مستندات علمی و تاریخی خلیج‌فارس دستخوش دنیای سیاست قرار نمی‌گیرد
کد خبر: 3808699
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
موالی‌زاده:

مستندات علمی و تاریخی خلیج‌فارس دستخوش دنیای سیاست قرار نمی‌گیرد

گروه دانشگاه ــ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در همایش ملی خلیج فارس گفت: آن‌ها که در حوزه علم فعالیت می‌کنند، اجازه نمی‌دهند مستندات علمی و تاریخی تحت تأثیر سیاست قرار بگیرد، نام خلیج فارس دستخوش چنین تغییراتی نخواهد شد و تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.

مستندات علمی و تاریخی خلیج‌فارس دستخوش دنیای سیاست قرار نمی‌گیردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیزدهمین همایش ملی خلیج فارس امروز شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. سیده فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در این همایش طی سخنانی با بیان اینکه خلیج فارس سرمایه ملی است و ما با تعصب بر روی نام خلیج فارس بزرگ شده‌ایم، اظهار کرد: در سال رونق تولید خوب است توجه به صنعت توریسم و گردشگری در دستور کار قرار گیرد و امیدواریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ما به حوزه خلیج فارس توجه خاصی کند.

اعطای فرصت مطالعاتی حوزه خلیج فارس به دانشجویان
وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی مجلس، جلسات متعددی درباره این منطقه و احیای گردشگری حوزه خلیج فارس داشته‌ایم. ما معتقدیم خلیح فارس از آنِ همه ایران است و ما می‌توانیم با کمک یکدیگر و با ایفای نقش مجلس شورای اسلامی و با کمک دانشگاهیان بتوانیم خلأهای موجود را برطرف کنیم. در این راستا ضروری است فرصت مطالعاتی به دانشجویان بدهیم و برای استفاده بهینه از امکانات حوزه خلیج فارس کار کنیم.
مستندات علمی و تاریخی خلیج‌فارس دستخوش دنیای سیاست قرار نمی‌گیرد

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: در دوره‌ای، جمال عبدالناصر یک رویکرد پان‌عربیسم را مطرح کرد و برای اینکه بقیه کشور‌ها را هم با خود همراه کند، دست روی خلیج فارس گذاشت و در مکاتبات رسمی آن زمان و حتی قبل از شروع رویکرد پان‌عربیسم خود از نام خلیج فارس استفاده کرده است. پس از آن و به دنبال این کار او، اتحادیه عرب کاربرد نام خلیج فارس را برای کشور‌های عربی ممنوع کرد. تا این اواخر و زمانی که ماهواره‌ها گسترش پیدا کردند و جهان شاهد خیزشی از سوی مردم بود و منجر به این شد که بسیاری از کشور‌ها از استعمال نام جعلی عقب‌نشینی کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلیج فارس حوزه خاص و استراتژیکی است، افزود: برخی کشور‌های کوچک حوزه خلیج فارس اتکاء به قدرت خارجی و نه قدرت داخلی خود دارند و در دامن زدن به این مسئله نگاهشان به بیرون بود، در حالی خواست مردمانشان چیز دیگری است. مردم ما آماده‌اند هرگونه واکنشی نیاز باشد از خود بروز دهند. کشور‌های کوچک حوزه خلیج فارس هم تنها به صدور بیانیه‌های آبکی بسنده می‌کنند و چیزی برای عرضه ندارند.
مستندات علمی و تاریخی خلیج‌فارس دستخوش دنیای سیاست قرار نمی‌گیرد

موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی هم یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی طی سخنانی اظهار کرد: جمال عبدالناصر فردی ضد امپریالیسم بوده و در جریان کانال سوئز هم تلاش‌های زیادی کرده، اما در دوره‌ای، او راه دیگری را پی می‌گیرد.

وی ادامه داد: مسئله تنها جعل نام خلیج فارس نیست، بلکه مباحث دیگری همچون مالکیت ما بر جزایر سه‌گانه ایرانی را مطرح می‌کنند و حتی سعی می‌کنند استان خوزستان را هم در نقشه‌های خود به نام دیگری تحریف کنند که متعلق به ایران نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه ما با ملل هیچ مشکلی نداریم، افزود: اگر به محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بروید، همه آن‌ها بر نام بلند آوازه خلیج فارس صحه می‌گذارند. هرچه به گذشته بر می‌گردیم، نام خلیج فارس را بر گستره ایران حک شده است. ادعای به گزاف نمی‌کنیم، چرا که همه دانشمندان و مورخان در چارسوی دنیا به آن اشاره می‌کنند و ما نیز از یک واقعیت مستند دفاع می‌کنیم.
مستندات علمی و تاریخی خلیج‌فارس دستخوش دنیای سیاست قرار نمی‌گیرد
وی با بیان اینکه آن‌ها که در حوزه علم فعالیت می‌کنند، اجازه نمی‌دهند مستندات علمی و تاریخی تحت تأثیر سیاست قرار بگیرد، گفت: نام خلیج فارس دست‌خوش چنین تغییراتی نخواهد شد و تا منتها الیه دنیا خلیج فارس خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha