بازگشایی مسجد تاریخی در بوسنی
کد خبر: 3808689
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

بازگشایی مسجد تاریخی در بوسنی

گروه بین‌الملل ــ مسجد تاریخی «آلاجا» در شهر «فوکا» در جنوب بوسنی و هرزگوین که مربوط به دوران عثمانی است و در جریان جنگ بوسنی تخریب شده بود، بازگشایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از «بالکانین‌ سایت»؛ مسجد «الادزا» یک شاهکار معماری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، امروز، 14 فروردین در مراسمی ویژه و با حضور صدها نفر بازگشایی شد.

این مسجد در سال 1992 در چریان جنگ داخلی توسط نیروهای صرب بوسنی منفجر شد.

«حسین افندی کوربو» که پیش از انفجار این مسجد به عنوان آخرین امام آن خدمت می‌کرد، گفت: طی ۲۷ سال گذشته امیدوار بودم که مسجد الادزا دوباره برای خدمت به مسلمانان باز شود. الان هم که این مسجد باز شده، از صمیم قلب خوشحالم.

وی افزود: حدود 19 سال است که هرروز به الادزا می‌‌آمدم. من از سال 1973 امام جماعت آنجا بودم و روزی که شنیدم این مسجد منفجر شده، بدترین روز زندگی‌ام بود.

مسجد الادزا بین سال‌های 1550 تا 1551 میلادی ساخته شد و به دلیل معماری، تناسب ساختاری، و تزئینات و نقاشی‌های آن به عنوان «مسجد مصور یا نقاشی‌شده» شناخته می‌شد.

تزئینات نقاشی این مسجد دارای سبک معماری کلاسیک عثمانی است و از آنجا که اولین مسجد دارای این سبک در آن دوره بود، طراحی مساجد زیادی که بعد از آن ساخته شد، به تقلید از آن انجام شد. 

انتهای پیام

captcha