بازنگری آموزش و پرورش در به‌کارگیری نیروهای قرآنی/ برای داشتن جامعه قرآنی باید هزینه کرد
کد خبر: 3808757
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
احمدی‌وفا در گفت‌‌و‌گو با ایکنا تأکید کرد:

بازنگری آموزش و پرورش در به‌کارگیری نیروهای قرآنی/ برای داشتن جامعه قرآنی باید هزینه کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن درخصوص بهره‌مندی از مربیان و تحصیل‌کرده‌های حوزه قرآن و رشته‌های مرتبط با قرآن در آموزش و پرورش اظهار کرد: استفاده بهینه از مربیان و قاریان در فضای آموزشی مدارس انجام نشده و درصد کمی از آنان سر جای خود قرار گرفتند و درصد زیادی از آنان به‌دلیل کمبود نیرو و عدم تأمین منابع مالی در قسمت‌های دیگر به‌کار گرفته شده‌اند.

حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، درخصوص شیوه‌های جدید تدریس قرآن گفت: پرداختن به مباحث آموزشی ویژه نونهالان و نوجوانان به ویژه در حوزه حفظ و قرائت وظیفه سنگینی است، آموزش افرادی که مبتدی یا حتی افرادی که تا حدی آموزش دیدند نیز باید با دقت همراه باشد بنابراین پسندیده است سیستم آموزشی واحد برای این گروه از قرآن‌آموزان در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: تمام سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش باید نسبت به پرورش استعداهای قرآنی جامعه هدف دقت وافی داشته باشند، اعتقاد بنده بر این است که دانش‌آموزان فعال و علاقمند در حوزه قرآن خانه دومی به نام مدرسه دارند که بهتر است فعالیت‌های اصولی و زیربنایی در آموزش و پرورش متمرکز باشد.

لزوم تجمیع فعالیت‌های آموزش قرآن
احمدی‌وفا بر لزوم تجمیع آموزش‌های قرآنی در نهادها و سازمان‌ها و سپردن امکانات به آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: بهتر است آموزش و پرورش کمک‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش قرآن را دریافت کرده و با در اختیار گرفتن مربیان حاذق و کارآمد دوره‌های مفیدی را برای دانش‌آموزان برگزار کند. بی‌شک در فضای مدرسه نتیجه بهتری می‌توان گرفت چون ممکن است بچه‌ها بیرون از فضای مدرسه رغبت چندانی به خارج شدن از منزل در ساعات غیر‌مدرسه نداشته باشند.
این قاری بین‌المللی اظهار کرد: اگر فعالیت‌های آموزش قرآن در مدارس متمرکز شود خروجی بهتری را شاهد هستیم، اینکه سازمان‌ها و نهادها نیز به فعالیت‌های قرآنی اشتیاق دارند بسیار پسندیده و قابل تقدیر است اما هدف همه فعالان عرصه قرآن گستردگی مفاهیم الهی و توسعه آموزه‌های قرآنی است.
احمدی‌وفا گفت: باید قبول کرد دانش‌آموزان در مدارس بهتر آموزش می‌بینند اگر دانش‌آموزان قصد دارند از دارالقرآن بهره ببرند بهتر است دارالقرآن‌هایی در مدارس ایجاد شود تا وظیفه آموزش را برعهده داشته باشند. برای داشتن جامعه قرآنی باید هزینه کرد و هرچه در این بخش هزینه شود بازهم کم است.

اظهار تأسف از گستردگی تهاجم فرهنگی
وی از سمی بودن فضای مجازی و گستردگی تهاجم فرهنگی در جامعه اظهار تأسف کرد و افزود: متأسفانه فضای مجازی مسمومی داریم و تهاجم فرهنگی نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند؛ بنابراین حرکت در مسیر قرآن می‌تواند محصلان را مقابل فضای مسموم مجازی، آسیب‌ها و خطرات فرهنگی ایمن کند چراکه قرآن کلام خداست و بدون تردید تنها راه نجات فرزندان این مرز و بوم است.
احمدی‌وفا درخصوص بهره‌مندی از مربیان و تحصیل‌کرده‌های حوزه قرآن و رشته‌های مرتبط با قرآن در آموزش و پرورش اظهار کرد: استفاده بهینه از مربیان و قاریان در فضای آموزشی مدارس انجام نشده و درصد کمی از آنان سر جای خود قرار گرفتند و درصد زیادی از آنان به‌دلیل کمبود نیرو و عدم تأمین منابع مالی در قسمت‌های دیگر به‌کار گرفته شده‌اند.

آموزش و پرورش نیروهای قرآنی استخدام کند
وی افزود: بیشتر نیروهای قرآنی دعوت شده در پست‌های اجرایی، معاون یا مربی پرورشی به کار گرفته شده‌اند و مستقیم با محصلان وارد آموزش نشده‌اند. به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید به حالت قبل بازگردد نیروهای قرآنی جدید استخدام کند، اینکه از جامعه قرآنی جوان و خلاق دعوت شده ‌و جذب شدند اقدامی شایسته بود اما اکثراً سر جای خود نیستند.
احمدی‌وفا در پایان یادآور شد: آموزش و پرورش باید نیروی جایگزین فراخوان کند و یا اینکه بچه‌های قرآنی را برگردانند تا به آموزش در حوزه حفظ و تلاوت بپردازند نه اینکه کار اجرایی کنند؛ لذا این سازمان بهتر است در مورد به‌کارگیری نیروهای قرآنی بازنگری داشته باشد.

انتهای پیام

captcha