و شیوه‌های جذابی برای تربیت اخلاقی آنان انتخاب کنند؛ ضمن اینکه خودشان الگوی نمونه اخلاق و رفتار قرآنی باشند تا اینکه مخاطب به همان سبک تربیت و پرورش یابد.
تربیت معنوی در گرو اخلاق حسنه معلم است

گزارش ایکنا از یک پیشکسوت معلم قرآن/ اولین جرقه معلم شدن دستان گرم پدرم بود
حجت الاسلام حسین ادبی از شرکت کنندگان در جلسه قرآن استاد عابدیان در ادامه می‌گوید: قرآن در رفتار، گفتار و زندگی انسان تأثیر گذار است. خواندن و شنیدن قرآن ثواب است اما درآیات و روایات در باب عمل به قرآن بیشتر تأکید شده است.
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید«یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید! چرا سخنى مى‌گوئید که عمل نمى‌کنید؟
ابراز می‌کند: معلم قرآن به عنوان معلمی که کلام الهی را به مخاطب تعلیم می‌دهد باید خود نمونه عملی و مزین به رفتار و اخلاق قرآنی باشد در غیر این صورت هیچ تأثیری در تربیت قرآنی شاگرد خود نخواهد گذاشت.

گزارش ایکنا از معلم پیشکسوت قرآن/ اولین جرقه معلم شدن دستان گرم پدرم بود
درس معلم ار بود زمزمه محبتی
در ادامه با محمد رضا عاشق الحسینی پای ثابت جلسات استاد عابدیان که اکنون در حوزه مشغول تحصیل علوم دینی است همراه می‌شویم. وی می‌گوید: از 13 سالگی آموزش قرائت، نغمات و صوت و لحن را در محضر استاد عابدیان بودم.
وی بیان می‌کند: عمل به قرآن در رفتار و گفتار استاد نمایان است و برخورد مهربانانه استاد باعث شد تا شاگردان زیادی پای ثابت جلسات ایشان حضور یابند و من نیز پنج سالی هست که در محضر ایشان مشغول یادگیری هستم. تمام هم و غم استاد این است که در کنار آموزش تربیت قرآنی صورت گیرد.
عاشق‌الحسینی می‌گوید: اولین راهنمای هر فرد در زندگی پدر و مادر هستند که امید دارم والدین فرزندان خود را به یادگیری قرآن تشویق کنند چرا که برخی از استعداد در این زمینه برخوردارند اما به خاطر غفلت والدین از این راه بازمانده‌اند.

گزارش ایکنا از معلم پیشکسوت قرآن/ اولین جرقه معلم شدن دستان گرم پدرم بود

غالب شدن آموزش بر تربیت یک آسیب است
مجتبی سوختانلو که پنج سال است شاگردی در محضر این استاد قرآنی را تجربه می‌کند، در ادامه می‌گوید: تقوا و اخلاق استاد از شاخصه‌های اخلاقی ایشان است و در کار خود مخلص هستند.
وی می‌افزاید: متأسفانه بزرگترین آسیب در جامعه قاریان این است که برخی صرفا اولویتشان در آموزش بر تربیت غالب است؛ لذا جنبه پرورش و رشد معنوی رخ نمی‌دهد در حالی که یک قاری علاوه بر خواندن قرآن باید عامل به آن هم باشد.
انتهای پیام

captcha